- Objavljeno: 17.11.2008.
PROCES PRIBLIŽAVANJA RH PUNOPRAVNOM ČLANSTVU U EU
PROCES PRIBLIŽAVANJA RH PUNOPRAVNOM
ČLANSTVU U EU
ČLANSTVU U EU
dr. sc. Davor Božinović, državni tajnik za europske
integracije,
MVPEI RH
Zagreb, 17. studenog 2008.
Dame i gospodo,
Cijenjeni gosti i kolege,
Posebna mi je čast izraziti vam dobrodošlicu i obratiti vam se na samom otvaranju
ovog skupa, čija tema je proces integriranja država jugoistočne Europe u Europsku
uniju. Uvjeren sam da će razmjena mišljenja i iskustava koje će uslijediti tijekom
ova dva dana održavanja konferencije biti od velike koristi za hvatanje u koštac
s izazovima u procesu približavanja EU s kojima se vaše države susreću ili će
se tek susretati.
U tom pogledu, Hrvatska je prošla već značajan dio puta k punopravnom
članstvu u EU, koji se uvelike neće razlikovati od puta koji je pred vašim državama.
Kao što je ministar već spomenuo, s posebnim oduševljenjem pozdravili smo
u Hrvatskoj objavljivanje od strane EK indikativne mape puta (road
map), u kojoj se prvi put spominje datum mogućeg završetka pregovora RH
s EU i njihov vremenski slijed.
No, to ne znači da se mi u Hrvatskoj možemo sada opustiti i čekati kraj 2009.
godine, već moramo uložiti strahovite napore da ispunimo sve uvjete koji su
postavljeni pred nas, kako bi uspješnim provođenjem započetih reformi u pravosuđu,
javnoj upravi, gospodarstvu i drugim područjima, olakšali i poboljšali život
svih naših građana te im omogućili da budu dio europske obitelji unutar EU.
Na ovom istom mjestu, prije točno osam godina, na marginama Zagrebačkog
summita Hrvatska je započela pregovore o sklapanju
Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), koji su uspješno okončani
potpisivanjem SSP-a u listopadu 2001. godine. Međutim valja napomenuti da je
prošlo gotovo 4 godine dok je SSP stupio na snagu (1. veljače 2005) a u tom
se periodu primjenjivao Privremeni sporazum kojim su se uređivala trgovinska
pitanja i s njima povezana pitanja o usklađivanju zakonodavstva.
SSP-om je uspostavljen prvi ugovorni odnos Hrvatske s EU, kojim se
preuzimaju obveze prilagodbe institucionalnog, gospodarskog i pravnog sustava
pravnoj stečevini EU te sa zadovoljstvom mogu izjaviti da se SSP provodi bez
većih poteškoća. Valja imati na umu da je ovaj sporazum za RH prvi
i jedini ugovorni korak na putu do pristupanja za članstvo u EU.
Dozvolite mi da vam u samo par riječi opišem međukorake koje smo poduzeli
u te 4 godine od potpisivanja do stupanja na snagu SSP-a a kojima će većina
od vas isto tako još trebati koračati.
Zahvaljujući pravovremenoj organizaciji, RH je bila prva država
koja je već u fazi podnošenja zahtjeva za članstvo imala sveobuhvatan program
prilagodbe EU standardima EU te je značajno za napomenuti da je već 2002. godine
VRH prihvatila prvi Nacionalni program za pridruživanje EU.
Iz našeg iskustva ta odluka se pokazala vrlo dobrom i znatno je pomogla u daljnjem
procesu približavanja EU.
Nakon što je Hrvatski sabor u prosincu 2002. godine usvojio
Rezoluciju o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji, Hrvatska
je u Ateni 21. veljače 2003. godine podnijela zahtjev za članstvo u EU.
Radna skupina za pripremu zahtjeva za članstvo bila je tijelo sastavljeno
od čak 16 predstavnika imenovanih iz Ureda predsjednika, HS, VRH, te nadležnih
ministarstava.
U travnju 2003. Vijeće ministara EU dalo je Europskoj komisiji mandat da
izradi mišljenje o zahtjevu Hrvatske za članstvom te je u listopadu iste godine
VRH uručila EK odgovore na Upitnik s 4560 postavljenih pitanja iz svih
područja pravne stečevine EU te ukupne socio-gospodarske situacije u državi.
