- Objavljeno: 02.04.2004.
Za NATO ne moramo čekati na Albaniju i Makedoniju
S veleposlanikom Ivanom Grdešićem razgovarali smo u Washingtonu u ozračju ceremonijala proširenja NATO-a na koji je, osim premijera sedam pristupajućih država, predsjednik SAD-a George Bush pozvao i hrvatskog premijera Ivu Sanadera, kao i premijere Albanije i Makedonije.
Kako ocjenjujete činjenicu da je i Hrvatska sudjelovala
na ovom povijesnom događaju za NATO, iako naša zemlja još nije dobila
pozivnicu za članstvo?
- To je nedvojbeno vrlo dobra gesta naših saveznika, posebice SAD-a.
Osim sedam zemalja iz vilniuske skupine koje ulaze u članstvo NATO-a,
pozvane su u Washington i Hrvatska, Makedonija i Albanija. To je vrlo
jasna, čvrsta i uvjerljiva poruka da će NATO nastaviti s proširenjem.
Svojom nazočnošću na ceremonijalu Hrvatska je izravno svjedočila takvoj
budućnosti NATO-a. Za nas je to bio iznimno važan trenutak, riječ je
o susretu na najvišoj razini kada se premijer Sanader sastao s predsjednikom
Bushem u Ovalnom uredu te s njim razmijenio mišljenja.
NATO čekaonica
Znači li to da Hrvatska uistinu može očekivati
članstvo u NATO-u do 2006. godine?
- Očekujemo da će sljedeći NATO-ov summit 2006. biti summit proširenja.
Učinit ćemo sve na unutarnjim reformama i pripremama da nam pozivnica
za članstvo dođe za dvije godine. Hoće li to vrijediti za sve tri države
(Hrvatsku, Albaniju i Makedoniju), ovisit će o brzini i odlučnosti reformi
u svakoj od njih. Jadranska povelja kojom su obuhvaćene ove tri države,
ali i generalna politika NATO savezništva temelje se na individualnim
kriterijima, NATO se ne širi u bloku. Ovih sedam zemalja ulaze istodobno
u NATO, ali su sve one pojedinačno udovoljile kriterijima za članstvo,
tako da će individualna dostignuća suditi i o budućem članstvu. Hrvatska
već sada ima ozbiljne predispozicije da bude pozvana u članstvo 2006. godine.
Ne bojite se da ćemo morati čekati Albaniju i Makedoniju
kako bismo skupa ušli u NATO savez?
- Nema nikakvih obveza čekanja, niti ih je bilo do sada. Podsjetimo
se prethodnog proširenja kada, primjerice, Slovenija nije prošla u proširenju.
Nema političkih ili drugih odluka koje bi hrvatski put u NATO vezale
uz sudbinu ostalih država. No, i u hrvatskom je interesu da i ove dvije
države budu pozvane, da uđu u NATO kada i mi, a to znači da i one provedu
potrebne reforme i postignu napredak koji se od njih očekuje. Hrvatska
će kroz savezništvo u Američko-Jadranskoj povelji učiniti sve što može
da im pomogne na tome putu.
SAD od Hrvatske traži potpisivanje sporazuma o neizručenju američkih državljana.
Međunarodnom sudu za ratne zločine, a očekivala
je i vojni angažman hrvatskih vojnika u Iraku. Koliko ti problemi još
uvijek opterećuju hrvatsko-američke odnose?
- Nema nikakvih pritisaka na Hrvatsku da šalje vojnike u Irak, niti
da potpiše sporazum iz članka 98. Rimskoga statuta. Postoji, dakako,
američki prijedlog da mi to učinimo u duhu očekivanog partnerstva i
dobrih bilateralnih odnosa. Ali, isto tako, američka strana potpuno
razumije naše interese i poziciju Hrvatske, odnosno njezine unutarnje
prilike vezane uz suradnju s Haagom.
Naši su razgovori o tome vrlo otvoreni i iskreni. I prošla i sadašnja
vlada jasno su govorile o tome koja su naša ograničenja i što SAD od
nas mogu očekivati. Iako smo dvije suverene zemlje potpuno različitih
dimenzija i snaga, mi ipak vodimo ravnopravan dijalog o svojim nacionalnim interesima.
Balansirana diplomacija
Jesu li američko-hrvatski odnosi, uspostavom nove
vlade koja je više proamerički orijentirana, danas bolji ili su isti kao i ranije?
- Mislim da ova vlada kao i prošla vodi računa o balansiranoj vanjskoj
politici između interesa Hrvatske kao buduće članice EU-a i kao partnera
Amerike kao jedine supersile i lidera zapadnoga svijeta. Ono u čemu
je razlika, a mogu o tome svjedočiti jer sam kao veleposlanik radio
u obje situacije, ogleda se u tome što su ova vlada i ministar Žužul
intenzivirali komunikaciju i kontakte s američkom stranom pa se samo
utoliko može govoriti o tome da je ova vlada više proamerička. Prošla
je vlada objektivno više bila okupirana golemim poslovima vezanim uz
pripremu kandidature za članstvo u EU-u tako da sadašnja, oslobođena
dijela tih obveza, ima više vremena i mogućnosti posvetiti se razgovorima sa SAD-om.
