- Objavljeno: 09.07.2003.
Izgubljeno 589 milijuna USD
Umjesto krivca za nestanak novca, optužuje se Hrvatsku što ne želi ratificirati sporazum
O sukcesiji se stalno govori, često se pojavljuju dijelovi
priče no nikada cijela a ipak je riječ o najsloženijem procesu u međunarodnom
pravu. Raspadom nekadašnjih država sukcesija se pojavila kao jedini
način raspodjele zajedničke imovine mnogih istočnih zemalja, no u većini
je slučajeva protekla bez problema. Raspadom Jugoslavije ostalo je pet
država slijednica koje trebaju podijeliti nekadašnju zajedničku imovinu,
raznovrsnu i veliku: od zgrada i stanova, veleposlanstava, konzulata,
namještaja i umjetnina, arhivske građe i novca.Kako ne postoji sistem
prisile niti ikakvog međunarodnog instrumenta proces sukcesije može
trajati godinama pa se tako jedna razvlači već pola stoljeća. Načelno
je riječ dogovora a kako svaka odluka mora biti donesena jednoglasno
eto i uzroka problema. Naravno, ima i nekih koji ne ovise o dogovoru
već pravoj istrazi, a to se i dogodilo u slučaju sukcesije zemalja nekadašnje Jugoslavije.
Dakle,
nakon završetka formalno pravnog subjekta dolazi do raspodjele imovine,
a najlakše je usporediti proces s rastavom braka. Rastava braka i raspad
države tu imaju jedinu sličnost jer su raspadom države problemi daleko
veći, više je posljedica, više involviranih subjekata te više interesa.
U slučaju Jugoslavije i država sljednica sukcesijski je sporazum potpisan
2001. a svaka država ima izaslanstvo te je dogovoreno da se svakoj podjeli
po jedna nekretnina prije ratifikacije. Hrvatska je vlada pripremila
dokument za ratificiranje pred Sabor i proces je započeo. No, u rujnu
hrvatska je strana otkrila kako nedostaje ni manje ni više nego – 589
milijuna USD-a. Iako se pokušalo utvrditi gdje je novac nestao, hrvatskoj,
kao ni jednoj drugoj delegaciji, u Beču nije bio omogućen uvid u stanje
računa. Proces raspodjele vodili su međunarodni stručnjaci koji su pak
jamčili kako ono što postoji u sporazumu doista i – postoji.
No, otkrićem da novca koji je upisan nema a sami su Jugoslaveni rekli
kako novac dosita više nije na računima, sijela se priča zakomplicirala.
Hrvatska je odbila ratificirati sporazum iako i dalje u hrvatskoj vladi
postoji volja da se to učini, a i mora se ratificirati jer je to, osim
formalno pravnog završetka jednog subjekta, i uvjet za ulazak u EU kada
svi papiri moraju biti “čisti”.
“Proces ratifikacije je s hrvatske strane zaustavljen dok se ne ustanovi
što se s novcem dogodilo; tko je njime upravljao, na koji način i u
čiju korist,” kaže Tatjana Kralj-Draganić.
Za provedbu sporazuma o sukcesiji postoje pododbori i Kralj-Draganić
vodi Odbor za raspodjelu diplomatsko-konzularne imovine koji je po prirodi
posla dat Ministarstvu vanjskih poslova. Financijski odbor koji u HNB-u
vodi Rogić sastaje se svaki mjesec i započeli su i dalje inzistiraju
na utvrđivanju sudbine nestalog novca. Jasno nam je da je novac najvjerojatnije
potrošen, ali nas zanima tko i kako. Hrvatska se obratila inozemnim
mješovitim bankama na čijim je računima bio, ali su odbili dati podatke.
