- Objavljeno: 03.06.2003.
IKOS otvara velike mogućnosti
(...) Da bi se racionaliziralo, pojednostavilo i ubrzalo poslovanje Ministarstva, pokrenut je u kolovozu 2001. godine projekt IKOS (Informacijsko Komunikacijski Sustav) na čijoj je realizaciji sudjelovalo stotinu osoba.(...)
Što se ukratko izmijenilo od našeg zadnjeg
razgovora u rujnu prošle godine i kako teče primjena projekta IKOS?
- Tada sam rekao dokle smo došli s projektom IKOS, koji je zapravo bio
u završnoj fazi. Isto tako sam naglasio što očekujemo od tog projekta,
definirao sam i ponovio koje ciljeve moramo još doseći. Spomenuto ih
je nekoliko: brzina, učinkovitost, smanjenje troškova, sigurnost komunikacije
te da iza sustava postoji, primjerice baza koja se može pretraživati
po više elemenata. Istaknuo sam da je IKOS, na neki način višedimenzionalan
i da obuhvaća četiri podprojekta: obrada viza, obrada putovnica politička
dokumentacija te komuniciranje i obnova naših web stranica. Svaki od
tih podprojekta trebao je ispuniti neke posebne zahtjeve. Tako se, recimo,
kod obrade putovnica trebalo povezati s Odjelom za upravne poslove MUP-a,
kao i s Ministarstvom obrane adi vođenja vojnih obveznika, ali je, isto
tako, trebalo riješiti obračun prometa za neko zadano razdoblje (dnevno,
tjedno, mjesečno itd.) Program viza trebalo je prilagoditi novom zakonu
o strancima, koji još nije donesen. Iskrsnula su i pitanja prijave gubitka
putnih isprava i listova, sprovodnica i integracije IKOS aplikacija
i aplikacije urudžbenog zapisnika. (...)
Nedovršen je onaj dio projekta koji se odnosi na političku dokumentaciju.
On je još uvijek u fazi završnog uvođenja i mi ga već koristimo, međutim,
problem je tehničke prirode. Naime, da bi svi komunicirali putem sustava
IKOS, svi moramo biti umreženi. No povezivanje naših odredišta u mrežu
košta. Drugim riječima, to znači da moramo otići do stalnog predstavništva,
osposobiti internu mrežu i spojiti se na naš sustav. (...)
Do sada je preko dvadeset odredišta što konzularnih što veleposlanstava
i misija umreženo i ona, Internim pravilnikom iz svibnja ove godine,
isključivo moraju komunicirati sustavom IKOS. (...)
Prošli puta ste spominjali da bi se IKOS trebao povezati s
drugim ministarstvima i tijelima državne uprave.
- Probleme koje uočavamo traže poboljšanja, a IKOS je vrlo brzo pokazao
svu svoju potrebitost i mi stoga ovdje govorimo upravo o e-Governmentu,
jer bez njega više ne možemo funkcionirati. Djelovanje na klasični način
je presporo, neučinkovito i skupo. Navest ću jedan konkretan primjer:
Vlada RH je nedavno donijela Odluku o formiranju Agencije za promicanje
izvoza i stranih ulaganja. Ta Agencija je pri Ministarstvu gospodarstva,
a njen je cilj što brže sakupljanje svih relevantnih informacija u zemlji
i njihovo plasiranje u inozemstvo mogućim potencijalnim partnerima bilo
u poslovima ulaganja poput joint venture ili greenfield investicija,
odnosno u nekom drugom obliku, recimo, promocije, odnosno pospješivanja
izvoza. Da bi se to moglo učiniti, moraju postojati tri pretpostavke:
prvo, trebamo imati agenciju, drugo, ta agencija mora biti tako strukturirana
i povezana s drugim ministarstvima, vladinim institucijama, lokalnom
upravom i samoupravom, Hrvatskom gospodarskom komorom, HUP-om i drugima,
da bi naprosto bila središte u kojem će se koncentrirati sve važne informacije;
treće, mogućnost kako te informacije vrlo elegantno i brzo dostaviti
izvan središta. U inozemstvu imamo diplomatske misije u kojima rade
gospodarski savjetnici. Prema tome, sve što radimo činimo da bi tim
ljudima dostavili bitne informacije kako bi ih oni što brže ponudili
zainteresiranim, stranim budućim partnerima. Tu je IKOS otvorio velike
mogućnosti – mrežu već imamo i sada je samo bitno u državi stvoriti
tu organizaciju, informatički ju povezati i kroz IKOS pružati informacije
našim misijama u inozemstvu. Ovaj drug dio posla je već napravljen,
a da, u stvari, nismo kada smo ga projektirali, niti znali da će se
koristiti u brojne različite svrhe. (...)
