- Objavljeno: 05.07.2003.
Riješit ćemo nesporazume sa SAD-om jer nam je važno njegovo partnerstvo
(...) P: Gospodine Šimonoviću, Hrvatska i SAD u posljednje
vrijeme imaju problema u odnosima, posebno zbog MKS-a. Nakon što je
Hrvatska odbila potpisati bilateralni sporazum o neizručenju američkih
građana tom sudu, ipak ste naglasili da će se pregovori nastaviti. Kako
će Hrvatska na kraju izaći ususret američkim zahtjevima?
O: Što se tiče MKS-a, na posljednjim razgovorima smo se dogovorili da
je to dijalog koji teče. Trebali smo, i jedni i drugi, malo razmisliti
o iznesenim argumentima. Treba očekivati ponovni sastanak u dogledno
vrijeme, na kojem ćemo probati uvažiti argumente i naći kompromis koji
bi zadovoljio obje države. Razlike koje postoje su u pravnoj argumentaciji.
Obveze koje proizlaze iz Rimskog statuta shvaćamo drukčije nego SAD,
a naša pravna interpretacija vrlo je bliska smjernicama koje je objavila
Europska unija. Nama je, međutim, itekako stalo da nađemo neki kompromis
sa SAD-om. Svjesni smo američkih problema (njihove se postrojbe nalaze
po cijelom svijetu) i njihove specifične uloge.
P: Nakon pregovora s američkim izaslanstvom izjavili ste da bi se
rješenje moglo naći kroz neke druge bilateralne aranžmane. O čemu je
konkretno riječ?
O: Mogućnosti pomirenja tih različitih stavova idu u dva pravca. Jedan
su specifični sporazumi za prisutnost američkih državljana na hrvatskom
teritoriju. Na tom sastanku smo već napravili inventuru takvih zajedničkih
sporazuma i zaključili smo da je zapravo dobar dio američkih državljana,
koji se službeno nalaze na teritoriju Hrvatske, već pokriven sporazumima
koji su na snazi. Ono gdje bi se još možda moglo ići korak dalje je
razgovor o širem sporazumu o pravnoj suradnji i pravnoj pomoći SAD-a
i Hrvatske. Nikad nismo zaključili takav sporazum, iako smo u nekoliko
navrata započinjali razgovore. Trebalo bi razmotrititi može li se u
sklopu jednog takva sporazuma, koji može uključivati i odredbe ekstradicije,
zaštititi s jedne strane interese SAD-a i s druge pravnu poziciju Hrvatske,
a ne otkloniti se previše od naputaka Europske unije.
P: Znači li to kako bi se u tim sporazumima pazilo da se ne ide
protiv Unijinih naputaka?
O: Pokušavamo pomiriti poziciju EU-a i SAD-a, s tim da je naše pravno
shvaćanje blisko Unijinoj poziciji. Tu bih upozorio na jedan element
sa skupa EU-a i SAD-a u Washingtonu, koji se više može iščitati između
redaka, nego što je jasno postavljen. Iako nije bio spominjan stalni
kazneni sud, u kontekstu zajedničke borbe protiv terorizma je spomenuto
da treba izvidjeti mogućnost jačanja pravne suradnje i različitih sporazuma
o pravnoj pomoći. Mislim da sazrijeva ideja da su upravo takvi sporazumi
dobar način da se pokušaju pomiriti suprotnosti. Naravno, nama bi više
odgovaralo da dođe do velikih sporazuma, nego da mi imamo pionirsku
ulogu u pravnoj kreaciji. No, to ne ovisi o nama. O nama ovisi spremnost
da i dalje razgovaramo i nastojimo pronaći rješenje prihvatljivo za
obje strane.
P: Hrvatska je 1. srpnja izgubila pravo na američku vojnu pomoć.
Hoće li se ta “kaznena mjera” odraziti na nešto važnije – političke
odnose SAD-a i Hrvatske?
O: To prije svega ovisi o SAD-u. Što se tiče pomoći od šest milijuna,
čak da smo je i izgubili za ovu godinu, što nismo, problem nije u tom
iznosu, jer je američka vojna pomoć kroz neke druge oblike suradnje
mnogo dragocjenija od toga. Važno nam je zadržati savezništvo sa SAD-om
i u vojnim, ali i u ostalim pitanjima, i na tome treba raditi. S novim
veleposlanikom Ralphom Frankom ćemo raditi upravo na tome te zajednički
tražiti rješenja za učvršćivanje odnosa. Nisam još imao prilike razgovarati
s veleposlanikom Frankom, no u Ženevi sam razgovarao s američkim predstavnikom
pri UN-u veleposlanikom Johnom Negroponteom. Iz tog razgovora jasno
proizlazi da je američki interes za Hrvatsku više vezan uz našu potencijalnu
pozitivnu ulogu regiji, nego uz neka sporna pitanja poput Iraka ili
MKS-a, gdje smo ipak na margini svjetskih događaja.
P: Jesmo bili na margini velikih svjetskih događaja, ali smo se
istaknuli i bili glasni u vezi s ratom u Iraku, što se nije pokazalo
baš plodonosnim za odnose sa SAD-om. Ne čini li Vam se da Hrvatska politika
stalno pokušava birati jednog pa onda drugog partnera, umjesto da bira
više njih?
O: Za Hrvatsku je dobro i pametno imati više otvorenih vrata kako u
Europi, tako i u globalnim odnosima. Zemlje poput Hrvatske trebaju saveznike
i to saveznike raznih boja i geografskih širina i dužina. U svakom slučaju,
pred sobom imamo dva prioritetna cilja – NATO i EU. U razgovorima u
vezi s NATO-om ključnu ulogu ima SAD, ali i države poput Turske, od
koje smo dobili čvrstu podršku za ulazak u Savez. Na globalnom planu
Hrvatska se ne treba zatvarati samo u europske teme. Upravo sam se vratio
iz Kine koja nije relevantna za NATO i EU. No, razumijevanje globalnih
procesa važno je i za male zemlje poput Hrvatske. Danas smo svi povezani
i važno je imati otvorene oči, uši i usta.
