- Objavljeno: 04.03.2006.
Krajem godine o datumu ulaska u EU
Nakon opravdane euforije zbog konačnog otvaranja hrvatskih
pristupnih pregovora s Europskom Unijom i brzog i glatkog početka screeninga,
pregovori su u ranoj fazi počeli pokazivati i svoje drugo lice problema
i nedoumica koje taj proces otkriva u politici i javnosti.
Ovoga tjedna, međutim, iz Europske su Unije počele stizati ozbiljnije
naznake da pregovaranje o članstvu neće biti idilično. Nakon zaoštravanja
izjava čelnika pojedinih članica protiv daljnjeg proširenja i teških
pregovora o novom proračunu Europske Unije, Hrvatsku je nakratko ohrabrio
optimistični nastup predsjednika Europske komisije Barrossa u Zagrebu
i nova strategija EU za ovu regiju, da bi nedugo zatim screening za
jedno od najvažnijih i najtežih poglavlja, ono o pravosuđu, bio odgođen
na šest mjeseci, a iz kuloara u Bruxellesu počele su stizati, istina
privremene, procjene da su hrvatska očekivanja o članstvu 2009. - nerealna.
O tome smo razgovarali s glavnim pregovaračem Vladimirom Drobnjakom.
- Europska komisija je ovaj tjedan pomaknula početak screeninga za pravosuđe
s ožujka na rujan. Hoće li to usporiti ritam pregovora?
= Nije došlo do pomicanja cjelovitog procesa screeninga, niti
do zastoja u postupku pregovora. Screening kao proces ostaje u ranije
zacrtanim okvirima i završit će do sredine listopada. Jedino što se
dogodilo jest pomicanje datuma screeninga tog poglavlja. Sada su poznati
i točni datumi - eksplanatorni screening za poglavlje pravosuđa počinje
6. rujna i trajat će tri dana, dok će se bilateralna faza održati od
16. do 18. listopada.
- U javnosti su prisutne dvije teze, da je screening odgođen zbog tehničkih
razloga i da je odgođen zbog političkih razloga, odnosno kao politička
poruka Hrvatskoj nakon smjene ministrice pravosuđa. Zašto je odgođen
screening za pravosuđe?
= Osnovni razlog zbog kojeg je došlo do promjene - a ona se
odnosi ne samo na Hrvatsku već i na Tursku - jest činjenica da se radi
o novom poglavlju u odnosu na ranije pregovore o pristupanju i Europska
komisija još razrađuje operativne modalitete prve faze screeninga.
Da pojasnim, u petom krugu proširenja postojalo je jedinstveno poglavlje
koje se zvalo Pravosuđe i unutarnji poslovi, a sada je ono podijeljeno
na dva: poglavlje pod naslovom Pravda, sloboda i sigurnost - u kojem
smo upravo dovršili bilateralni screening - i poglavlje Pravosuđe i
temeljna ljudska prava. Riječ je, usto, o sadržajno veoma zahtjevnom
i osjetljivom poglavlju, koje traži dobre pripreme za screening i na
našoj strani. U svakom slučaju, razlozi odgode su tehničke i operativne,
nipošto političke naravi. Uostalom, i izjave predstavnika Europske komisije
govore u prilog točnosti ove moje tvrdnje. Screening u poglavlju Pravosuđe
i temeljna ljudska prava pomaknut je za jesen i za Tursku,
no nije mi poznato da je netko u Ankari to protumačio kao političku
poruku Bruxellesa Turskoj.
- Što odgoda screeninga za pravosuđe znači za pregovore o tom poglavlju?
= Operativno to znači da je Hrvatska dobila dodatno vrijeme
da kroz započeti proces reforme pravosuđa postigne daljnje rezultate,
provede zacrtane mjere te samim time pojača izglede da izvješće Europske
komisije o rezultatima screeninga bude dobro. Naime, u cijelom procesu
analitičkog pregleda zakonodavstva najvažniji element za kasniji tijek
pregovora je sadržaj izvješća Europske komisije o screeningu u pojedinom
poglavlju. U hrvatskom je interesu da svako Izvješće bude što bolje,
pa tako i ono iz ovog poglavlja. Dodatnih nekoliko mjeseci koliko smo
dobili pomicanjem datuma screeninga za poglavlje Pravosuđe i temeljna
ljudska prava, samo nam može pomoći da postignemo dobro izvješće, a
kroz to i uspješan nastavak pregovora o poglavlju koje ima naglašenu
političku težinu.