Dozvolite mi da vam kažem da je sastavljanje tih odgovora bio vrlo opsežan
posao koji smo uspjeli ostvariti u zadanom roku od 3 mjeseca!
Temeljem tih odgovora i uvjerivši se u sposobnost Hrvatske administracije
da uspješno odradi taj opsežan i zahtjevan posao, EK je u travnju 2004. godine
donijela pozitivno mišljenje o zahtjevu za punopravno članstvo
u EU te predložila otvaranje pristupnih pregovora. Na summitu
u Bruxellesu 18. lipnja 2004. godine, Europsko je vijeće Hrvatskoj dodijelilo
status države kandidatkinje za članstvo u EU.
Znači kratko rečeno, iako je SSP stupio na snagu tek 2005. godine to za Hrvatsku
nije predstavljalo prepreku da već u 2003. podnese zahtjev za članstvo u EU
i dobije status kandidata u 2004. godini. Slično su iskustvo imale Estonija,
Latvija, Litva i Slovenija koje su također zahtjeve ta članstvo podnijele prije
stupanja na snagu njihovih europskih sporazuma te su konkretno Slovenija i Estonija
stekle i status kandidata prije stupanja na snagu tih sporazuma (znači kao RH).
Iako proces približavanja Uniji ponajprije ovisi o EU i njezinim odlukama
o dinamici i obuhvatu procesa vlastitog proširenja, uspješna provedba
SSP-a znatno je pridonijela dobivanju pozitivnog mišljenja EK te također
može olakšati pristupne pregovore koje je RH konkretno otpočela u listopadu
2005. godine. Znači, kao što vidite, naši pregovori s EU traju već pune 3 godine.
Kako bi bili spremni za početak pregovora, RH je osnovala tijela
za vođenje pregovora o punopravnom članstvu Hrvatske u Europskoj
uniji. Naš Pregovarački tim i radne skupine za pregovore uspostavljene su na
načelima stručnosti i uključenosti svih struktura u društvu. On obuhvaća više
od 1500 stručnjaka iz više od 400 državnih i nedržavnih ustanova,
iz javnog i privatnog sektora, različitih organizacija i poduzeća, s ciljem
da svojim znanjem u konkretnom segmentu pregovora daju stručnu potporu voditelju
radne skupine i pregovaračima te da prenesu iskustva i znanja stečena tijekom
pregovora na ustanove (udruge, organizacije) koje predstavljaju. Cilj je prije
svega osigurati široku društvenu suglasnost o pristupanju EU, transparentnost
tog procesa i dakako i odgovorno vođenje pregovora o članstvu.
Važno je naglasiti da je u Hrvatskoj iznimno bitno što je još 2005.
godine postignut konsenzus parlamentarnih stranaka o približavanju RH EU tzv.
Savez za Europu te što u je uspostavljen Nacionalni odbor
- radno tijelo Hrvatskog sabora čija uloga je nadgledanje i ocjenjivanje tijeka
pregovora o pristupanju te davanje smjernica i mišljenja o pregovaračkim stajalištima
Hrvatske a na čijem čelu je predstavnica opozicije.
Hrvatska je pregovore o članstvu započela prije tri godine, 3. listopada
2005. u Luksemburgu. Kao što znate, pregovori o pristupanju ne
vode se o sadržaju same pravne stečevine, nego o uvjetima i
načinu njenog preuzimanja i primjene. Cilj je Hrvatske ući potpuno pripremljena
u EU, te će stoga za one sektore u kojima posebnu pozornost treba posvetiti
vitalnim nacionalnim interesima zatražiti prijelazna razdoblja. Hrvatska je
već uvelike uskladila svoj zakonodavni sustav s pravnom stečevinom Zajednice,
posebno tijekom provedbe obveza preuzetih na temelju SSP-a.
Usklađivanje zakonodavstva s pravnom stečevinom EU, kao preduvjet pristupanja
opsežan je posao, koji nema alternative i oko kojeg nema kompromisa. Stoga se
posebno treba koncentrirati na stvarnu provedbu novih zakonodavnih rješenja,
na uspostavu institucija koji će svojim djelovanjem jamčiti da zakonsku odredbu
u provedbi osjeti i koristi svaki pojedinac.
Analiza koliko je hrvatsko zakonodavstvo usklađeno s EU provedena je kroz
Screening, odnosno kroz niz multilateralnih i bilateralnih sastanaka
za svako od 33 poglavlja pravne stečevine EU za koja se odvijaju pregovori o
članstvu. Screening je započeo neposredno
nakon otvaranja pregovora te je za RH uspješno završen u roku godine dana,
u listopadu 2006. godine.