Iako to nije uobičajeno, uputili su nas na arhivu Narodne banke Jugoslavije
koja pak tvrdi kako nema podatke. Na kraju smo tužili jednu od mješovitih
banaka, onu najveću u Frankfurtu, a tužba bi omogućila Hrvatskoj uvid
u arhiv. To je pravo država sljednica, ne samo utvrditi gdje je novac
već i dozvoliti uvid u arhivu. Jedna je od varijanti dakle kompenzacija
kroz imovinu, nekretnine i ostala financijska sredstva.
Cjelokupni je iznos 645 milijuna USD-a, na računu je ostalo 56 milijuna
što znači da je većina, 589 milijuna USD-a, netragom nestala. Po ključu
Hrvatskoj pripada 23,5 posto od iznosa, odnosno, oko 148 milijuna USD-a,
a s ostatkom na računu dobili bismo samo 12. Iako su nestankom novca
oštećene sve države sljednice, samo je Hrvatska odbila potpisati pa
je se proziva, umjesto onog koji je novac potrošio, što sporazum ne
može stupiti na snagu. Pitanje je što je ostale nagnalo na ratificiranje
sporazuma kojim i one gube. Može li se to opravdati interesom tih država
i kakvim ostaje nam samo nagađati. BiH ga je potpisala čak prije no
što je nedostatak novca otkriven. U ovim je uvjetima ratifikacija pred
hrvatskim parlamentom upitna.
Drugi je dio priče što proces sukcesije i dalje ide bez ratifikacije
s hrvatske strane, jer je riječ o postupku koji zahtjeva velike pripreme
i još valja 123 nekretnina koje su prijavljene na listi podijeliti.
No i ovdje postoji dodatak – a taj je da svaka država u roku od pet
godina može prijaviti nekretnine sa svih pet kontinenata koje nisu na
popisu pa već sada ima desetak novih.
Jugoslavija je raspolagala s dokumentacijom i u Beču su dali listu svih
nekretnina, a kako sljednice nisu mogle izaći s konačnim brojem ugovor
je napravljen upravo zato s dodatkom kako bi se lista mogla dopuniti.
Hrvatske nekretnine koje su pod Ministarstvom vanjskih poslova država
je morala sama kupovati ili iznajmljivati, a jedino mjesto koje je ostalo
u nekadašnjem diplomatskom prostoru bivše države jest veleposlanstvo
u Beču. Ostalo se ili kupovalo ili se iznajmljuje iz vlastitih, dakle
državnih sredstava. Upravo je zato bitno znati na što se može računati
razdjelom i što Hrvatska može dobiti. Prijavljene na listama su zgrade
veleposlanstava i rezidencija, a nedostaje popis stanova koje su koristili
diplomati. Hrvatska je strana otkrila tri stana u Rimu, u Beču, Londonu i stavljeni su na listu.
Odbor za raspodjelu diplomatske i konzularne imovine radi dobro, do
sada se sastao devet puta, podijelili su i izvršili podjelu po jedne
nekretnine svakoj državi sljednici, pa je Hrvatska dobila veleposlanstvo
u Parizu. U tijeku je izrada projekta koje će u toj zgradi objediniti
sva hrvatska predstavništva u Francuskoj; misiju pri UNESCO-u, bilateralu,
konzularni odjel, a u budućnosti i OECD za kojeg sada Hrvatska nema
predstavnika. Podijeljene su i umjetnine pa je Hrvatska dobila 33 umjetnička
djela po ključu nacionalnosti autora pet zemalja, a nepoznati autori
ostali su onoj državi sljednici koja je zgradu dobila. U Parizu su svi
nepoznati i strani autori ostali nama. Dogodilo se i nemalo iznenađenje
na polju slikarstva jer je Hrvatska dobila tri slike Milivoja Uzelca
koje po reakcijama likovnjaka pripadaju u značajnu fazu njegova stvaralaštva.