- Koliko je važna ta proceduralna matematika tajminga, ritma summita
i konferencija, broja otvorenih poglavlja odjednom… Koliko se time realno
može dobiti ili izgubiti na vremenu?
= Može se očekivati da će se za otvaranje nekih poglavlja postaviti
konkretna mjerila, odnosno da će se tražiti ispunjavanje određenih kriterija
ili donošenje konkretnih dokumenata - akcijskih planova, nacrta zakona
i sl. U ovoj ranoj fazi to može usporiti proces, ali ta se brzina može
nadoknaditi kasnije, kvalitetnim ispunjavanjem postavljenih mjerila.
U procjeni dinamike treba voditi računa da se na jednoj Međuvladinoj
konferenciji može otvoriti više poglavlja odjednom, što znači da ako
se u jednoj rundi ne otvori onoliko poglavlja koliko javnost očekuje,
to se može nadoknaditi otvaranjem i zatvaranjem većeg broja poglavlja
već u sljedećoj rundi. Uspješnost i dinamika procesa ne može se mjeriti
od mjeseca do mjeseca, već samo u šestomjesečnim vremenskim razdobljima,
brzina na putu koji se mjeri kilometrima ne može se iščitavati nakon
svakog metra.
- Što bi kao rezultate trebalo prezentirati Komisiji za dobar izvještaj?
= Konkretne obveze koje Hrvatska ima u ovom području zacrtane
su u dokumentu Pristupno partnerstvo, a odnose se na potrebu smanjivanja
zaostataka u rješavanju sudskih predmeta, nastavak reforme pravosuđa
s ciljem da postane još učinkovitije i operativno modernije, borbu protiv
korupcije... Reforma pravosuđa jedan je od političkih kriterija koji
proizlaze i iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. To dovoljno
govori o najvećoj mogućoj važnosti tog poglavlja.
- Europska komisija nedavno je predstavila dokument o Balkanu. Što se
zapravo posljednjih godina promijenilo u tretmanu ove regije u EU?
= Kad je riječ o odnosima EU i jugoistočne Europe, koju EU u
svojim dokumentima naziva “zapadnim Balkanom”, 2005. godina donijela
je značajan kvalitativan skok. Svaka od država tog prostora učinila
je korak naprijed na putu eurointegracija. Najveći je, dakako, učinila
Hrvatska započinjanjem pregovora o pristupanju. EU nastavlja poklanjati
značajnu pažnju ovom dijelu Europe, u čiju je stabilnost i sigurnost
mnogo investirala. Komunikacija Europske komisije “Zapadni Balkan na
putu u EU: učvršćivanje stabilnosti i jačanje prosperiteta” najvažniji
je strategijski dokument EU za ovaj prostor nakon Solunske agende 2003.
godine, kojom je EU dala jasnu perspektivu EU članstva za pet zemalja
tzv. zapadnog Balkana i započet je Proces stabilizacije i pridruživanja.
- U čemu je važnost posljednjeg dokumenta?
= Poruka Solunske agende da put u EU vodi kroz ispunjavanje
zahtjevnih kriterija članstva, ali isto tako i kroz regionalnu suradnju,
ostaje neizmijenjena i u ovom novom dokumentu. Ali novi dokument donosi
i značajne promjene nabolje. U usporedbi ta dva strategijska dokumenta
vidi se da je ovaj novi u većoj mjeri usredotočen na razvoj gospodarstva,
trgovinu i socijalna pitanja te da polazi od tvrdnji da su na polju
izgradnje stabilnosti već postignuti veliki rezultati. Novi dokument
EK svojevrsna je nadgradnja Solunske agende, kojom se potvrđuje spremnost
EK da nastavi pomagati zemljama u regiji u ispunjavanju njihovih europskih
ambicija.
- U tom dokumentu većina elemenata čini se puno važnijima za ostale
zemlje u regiji nego za Hrvatsku. Kakvu poziciju Hrvatske u regiji ocrtava
ta nova strategija EU?
= U provedbi te strategije EU Hrvatska ima važnu ulogu. Hrvatski
uspjeh u procesu pristupanja najbolja je, naime, potvrda njegove održivosti.