Rezultati screening-a neposredno su utjecali na oblikovanje pregovaračkih
stajališta. Ovaj izrazito zahtjevan i važan proces, s jedne strane omogućava
državi kandidatkinji da se upozna s pravnom stečevinom EU (acquis
communautaire) i Europskoj komisiji i državama članicama da procijene
stupanj spremnosti države kandidatkinje za otvaranje pregovora u pojedinom
poglavlju.
O otvaranju i privremenom zatvaranju pojedinih poglavlja pregovora odlučuju
zajednički sve države članice.
Kao novost hrvatskog procesa pregovora često se govori o određivanju mjerila
(benchmarks) za otvaranje i privremeno zatvaranje pregovora
u pojedinom poglavlju pregovora.
Cilj mjerila je povećanje učinkovitosti pregovaranja te
osiguranje provedbe usvojenih zakona. Iz hrvatskog iskustva, mjerila se mogu
odnositi na usklađenost zakonodavstva s pravnom stečevinom
EU, postojanje odgovarajućih administrativnih i pravosudnih sposobnosti, ispunjavanje
obveza iz SSP-a, ispunjavanje obveza iz Pristupnog partnerstva, donošenje strategija
i akcijskih planova preuzimanja pravne stečevine s precizno određenim vremenskim
rokovima.
Želio bih i ovim putem naglasiti da mjerila nisu dodatni uvjeti za članstvo
EU. Mjerila predstavljaju jasne putokaze na putu u EU te mogu učiniti proces
pregovora transparentnijim, preciznijim i učinkovitijim. Uz pomoć jasnih mjerila
možemo lakše iščitavati što se od nas očekuje te istodobno lakše dokazati da
smo to i ispunili. Na kraju procesa upravo će ispunjena mjerila biti jakim jamcem
naše vjerodostojnosti i spremnosti za ulazak u EU.
Dozvolite mi da vam sad u par riječi predočim na koji način se odvijaju pregovori
po pojedinom poglavlju jer je to posao s kojim će te se i vi ubrzo susresti:
Po završetku analitičkog pregleda zakonodavstva EK uz konzultacije s državom
kandidatkinjom izrađuje izvješće o screeningu za svako poglavlje
pravne stečevine. Ako EU procijeni da država kandidatkinja nije dovoljno spremna
za otvaranje pregovora u pojedinom poglavlju, EU neće preporučiti otvaranje
pregovora, već će predložiti da prije otvaranja pregovora u tom poglavlju budu
ispunjeni određeni minimalni preduvjeti (benchmarks).
(Nakon što RH izradi npr. neki Akcijski plan koji je postavljen kao mjerilo,
dostavlja ga EK koja ga potom prezentira na radnoj skupini državama članicama
te ukoliko one nemaju pitanja (rezervi) predlaže njegovo otvaranje a ukoliko
se pojave pitanja EK traži od RH da dostavi odgovore koji moraju biti zadovoljavajući
za sve zemlje članice da bi se mjerilo smatralo ispunjenim)
Po ispunjenju mjerila za otvaranje slijedi izrada i usvajanje pregovaračkih
stajališta u RH. U njemu država kandidatkinja naznačuje na koji način namjerava
preuzeti i provoditi pravnu stečevinu EU u pojedinom poglavlju, uz opis administrativne
sposobnosti. Po završetku konzultacija EU šalje poziv zemlji kandidatkinji na
predaju pregovaračkog stajališta.
Na Bilateralnim međuvladinim konferencijama poglavlja se otvaraju,
razmjenjuju se pregovaračka stajališta te se po postizanju suglasnosti
(ukoliko se ne traže mjerila za zatvaranje) i privremeno zatvaraju.
(Mi smo npr. poglavlja 25 i 26 na istoj MVK otvorili i zatvorili).
Međutim moram naglasiti da je to rijetkost i da RH, da bi zatvorila ostala
poglavlja, mora zadovoljiti i mjerila za zatvaranje te ponovo proći njihovu
verifikaciju na isti način na koji sam vam ranije predočio da se odvija verifikacija
mjerila za otvaranje. Trenutno su nam postavljena čak 54 mjerila na kojima intenzivno
radimo te mi dozvolite da još jednom naglasim kompleksnost i težinu cjelokupnog
pregovaračkog procesa ali i ogromne napore koje ulažemo kako bi što brže i što
kvalitetnije okončali pregovore s EU u predviđenim rokovima te kako smo s vama
spremni podijeliti sva naša iskustva stečena tijekom ovog zahtjevnog pregovaračkog
procesa.
