- Objavljeno: 03.06.2003.
Menadžerica u državnoj upravi
Moje je mišljenje da žene na ovakom poslu mogu dati više od svojih muških kolega jer mogu raditi više stvari u isto vrijeme istom energijom. To svakako traži neke kompromise i pomoć najuže obitelji…
Uvriježeno je mišljenje da naši diplomati
odlaze van nešto zaraditi, no to je trenutačno vrlo mala zarada. Ti
su ljudi zapravo entuzijasti koji rade u državnoj upravi.
Državna uprava je poseban mehanizam i treba
ga poštovati. Tu ne možete iskakati kao pojedinac, nego morate biti
timski radnik
Iz državnog pravobraniteljstva Tatjana Kralj Draganić
prije tri godine došla je u Ministarstvo vanjskih poslova i postala
prva žena na mjestu tajnika MVP-a. Danas je na toj poziciji zadužena
za 150 ljudi me_u kojima je i pet načelnica. Pokriva kompletne ljudske
resurse i materijalno i financijsko poslovanje MVP-a te materijalnu
imovinu koja je u vlasništvu RH, a kojom upravlja to ministarstvo. Ova
menadžerica i majka sedmogodišnjeg djeteta vrlo je uspješna u uskla_ivanju
obiteljskog i profesionalnog života jer smatra da žene ionako mogu uspješno
raditi više poslova s jednakim angažmanom. Vjerojatno je u tome i tajna
njezinog uspjeha…
Z: Kakva je struktura zaposlenih u Ministarstvu vanjskih
poslova? Prevladavaju li i dalje muškarci u diplomatskoj mreži ili se
tu nešto promijenilo u korist žena?
T.K.D.: Od tisuću zaposlenika, otprilike polovica ih je izvan Hrvatske,
a me_u onima koji rade u Hrvatskoj oko šezdeset posto je žena. No, kako
smo mi još uvijek tradicionalno društvo, ta se tradicionalnost oslikava
i u našem ministarstvu. Na položajima načelnika je situacija podjednaka.
Me_utim, što se više penjete na hijerarhijskoj ljestvici situacija se
mijenja na štetu žena, pa je tako njihov udio u upravljačkom timu vrlo
mali. Kako u kući tako i u diplomatskoj mreži. No, na sreću postoji
tendencija, kako kod samog ministra tako i od njegovih suradnika, da
taj udio žena bude što veći i da tu pokažemo da se približavamo Europi
i ostalim demokratskim trendovima. U mojoj upravi svih 5 načelnika su
žene i mogu reći da sam jako zadovoljna svojim timom. Tih je pet žena,
možemo reći, uspjelo pomiriti svoj obiteljski život s vrlo napornim
poslom u na_em ministarstvu.
Nažalost, u diplomatskoj mreži situacija je drugačija i čini je 65%
muškaraca te samo 35% žena. Odlazak u inozemstvo je vrlo stresan i traži
puno odricanja pa je vrlo često žena ta koja prati muža, a kada je situacija
obrnuta, muževi vrlo često ostaju kod kuće i čuvaju svoj posao. Taj
smo trend primijetili kada smo radili istraživanja.
Z: Koje su vaše dužnosti kao tajnice? Što sve pripada u
Vaše područje rada?
T.K.D.: Tajništvo Ministarstva vanjskih poslova ima 150
ljudi i pokriva sve ljudske resurse, materijalno i financijsko poslovanje
te materijalnu imovinu koja je u vlasništvu RH, a kojom upravlja MVP.
Ministarstvo je smješteno na Zrinjevcu i to svi znaju. No, ono što ljudi
zaboravljaju jest to da ovo ministarstvo čini specifičnim 77 malih "poduzeća"
širom svijeta.
Kad govorimo o ljudskim resursima, moramo imati na umu da dijelimo sudbinu
drugih dijelova državne administracije, odnosno plaće su takve kave
jesu. Tako da moj dolazak na ovo mjesto nije bio motiviran novcem. Moj
je posao ovdje menadžerski, ali isključivo prema odgovornosti, a nikako
prema pravima. Mi ovdje nemamo nikakve ugovore niti dodatke. Moj motiv
za dolazak bio je prije svega profesionalni izazov. Naše ministarstvo
radi 24 sata dnevno i svi moramo biti zaista motivirani kako bismo dobro
obavljali svoj posao.
Z: Što se radili prije ovog posla i kada ste došli u Ministarstvo?
T.K.D.: Došla sam prije tri godine, a prije toga radila
sam u državnom pravobraniteljstvu na zaštiti pomorskog dobra. Spletom
okolnosti i vo_ena profesionalnim izazovom došla sam u MVP na ovo odgovorno
mjesto.