Ovaj dokument usredotočuje se na niz operativnih točaka čiji je cilj
jačanje gospodarstva, trgovinske razmjene, administrativnih kapaciteta
svake od država u regiji bez kojih neće biti napretka u procesu približavanja
i pristupanja EU. Nažalost, u Hrvatskoj se na naslovnim stranicama našla
samo jedna od tih mjera, ona koja se odnosi na potrebu sklapanja jedinstvenog
sporazuma o slobodnoj trgovini. Gotovo nezabilježeni ostali su ostali
naglasci dokumenta, poput najave da će Hrvatska kroz kratko vrijeme
ući u mehanizam dijagonalne kumulacije podrijetla, koji će pojedinim
industrijskim granama u Hrvatskoj bitno olakšati izvoz. Promatranje
ovog dokumenta kroz samo jednu od njegovih točaka navodi na polovične,
pa i pogrešne zaključke.
- Što smatrate realnim kontekstom prijedloga o stvaranju zone slobodne
trgovine u regiji?
= Prijedlog Komisije o stvaranju jedinstvenog trgovinskog sporazuma
proizlazi iz iskustva da je lakše povećati strana ulaganja na prostoru
koji je pokriven takvim sporazumom, nego kad je riječ o malim atomiziranim
tržištima. Nije riječ o guranju Hrvatske u neke balkanske asocijacije
nama neprihvatljivih predznaka. Ali oni koji se boje da bi se upravo
to moglo dogoditi, da će netko opet pokušati tjerati Hrvatsku tamo odakle
je teškom mukom pobjegla, najbolju će sigurnost naći upravo u pristupanju
Hrvatske Europskoj Uniji. Jednom kad Hrvatska uđe u EU, sve rasprave
o nametnutim asocijacijama s predznakom prošlosti postaju ne samo besmislene,
već i neprovedive u praksi.
- U govoru pred Saborom predsjednik Europske komisije nije propustio
spomenuti da hrvatska očekivanja od ovog procesa trebaju biti realna.
To smo upozorenje od dužnosnika EU čuli već mnogo puta. Što oni time
zapravo poručuju?
= To se ponajprije odnosi na punu spoznaju o zahtjevnosti i
složenosti procesa pristupanja, koji nalaže niz konkretnih reformi,
mnogo rada i odricanja. Uspjeh cjelokupnog procesa ovisit će ne samo
o naporima državne uprave i pregovaračkog tima, već i o sudjelovanju
svih segmenata društva u tom povijesnom putu Hrvatske tamo gdje joj
je i mjesto. Biti realan znači znati da sav posao ne može biti obavljen
za nekoliko mjeseci.
- Što Nova financijska perspektiva govori o poziciji Hrvatske?
= Mjesto Hrvatske u Financijskoj perspektivi Unije za razdoblje
od 2007. do 2013. godine treba promatrati kroz dva razdoblja - do ulaska
u EU i nakon tog datuma. U razdoblju prije članstva u EU, mjesto u Financijskoj
perspektivi osigurano je kroz program IPA, Instrument za pretpristupnu
pomoć, koji će Hrvatska koristiti kao država kandidatkinja.
- Hrvatska se u idućem proračunu tretira kao kandidatkinja, a očekujemo
da ćemo do njegova isteka ući u članstvo. Što to govori?
= Konačan iznos sredstava koji će Hrvatska uplaćivati u proračun
EU i primati iz EU kroz fondove namijenjene državama članicama definirat
će se u okviru pregovora, i to ponajprije kroz poglavlje Financijske
i proračunske odredbe. Ugrađivanje Hrvatske u Financijsku perspektivu
nakon ulaska u članstvo ne bi trebalo biti teško, jer su takve revizije
u slučaju primitka novih država u članstvo uobičajena procedura. Naime,
u Financijskoj perspektivi postoji pravni temelj za njenu reviziju u
slučaju daljnjeg proširenja EU. Takav je slučaj bio i kada su Uniji
pristupale sadašnje nove članice.
- Javnost se naglo otvara prema pitanjima koja se donedavno gotovo nisu
tretirala u medijima. Stalno se naglašava važnost javnosti u procesu
pregovora. Kako ocjenjujete situaciju?