Može li to tješnje vezivanje Vlade prema SAD-u
opteretiti hrvatske odnose s Europskom unijom koja je preporučila Hrvatskoj
da ne potpisuje sporazum o neizručenju američkih državljana? Dokle će
se moći voditi vanjska politika "na dvije tračnice" u želji
da se zadovolje i EU i SAD?
- Tu će naravno biti oscilacija, ne samo zbog snage i pritiska jedne
ili druge strane nego i zbog naših vlastitih sposobnosti i resursa da
vodimo takvu politiku na dvije tračnice. No, ne zaboravimo da su te
tračnice paralelne i da vode u istom smjeru. Kada govorimo o Europskoj
uniji i partnerstvu s Amerikom, govorimo o transatlantskom savezu. Nemojmo
zaboraviti da današnja ujedinjena Europa počiva na potpori i snazi te prijataljstvu SAD-a.
Krize u odnosima i oscilacije u ljubavi između EU-a i Amerike postoje
i postojat će. Hrvatska mora prepoznati kada i kako te krize štete njezinom
nacionalnom interesu i treba nastojati izbjeći biti između čekića i
nakovnja. To će nam nekad biti lakše, a nekad teže. Mislim da mi tu
ne možemo birati strane, niti to činimo. To je i politika ostalih tranzicijskih
zemalja Vilniuske skupine, one su u istim dvojbama kao i mi s time da
imaju određenu prednost jer su pozvane i u EU i u NATO. Mi smo, dakle,
u situaciji da budemo još oprezniji i da u vanjskoj politici funkcioniramo
i kao Europljani i kao partneri SAD-a.
Amerika i EU
Nakon posljednjih terorističkih napada u Madridu,
i u europskim zemljama jača svojevrsni "duh antiamerikaniznma".
U Hrvatskoj je javnost također iznimno osjetljiva na pitanje slanja
vojnika u Irak. Može li hrvatska Vlada svoj proamerički vanjskopolitički
trend uspješno voditi u takvim okolnostima?
- Politika i političari su, naravno, osjetljivi na raspoloženje javnosti,
posebice u predizborno vrijeme. S druge strane, kada je riječ o strateškim
interesima Hrvatske u izgradnji partnerskih odnosa sa SAD-om, odgovornost
je hrvatskih političara da budu korak ispred raspoloženja javnosti.
Po mojem sudu, demokratski izabrano političko vodstvo države ne može
se i ne treba priklanjati lijevo ili desno raspoloženju javnosti koje
nerijetko može oscilirati u kratkom vremenskom razdoblju. Naravno da
liderstvo može koštati u političkim raspoloženjima i u popularnosti,
ali mislim da kompleksnost nekih tema i odgovornost koju Vlada i Predsjednik
u tome imaju, ne mogu se svesti samo na osluškivanje bila javnosti.
U tim strateškim pitanjima nekad treba stisnuti zube i ići dalje.
Kako se u američkoj politici reflektirao nesmetani
odlazak optuženih generala u Haag, a što Washington očekuje u slučaju
Gotovina? Američki veleposlanik za ratne zločine Prosper nedavno je
ponovio da SAD neće poduprijeti ulazak Hrvatske u NATO dok se taj slučaj ne riješi.
- Hrvatska mora dostići standarde koji se od nje očekuju. Oni su, kada
je riječ o Haaškom sudu, jednaki za EU i za NATO savezništvo. U tom
smislu nema popuštanja ni promjene stava niti EU-a, niti Amerikanaca.
Posljednji dobrovoljni odlazak naših generala u Haag ovdje je ocijenjen
kao dobar primjer kvalitetne suradnje sa Sudom i očekuje se da Hrvatska
nastavi takvu suradnju i da pruži dokaze te suradnje i u slučaju generala
Gotovine. Nekoliko puta nam je ovdje ponavljano da nikakvih trgovanja,
ustupaka ili nagodbi kada je riječ o Haaškom sudu nema, ne samo s nama
nego i s drugim državama, mislim prije svega na Srbiju i Crnu Goru.
Toga smo mi svjesni. To je uvjet koji moramo ostvariti i što prije on
bude razriješen, to ćemo prije biti oslobođeni ograda koje nas još uvijek sputavaju.
Ostajem do kolovoza
Bili ste prvi hrvatski veleposlanik koji je nakon
smjene vlasti stavio svoj mandat na raspolaganje. Kakva je Vaša buduća
diplomatska karijera: ostajete ili odlazite?
=Ja nisam karijerni diplomat i ovo je moje prvo veleposlaničko mjesto.
Ono je vrlo izazovno i teško, ali je to i mjesto s kojega se može mnogo
napraviti za zemlju koju se predstavlja. U konzultacijama s Predsjednikom
Republike i s ministrom, došli smo do rješenja koje je prihvatljivo
za službu, za naše državne interese u SAD-u, a prihvatljivo je i meni
- da svoj mandat završim s kolovozom ove godine, da se to ljetno razdoblje
iskoristi za otpočinjanje procedure dolaska novog veleposlanika. Ljeto
je dobro vrijeme za takvu vrstu smjene kada je intenzitet komunikacija
manji tako da s jeseni, neposredno nakon godišnjih odmora, novi veleposlanik
ovdje preuzme dužnost. Što se mene tiče, ja odlazim vrlo zadovoljan
ovdašnjim poslom i vraćam se na Sveučilište gdje ću svoja znanja i iskustvo
stečeno u Washingtonu barem djelomično moći prenijeti novim generacijama
studenata Fakulteta političkih znanosti.