Pregovori su do danas otvoreni u 21, a privremeno su i
zatvoreni u 4 poglavlja pregovora, od 33 poglavlja o kojima se pregovara
s predstavnicima EU.
Hrvatskoj su postavljena 23 mjerila za otvaranje pregovora
u 11 poglavlja. Hrvatska drži da je ispunila mjerila
u svim poglavljima, što je EU potvrdila za 9 poglavlja, dok se oko
pojedinih pitanja u vezi ispunjavanja mjerila za otvaranje 2 preostala poglavlja
vode intenzivne završe konzultacije s predstavnicima EK (tržišno natjecanje
i pravosuđe i temeljna prava).
Hrvatska je odgovorila na poziv na dostavu pregovaračkih stajališta uputivši
Predsjedništvu Vijeća EU i Tajništvu Međuvladine konferencije pregovaračka stajališta
za 31 poglavlje pregovora. (čekamo poziv samo za još 2 poglavlja – Tržišno natjecanje
i Pravosuđe i temeljna prava). Naša pregovaračka stajališta jesu političke odluke,
međutim one su donesene tek po postizanju punog konsenzusa svih zainteresiranih
strana.
Trenutno Hrvatska intenzivno radi na ispunjavanju svih preostalih mjerila
za zatvaranje i poduzet ćemo sve aktivnosti kako bismo ispunili planove za zatvaranje
4 poglavlja na sljedećoj MVK u prosincu, 11
poglavlja tijekom češkom predsjedanja u prvoj polovici i 16
tijekom švedskog predsjedanja u drugoj polovici slijedeće godine, kako je i
predviđeno u indikativnom rasporedu za završetak pregovora.
Cilj RH je u 2009. godini završiti pregovore o pristupanju.
Uvjereni smo da je cilj dostižan te da ćemo zajedničkim nastojanjima primijeniti
sve reforme koje smo si zacrtali i da ćemo ostvariti ove naše ambiciozne planove.
No, potrebno je naglasiti da članstvo u EU nije samodostatan cilj. On je istovremeno
i motivirajući faktor za proces reformi kroz koji moramo proći kako bismo dosegnuli
razinu razvoja u skladu s Kopenhagenskim kriterijima, i na taj način ostvarili
i ekonomski prosperitet i napredak koji će u svakodnevnom životu osjetiti svi
građani.
Također bih želio naglasiti da za priključivanje velikoj europskoj obitelji
nisu dovoljni samo napori koje ulažu Vlada i državne institucije. Potreban je
angažman cijelog društva.
Jer, Europa počinje razmišljanjem i djelovanjem svakog građanina, i samo puna
uključenost svih segmenata društva u ostvarivanje članstva u EU, može jamčiti
uspješan završetak procesa europskih integracija.
Budući da je postizanje spremnosti za punopravno članstvo projekt čitavog
društva te s obzirom na činjenicu da Uniji pristupa cijela zemlja i svi njezini
stanovnici od iznimne je važnosti pravodobno i iscrpno informirati javnost o
procesu europskih integracija. U tom smislu Hrvatska poduzima niz aktivnosti
u provođenju svoje Komunikacijske strategije za informiranje hrvatske
javnosti o EU i pripremama za članstvo.
Iz tog razloga posebno mi je drago da će se u okviru jedne od radionica ove
Regionalne konferencije raspravljati o informiranju javnosti o procesu europskih
integracija i o iskustvima suradnje s nevladinim sektorom i poslovnom zajednicom
u tom segmentu.
Hrvatska se može smatrati prvom državom novog, šestog vala proširenja,
te se iz procesa pregovora EU s RH, koji se u mnogočemu razlikuje od prethodnog
vala proširenja, može iščitati kakav će biti tijek pregovora i kad dođe red
na vaše države da započnu pristupne pregovore. U tom smislu, Hrvatske će podupirati
sva vaša nastojanja i bit će na raspolaganju u vidu prenošenja našeg iskustva
iz ovog zahtjevnog pregovaračkog procesa.
Cijenjeni gosti i kolege,