Osim toga, s obzirom na Ministarstvo vanjskih poslova nije svijet za
sebe i da je stalno u kontaktu s drugim ministarstvima, pogotovo s Ministarstvom
obrane, gospodarstva, financija, Ministarstvom za europske integracije
i Ministarstvom unutarnjih poslova, mi nastavljamo s međusobnim povezivanjem.
Za sada smo se povezali s MUP-om i još nekim bitnim subjektima i polagano
krećemo dalje. Trenutno pregovaramo o povezivanju s MORH-om, premda,
kada je u pitanju komunikacija preko OESS-a i NATO-a, s njima smo već
na neki način i povezani. Dakle, daljnji postupci povezivanja slijede i te se radnje odvijaju sukcesivno.
U ministarstvu su postojali ili još uvijek postoje
parcijalni informatički sustavi pojedinih službi. Jesu li oni sada povezani?
- To još nije do kraja učinjeno, jer svaki takav sustav je svijet za
sebe, koji se mora razvijat u vlastitim okvirima. (...)
Kako teče prilagodba djelatnika novim tehnologijama i načinu rada?
- Imamo poseban Odjel za informacijske sustave koji se, osim konfiguriranjem
računala, bavi softverskim aplikacijama. Jedna od glavnih zadaća tog
sustava je izobrazba djelatnika u Ministarstvu. Napravili smo program
za sve ljude od pomoćnika ministra pa do diplomata, koji moraju proći
sustav edukacije Osim toga, nakon što je određena osoba prošla tečaj,
mora se neprestano obučavati, jer bez toga nema mogućnosti daljnjeg rada. (...)
Javljaju li se pri tome i određeni otpori?
- Uvijek kada uvodite neke nove alate i nove tehnologije, ljudi po prirodi
stvari bježe od nepoznatog. (...) U svakom slučaju, polako se stvara
kritična masa i dolazi do shvaćanja da se bez tih alata više ne može.
Spominjali smo kompatibilnost. Koliko je informatički
sustav Ministarstva vanjskih poslova kompatibilan sa sustavima drugim ministarstava?
- Ovdje se ne radi o kompatibilnosti, već o povezanosti između pojedinih
ustanova. Primjerice, znam da je sustav komuniciranja Ministarstva za
europske integracije razvijen na istoj tehnologiji Sharepointa kao i
naš sustav. Prema tome, sve što se bude ubuduće radilo ići će preko
Ureda za internetizaciju i bit će kompatibilno i razmjenjivo između
državnih institucija. Nama je to jako bitno i o tome vodimo računa.
U pojedinim ministarstvima postoj interni sustavi poput onoga u MORH-u,
koji nikada neće biti razmjenjivi s okolinom zbog obilježja podataka,
ali postoji dio sustava koji će biti klasificirani na drugačiji način
po osnovi tajnosti podataka i nekim drugim kriterijima i koji će se
moći razmjenjivati. Zato i imamo e-Government i gradimo tu cijelu strukturu,
koja će omogućiti fizički kontakt, fizičku mrežu, a potom i informacije
koje će se razmjenjivati kroz nju.