= Za uspjeh pregovora neobično je važno da je hrvatska javnost
točno i precizno informirana te da joj se na kvalitetan način objašnjava
proces pristupanja. Zato bih se vratio na trenutak na vaše prvo pitanje,
o screeningu za pravosuđe. Pretjerana medijska interpretacija promjene
datuma screeninga za poglavlje Pravosuđe i temeljna ljudska prava sasvim
je zasjenila činjenicu da je Hrvatska do ovog trenutka za deset pregovaračkih
poglavlja uspješno odradila obje faze screeninga, a za još četiri poglavlja
eksplanatorni screening. To znači da se približavamo trećini cijelog
procesa screeninga. Tijekom bilateralnih screeninga Hrvatska je dosad
održala preko 250 stručnih prezentacija, a od početka pregovora pripremljeno
je ukupno šest tisuća stranica materijala. I, moram dodati, sve te prezentacije
dosad su u pravilu dobivale vrlo visoke ocjene stručnjaka Europske komisije.
Takve ocjene rezultat su profesionalnog rada članova Pregovaračke skupine
i njihovog entuzijazma, iza njih stoje mnogi sati rada, noću i vikendom,
desetina ljudi koji nikad ne dolaze na naslovne stranice novina. Ali,
zato na naslovne stranice ponekad dolaze naslovi koji nemaju uporišta
u stvarnim činjenicama vezanim uz pregovore.
- Takav odgovor djeluje skeptično…
= Dopustite ipak da završim optimističkim naglaskom razina
stručnog znanja pojedinih novinara koji izvještavaju o procesu pristupanja
i o samoj EU, a mi u pregovaračkom timu najbolje znamo koliko je to
teška i nezahvalna zadaća, bitno se povećala posljednjih godina, što
pokazuje da i hrvatsko novinarstvo ide naprijed prema EU ukorak s onima
o kojima pišu. Na kraju krajeva, u EU ulazimo i ući ćemo svi zajedno.
- Pregovori su konačno počeli kako funkcionira pregovarački tim?
= Hrvatski pregovarački tim ima široku strukturu jedan dio
ljudi dolazi iz državne uprave, a drugi dio čine ugledni stručnjaci
iz akademskih i poslovnih krugova, ljudi za koje se smatra da imaju
posebna znanja u pojedinom području. U pregovaračku strukturu uključeni
su i predstavnici brojnih udruga, kompanija, komora, akademske zajednice…
time nastojimo postići da što veći broj građana Hrvatske ima uvid u
to što se zbiva u pregovaračkom procesu, koji su njegovi ciljevi, sadržaji
i stvarna vrijednost. Iz tog su razloga u radne skupine za pojedina
poglavlja pregovora uključeni i ljudi koji zastupaju različite segmente
društva, od predstavnika velikih poslovnih sustava do onih koji dolaze
iz pojedinih poljoprivrednih ili ribarskih udruga. Tako veliki tim traži
nemale napore u svakodnevnoj koordinaciji i postizanju visokog stupnja
komunikacije među članovima tima, no sudeći prema prvim rezultatima,
taj se napor isplaćuje s kamatama. Dosadašnji tijek bilateralnih screeninga,
za koje je Hrvatska dobila uistinu vrijedne pohvale od Europske komisije,
naznačuje i da je ova struktura dobro odabrana.
- Koliko ste zadovoljni komunikacijom s državnom upravom?
= Što se tiče komunikacije članova pregovaračkog tima s državnom
upravom, ona je, naravno, lakša kada je riječ o članovima tima koji
i sami dolaze iz državne uprave. Jedna od naših zadaća je da sustavno
jačamo i osiguravamo preciznu i kvalitetnu komunikaciju. Tijekom pregovora
svatko od nas stječe dodatna znanja i iskustva, a širenjem tih znanja
ojačava i komunikacija s državnom upravom, komunikacija koja je danas
vidno bolja nego što je bila prvih dana pregovora. Dakako, još uvijek
nismo dosegli onu razinu da bismo tome mogli dati najvišu ocjenu, ali
s obzirom na veličinu i zahtjevnost posla, mislim da zasad možemo biti
zadovoljni.
Praksa benchmarkinga
- Europska komisija uvodi praksu mjerenja napretka pregovora, benchmarking.
Zašto, i hoće li to usporavati pregovore?