Z: Je li potrebno imati neka posebna znanja za obavljanje
dužnosti tajnice MVP-a i je li to politička funkcija?
T.K.D.: Jedina politička funkcija u ministarstvu jest ona ministra koji
je odre_ene ovlasti prenio na tajnika koji definitvno nema političku
funkciju. Tajnik ministarstva, odnosno u mom slučaju tajnica, izvršni
je menadžer u upravljanju ovom kućom, tj. u organizaciji rada svih jedinica
i diplomatske mreže. I u tom je smislu potrebna odre_ena stručnost,
prava ili ekonomije te kontinuirano praćenje propisa u RH koji se gotovo
svaki dan mijenjaju. Primjena tih propisa te njihovo uskla_ivanje s
velikim brojem zemljama primateljica.
Nisam članica niti jedne stranke. Prema tome, to mjesto ne zahtijeva
pripadnost stranačku, već profesionalnost u izvršavanju svojih obaveza.
Z: Mendžerica ste u državnoj službi. Nije li to kontradiktorno?
T.K.D.: Iz vašeg pitanje proizlazi da je uvriježeno mišljenje
da menadžer u državnoj upravi ne postoji. Sama riječ menadžment znači
upravljanje. A upravljanje u ovakvoj instituciji ljudskim resursima
i materijalnim dobrima jest menadžment. No, taj menadžment i ta kontradiktornost
prije svega odnose se na financije. Odnosno, mjera uspješnosti donošenja
ekonomskih odluka, ne postoji. Puno se više prati procedura nego uštede
koje se naprave. Možete dobiti jedan dio kolača od proračuna, možete
zaključiti dobar posao, odnosno morate se ponašati kao dobar gospodarstvenik
ali zbog toga nećete imati financijsku satisfakciju. Znači, u državnoj
službi ne postoji sistem stimuliranja niti nagra_ivanja dobro obavljenog
posla. I to je ono što je vrlo teško u ovom poslu. Jer na taj je način
vrlo teško zadržati kvalitetne ljude. Nadam se da će preustroj državne
uprave, koji se sprema i koji teti harmonizaciji propisa s Europskom
unijom, tu donijeti odre_ene pomake. Mi ćemo tada moći zadržati kvalitetne
ljude. Ista je situacija i s lošijim kadrovima koji, iako možda ne rade
svoj posao kako bi trebali, i dalje ostaju na radnim mjestima jer im
se ništa ne može.
Z: Kakva je situacija u drugim zemljama?
T.K.D.: Situacija je zapravo ista, no morate imati na
umu da je standard općenito puno bolji u državama zapadne Europe pa
su i njihovi državni službenici u boljoj poziciji. Mi naprosto dijelimo
sudbinu naše privrede.
Z: Kakva je danas situacija u hrvatskoj diplomaciji?
T.K.D.: Vrijeme glamura, kucanja kristalnim čašama, kako
se nekada doživljavala diplomacija, sigurno je prošlo. Diplomacija je
posao koji ljudi rade pošteno kao i svaki drugi. Ono što ljudi zaboravljaju
jest psihološki moment kroz koji ti ljudi prolaze. To su stresovi koji
ne mimoilaze ni obitelj našeg zaposlenika. Diplomat u svojoj karijeri
možda jedan mandat odsluži u Parizu ili Londonu, no isto tako mora ići
u Južnoafričku Republiku ili Indiju, gdje su uvjeti života znatno drugačiji.
Ili u neku treću zemlju koja je manje interesantna ili ima teške klimatske
uvjete. MVP mora usko sura_ivati s Ministarstvom prosvjete, osiguravajućim
društvima i sl. kako bi te stresne situacije što više ublažilo.
Što je situacija u zemlji teža to nam je teže naći ljude koji su spremni
otići živjeti i raditi u naša predstvaništva u svijetu. Supružnici se
boje ostaviti svoja radna mjesta kako ne bi ostali bez njih. I u tom
smislu diplomacija mora posati malo fleksibilnija. Naime, ono što je
važno jest to da se, primjerice, osigura zapošljavanje supružnika u
stranim zemljama. Takav ugovor imamo s Njemačkom i SAD-om, ili zapošljavanje
u našim predstavništvima kao što su Podravka, Pliva, komore, turistički
uredi i sl. To danas prakticiraju sve moderne diplomacije, a morat ćemo
i mi. Uvriježeno je mišljenje da naši diplomati odlaze van nešto zaraditi,
no to je trenutačno vrlo mala zarada. Ti su ljudi zapravo entuzijasti
koji rade u državnoj upravi.