Javlja li se i u Ministarstvu vanjskih poslova problem
zadržavanja informatičkih stručnjaka i outsorcinga?
- To je naš najveći problem pa se nameće pitanje kako nastaviti. Nisam
baš za to da svako ministarstvo ima ekipu stručnjaka koja će razvijati
softvere bilo korisničke bilo aplikacijske. To je nemoguće i preskupo.
Smatram da ovdje treba pronaći najbolje rješenje. (...)
Recite nam nešto o novim planovima i projektima u Ministarstvu?
- Upravo smo pred potpisivanjem četiri nova ugovora. Oni za nas znače
jamstvo održavanja postojećeg stanja i daljnji razvoj informacijskog
sustava u Ministarstvu vanjskih poslova. O održavanju ne bih puno govorio,
jer to je poznata tvar, bitan je razvoj. Posebno ćemo, kada su u pitanju
konzularni poslovi, pokrenuti i dalje razvijati sve ostale dijelove
konzularnog poslovanja kao, na primjer matičarsku dokumentaciju. Osim
toga, probat ćemo dići na tu razinu i sustav urudžbenog zapisnika da
bi se radio automatski te da se na tom dijelu odmah vodi i obračun poslovanja.
Isto se tiče i sustava vojne evidencije, kojeg ćemo pokušati potpuno
zatvoriti. Kada je riječ o web stranici Ministarstva, koja je, usput
rečeno, dobila vrlo visoke ocjene i kod nas i u inozemstvu, pokušat
ćemo zadržati taj okvir i aplicirati ga na naše misije na način da uz
glavne podatke o našoj zemlji, primjerice sve informacije koje stranci
traže o našoj zemlji od turizma, povijesti, sporta i ostalih, ostavimo
prazne prostore koje će naši savjetnici za kulturu popunjavati zajedno
s dijasporom, prilagođeno zemlji primateljici. Tako ćemo dobiti spoj
aktualnog sadržaja u zemlji primateljici. Tako ćemo dobiti spoj aktualnog
sadržaja u zemlji primateljici koji se odnosi na naše ljude u inozemstvu
i informacija koje su vrlo zanimljive za naše korisnike. Na kraju sam
želio reći da ćemo nastaviti razvijati političku dokumentaciju. Ta vrsta
dokumentacije obuhvaća političko komuniciranje između između subjekata
u Ministarstvu vanjskih poslova. Time je obuhvaćeno sve što se radi
u diplomatskim misijama, konzularnim uredima i našim veleposlanstvima,
dakle, sva izvješća i klasificirana i neklasificirana, stavovi, položaj
Hrvatske, odnosno sve informacije koje idu u jednom ili drugom smjeru.
Nastojat ćemo dalje usavršavati taj alat te ćemo pokušati što više standardizirati
cijeli proces. Trudit ćemo se da neku informaciju sažmemo tako da ona,
ovisno o svojoj važnosti, adresi kamo je upućena, načinu na koji nastaje,
razini tajnosti, dođe na pravo mjesto u što kraćem vremenu. To je taj
dio razvoja koji je već definiran te je ugovorom precizirano što hoćemo
i do kada sve mora biti gotovo.
Što će, po Vašem
mišljenju, na kraju biti cilj čitavog procesa informatizacije državne uprave?
- Mislim da se radi o neumitnom procesu i da će on vrlo brzo potpuno
zaživiti. Svaki će građanin moći realizirati svoje različite zahtjeve,
od socijalnog osiguranja, obrazovanja, komunalnih potreba i ostalih
preko računala, to jest on-line. Na kraju, kao što sam već rekao, državna
uprava i postoji zato da bi bila svakodnevno na usluzi građanima. Vjerujem
da će ljudi u budućnosti obavljati većinu svog posla od kuće, izvršavati
svoje zadaće i komunicirati sa svojim matičnim tvrtkama bez obzira na
područje rada.