No, BiH se suprotstavljala pripadanju Uzelca Hrvatskoj jer je slikar
rođen u BiH pa su ga smatrali «svojim». Hrvatska je zauzela vrlo čvrst
stav, tražena je ekpertiza profesora Makovića, najvećeg stručnjaka za
Uzelčev opus. Kako je Uzelac kao dijete otišao iz BiH, školovao se i
završio Akademiju u Zagrebu te živio u Parizu i pripadao Zagrebačkom
krugu, nedvojbeno je da se radi o hrvatskom slikaru, što je na kraju
i prihvaćeno, a Uzelčeva su platna pripala Hrvatskoj kao i Kinert, Aralica,
Vrkljan, Miše, Šimunović i Bakić. Umjetnine će ostati u vlasništvu Ministarstva
vanjskih poslova, a prvim će mogućim transportom biti vraćene, na uređenje,
restauriranje, opremanje i kasnije će se koristiti u opremanju diplomatskih predstavništava.
Posljednji je sastanak u Ljubljani, usprkos neratificiranju s hrvatske
strane, ipak donio dogovor da se još jedna nekretnina podijeli i kada
se svaka vlada očituje na sljedećem će se sastanku odbora u Beogradu vidjeti je li to prihvaćeno.
Interes za neke objekte postoji kod svih nasljednika pa se utvrđuje
i čiji se interesi preklapaju. To ide dosta teško jer se svi teže odriču
atraktivnih odredišta poput Rima, Atene, Londona, Beča. Svi su pokazali
interes, ali izvan kvota pa se potrebno vratiti unutar okvira i odlučiti.
Prvi je kriterij Hrvatskoj bila cijena najma i ima li se vlasništvo
nad nekom nekretninom ili ne. Hrvatskoj je Pariz zbog troškova bio prioritet
ako i Švedska... Dogovara se sve iako postoji problem ratifikacije koja
sada postaje alibijem za sporije rješavanje. Ako se i ratificira sporazum,
neće biti moguće podijeliti preko stotinu nekretnina u mjesec dana pa
bez obzira kada Hrvatska potpiše, odbori trebaju donijeti jasne odluke.
Hrvatska je ušla u zgradu ambasade u Čileu koju ima na čuvanju do konačne
raspodjele. Čile je Hrvatskoj zanimljiv zbog velike dijaspore te je
jedina sljednica s dva objekta u jednoj zemlji. Zanimljivo je što je
tek prije godinu dana jugoslavensko Ministarstvo vanjskih poslova zatvorilo
veleposlanstvo u Čileu i premjestilo sve latinoameričke u Buenos Aires
pa je zgrada ostala prazna i ponuđena na čuvanje, a Hrvatska više ne
plaća najam od 3000 USD-a.
Odbor za raspodjelu arhivske građe najproblematičniji je Odbor jer bez
ratifikacije njihov je rad blokiran. Jugoslavenska strana odbija bilo
kakav početak rada, predaju građe i arhivari su ovdje najistaknutiji.
Postoji i raspodjela nekretnina u tuzemstvu, na teritoriju država sljednica,
no kako je načelo da svaka nekretnina ostaje u zemlji u kojoj se nalazi, sve je jasno.
Postaje li proces problematičan? “Ne, odgovara Kralj-Draganić,” jer
su pripreme bile velike, održano je mnogo sastanaka. Ratifikacija sporazuma
s hrvatske strane nije upitna čim se utvrdi što se dogodilo s novcem.
Iako proces nije ni lagan ni jednostavan i dalje teče i osim nekretnina
koje svaka zemlja dobije te dijela novca sa zajedničkih računa, sljednice
su ipak u dobitku u usporedbi sa situacijom do sada. Argument kako je
neka nekretnina dobivena još za kralja Aleksandra ne stoji jer je unesena
u Kraljevinu SHS, kasnije Jugoslaviju i sada se dijeli. Tako je novac
za nekretninu u Čileu dat od hrvatskih iseljenika no ona jest imovina bivše države.
Na kraju preostaje samo vidjeti kako će se nestanak novca opravdati
s jugoslavenske strane, koliko će “zavlačenje” trajati. A zagonetno
je i zašto su druge države sljednice odlučile šutjeti.