Z: Jesu li naši diplomati rastrošni?
T.K.D.: Oni naprosto nemaju mogućnosti biti takvi. Iz
proračuna RH za diplomaciju se izdvaja izme_u 0,5 i 0,6 %, što je jako
malo. Zemlje poput Austrije, Danske, Finske sa sličnim brojem stanovnika
izdavaju oko 1%. Naši diplomati dobiju plan za tekuću godinu koji mora
sadržavati troškove reprezentacije, službenih putovanja i svega drugog
što pripada u opis radnoga mjesta. Katkad ministarstva koja nemaju tolike
potrebe za putovanjima kao mi otprilike imaju iste troškove putovanja.
Kad govorimo o rastrošnosti odnosno štednji, važno je napomenuti i to
da RH u ovom trenutku ima više od 50% nekretnina u inozemstvu, što je
pozitivan trend s obzirom na to da su rente vrlo visoke. Teško je stvoriti
tu materijalnu bazu u koju pripada i oprema tih nekretnina, pogotovo
jer smo mlada država. Tu moram spomenuti i to da imamo ugovore sa zagrebačkim
muzejima koji nam posu_uju slike jer nismo uvijek u mogućnosti kupovati
ih, a na taj način ujedno predstavljamo našu umjetnost.
Mogu zaista reći da u našoj diplomaciji vlada red i vidi se da se ta
služba profesionalizirala. Država je ipak jedno veliko poduzeće i tako
treba shvatiti taj menadžement u državnoj upravi.
Z: Voditeljica ste Odbora za sukcesiju. O čemu se zapravo
radi?
T.K.D.: Ugovor o sukcesiji potpisan je u Beču 2001. godine
i na osnovi njega Vlada RH formirala je šest odbora i zadužila odre_ene
resore za njegovu provedbu. Zajednički odbor za podjelu diplomatske
i konzularne imovine po prirodi posla pripao je MVP-u i službi tajništva
jer je ona zadužena za nekretnine. Mi bismo od suksesije trebali dobiti
oko 30 nekretnina, što je vrlo važno znati da ne bismo kupovali nekretnine
tamo gdje postoji mogućnost da ih dobijemo. Oko 130 nekretnina trebaju
podijeliti zemlje bivše Jugoslavije. Za sada smo u tim podjelama dobili
zgradu ambasade u Parizu te u Čileu. Pregovori i dalje traju no, kao
i svugdje, problema ima zbog neratifikacije sporazuma jer RH inzistira
na tome da se dozna gdje je završio novac s računa bivše države. No,
unatoč tomu, mi radimo i dijelimo imovinu tako da, kad se jednog dana
sporazum ratificira, sve bude pripremljeno.
Z: Rekli ste da je radno vrijeme ministarstva 24 sata na
dan. Kakvo je vaše radno vrijeme?
T.K.D.: Ja zapravo nemam radno vrijeme. Količina informacija
koje moram dnevno apsorbirati zaista je velika i zato kažem da posao
i sanjam. Problemi iskrsavaju u svako doba dana i noći. Naime, naše
"male podmornice" nalaze se u različitim vremenskim zonama.
Vrlo je važno da ljudi u tim misijama imaju korektne odnose jer je u
suprotnom vrlo teško raditi. Ministarstvo u Hrvatskoj trenutačno radi
na pet lokacija što tako_er nije jednostavno koordinirati tako da planiramo
adaptaciju zgrade bivšeg MVP-a koja nam je dodijeljena odlukom vlade.
Posao je prepun izazova i zbog toga mi je vrlo drag. Državna uprava
je poseban mehanizam i treba ga poštovati. Tu ne možete iskakati kao
pojedinac, nego morate biti timski radnik.
Z: Kako uskla_ujete poslovni život i privatni?
T.K.D.: S djetetom koje ide u prvi razred osnovne škole
vrlo teško. Posao koji radim može se raditi jedan period u životu, što
potvr_uje i čnjenica da sam prva žena na ovome mjestu. Vrlo je teško,
ali ne i nemoguće. Moje je mišljenje da žene na ovakom poslu mogu dati
više od svojih muških kolega jer mogu raditi više stvari u isto vrijeme
istom energijom. To svakako traži neke kompromise i pomoć najuže obitelji.
Z: Što dalje? Kako zamišljate svoj daljnji poslovni put?
T.K.D.: Ja ovaj posao ne mogu raditi s 90% kapaciteta
nego isključivo sa 100% i uz takav način rada ne stignem razmišljati
ni o čemu drugome.