= EU je benchmarking uvela kako bi se osigurala provedba usvojenih
zakona i pokazalo da je određena država kandidat ne samo spremna, već
i sposobna provoditi određene zakone. Mehanizam benchmarkinga, ako mu
se pristupi na pravi način, može višestruko djelovati u korist Hrvatske.
Uz pomoć jasnih mjerila možemo lakše iščitavati što se od nas očekuje,
te istodobno lakše dokazati da smo to i ispunili. U igri koja je stroga
i zahtjevna lakše je igrati i postizati konačni rezultat ako su pravila
precizno zacrtana. Naime, Hrvatska će na kraju procesa moći točno pokazati
da je ispunila ono što se od nje očekivalo te kako je u praksi dokazala
da je vjerodostojna i spremna za članstvo. Ovaj bi mehanizam na kraju
mogao i olakšati ratificiranje Ugovora o pristupanju kada dođemo do
tog trenutka.
-Može li takva metoda biti potpuno egzaktna? Kako će se ona primjenjivati?
= Konkretna mjerila mogu se odnositi na usvajanje određenog
zakona, njegovo provođenje u praksi, ustrojavanje određenog administrativnog
okvira, ili provedbu određenih obveza iz SSP-a i Pristupnog partnerstva.
Kao mjerila ne treba očekivati neke posebne mehanizme, niti sustav benchmarkinga
treba doživljavati kao dodatne uvjete koji se nameću Hrvatskoj. Najbolje
je pristupiti mu kao “putokazima” na putu kojim smo krenuli i koji će
nam pomoći da dođemo do konačnog cilja.
Dobri europski vjetrovi
- Kako komentirate tezu da je očekivanje članstva 2009. nerealno?
= Kad je riječ o datumima ulaska u EU, u ovom trenutku bilo
bi neozbiljno davati precizne procjene. Jedino što možemo reći jest
da će Hrvatska nastojati pregovarati na način da istodobno postigne
dva strategijska cilja - brzinu i kvalitetu. Pregovarat ćemo što je
brže moguće, ali pritom nećemo dovoditi u pitanje kvalitetu i zaštitu
nacionalnih interesa. Tek na kraju predsjedanja Finske, s istekom 2006.
godine, kada bude gotov proces screeninga i objavljena sva izvješća
o njemu, moći ćemo preciznije govoriti o datumima.
- Ipak, vidljivo je da EU više nije raspoložena za brzi ritam proširenja
koji smo vidjeli u posljednja dva vala…
= Veliko proširenje na deset novih članica dovelo je do zamora
procesom proširenja i potrebom preispitivanja načina djelovanja nove,
bitno veće Unije. Sada na “pučini kojom se plovi prema Bruxellesu” nema
onih dobrih vjetrova koji su punili jedra tadašnjih zemalja kandidata,
Slovenije, Slovačke, Češke…
Ja vjerujem da će na tom moru opet zapuhati dobri europski vjetrovi,
a u ovom trenutku kada ih još nema, ne znači da se ploviti ne može.
Kada nema vjetra treba uzeti vesla u ruke. Na nama je da zapnemo i veslamo
sigurni da će vjetar ponovno zapuhati. Do tada je bitno zadržati pravac
kretanja i ploviti naprijed, s vjetrom u krmu ili bez njega.
Korupcija kao problem
- Korupcija je istaknuta kao najteži problem u hrvatskom pristupanju
EU. Koji su naši argumenti?
= Ne bih rekao da je korupcija najveći problem hrvatskog pristupanja
EU, no to ne umanjuje važnost tog pitanja. Korupcija nije specifičan
problem Hrvatske, već praktički svih zemalja svijeta i ne bih ju izdvajao
kao posebnu teškoću u kontekstu pregovora. Ona ima mnoge oblike i vidove,
a borba protiv nje ne svodi se samo na procesuiranje konkretnih slučajeva,
posebno onih iz tzv. “gornjih slojeva društva”. Protiv korupcije je
potrebno boriti se u kontekstu širem od procesuiranja pravosudnih slučajeva.
Posebno važan element je podizanje ukupne svijesti u društvu o korupciji
kao o zlu protiv kojeg se svi trebaju boriti. Jednako tako je važno
da se u svakom segmentu društva razvijaju profesionalne i etičke norme
koje su najbolja zapreka korupciji. Ovaj problem nije samo pitanje pravosuđa,
već i struke, etike, školskog, pa i kućnog odgoja.