P: No, hrvatski su političari, uključujući one na vlasti, doveli
u pitanje opravdanost ulaska u NATO. Znači li to da taj cilj Hrvatskoj
više nije toliko važan?
O: Sigurno je da se NATO mijenja, a do vremena kada će Hrvatska ući
u Savez, proces njegove transformacije će se nastaviti. Za NATO se mogu
uvijek naći argumenti za i protiv. Glede hrvatskog članstva još ima
više argumenata za. Nije riječ samo o važnosti ulaska u NATO, nego i
o važnosti širenja Saveza na jugoistok Europe, jer će to pridonijeti
sigurnosti Hrvatske i stabilnosti regije. Ulazak u NATO je važan i zbog
sigurnosnog i političkog aspekta. Jugoistok Europe je još nestabilan
i nisu sve zemlje dosegle onu točku demokratskog razvoja i stabilnosti
gdje bi svi strahovi glede budućnosti bili prevladani.
P: Jeste li optimistični u vezi s hrvatskim ulaskom u EU?
O: Dobro nam ide. Naše akcije na burzi rastu. Još, naravno, ne možemo
reći hoće li se naš ulazak u EU dogoditi 2007. i je li uopće izvjestan
do kraja desetljeća. No, rekao bih da je trend takav da svaki mjesec
situacija izgleda sve svjetlija. Naravno, tu će biti potrebna dobra
igra kako bi sve prošlo onako kako želimo, i u stručnom i u političkom
smislu. Dobro je poznato što su to politički kriteriji da bi pregovori
uopće započeli. Namjerno to kažem, jer u rukama možemo imati dobro mišljenje
Europske komisije, čak i dobiti status kandidata, a da ne započnemo
pregovore. Turska, primjerice, ima status kandidata godinama, a nije
započela pregovore. Ključno je da se zadovolje ti politički kriteriji
nakon kojih počinju pregovori. No, i glede političkih kriteriji mi ovoga
trenutka dobro stojimo. Kada je riječ o suradnji s Haagom, i tu situacija
nije loša.
P: Zašto to mislite?
O: S jedne strane iznenađuje da je tužiteljica apostrofirala generala
Antu Gotovinu na istoj razini s najtraženijim optuženicima poput Karadžića
i Mladića, iako je jasno da nije riječ o sličnoj kategoriji. To je,
međutim, pokazatelj. Istrage koje još traju i za koje se zna da će trajati
do 2004. ne obuhvaćaju ljude koji su u hijerarhiji viši od generala
Gotovine. To bi trebalo značiti da Hrvatskoj suradnja s Haagom neće
biti pretjerani politički izazov. Mislim da su prisutni pozitivni pomaci
te da dogodine u ovo vrijeme možemo očekivati bolju poziciju. Kada je
riječ o povratku, Vlada je donijela pravu odluku, jer je premijerov
poziv percipiran u međunarodnoj zajednici kao korak naprijed.
P: Hrvatska još mora odgovoriti na 4000 pitanja koja sljedeći tjedan
u Zagreb donosi Romano Prodi?
O: Naši odgovori na ta pitanja u roku i prije roka jesu važni jer će,
prvo, pokazati da nam je jako stalo i, drugo, da smo sposobni. Naravno,
nije bitno samo odgovoriti nego i kako odgovoriti. Kvaliteta naših odgovora
može skratiti proces pisanja avisa. Što mi potpunije i preciznije odgovorimo
na ta pitanja, kasnije ćemo dobiti manje potpitanja.
P: Kako procjenjujete činjenicu da je predsjedanje Unijom preuzela
Italija?
O: Kao pozitivno ozračje. Italija je vrlo jasno rekla da podržava hrvatsku
kandidaturu u EU: Za nas je vrlo važno razgovarati s Italijom o tome
kako u praktičnom smislu provesti neke elemente solunskog dokumenta.
Najavljene su konzultacije s državama u regiji, u multilateralnim organizacijama,
u vez sa zajedničkim vanjskopolitičkim pitanjima. Mislim da je to važan
element. Pitanje je hoće li Hrvatska tu imati poseban status kao država
čija je aplikacija već proslijeđena. O tome sam razgovarao s talijanskim
zamjenikom ministra vanjskih poslova Ruggierom Antonioneom i dogovoreno
je da ćemo o tome imati posebne konzultacije. Talijanska je strana izrazila
spremnost da Hrvatsku uključi u konzultacije, što nam po mnogočemu mijenja
status.
P: Solunski sastanak na vrhu je jasno naglasio aspekt individualnog
pristupa, no u Hrvatskoj se još strahuje od tzv. regionalnog paketa?
O: Za Hrvatsku je segment individualnog pristupa višestruko značajan.
Jamči nam se ono što smo oduvijek htjeli, a to je da uđemo u Uniju kada
smo za to zreli bez obzira na druge, a u isto vrijeme oslobađa nam se
manevarski prostor za jače regionalno angažiranje. To nam odgovara jer
smo u gospodarskom smislu razvijeniji od drugih, i po toj ekonomskoj
politici takva suradnja odgovara najviše onima koji su razvijeniji Suradnja
u regiji nam odgovara i politički i sigurnosno. Politički, jer je riječ
o državama koje su susjedi, a u sigurnosnom smislu smanjuju se tenzije,
a važna je i suradnja u borbi protiv organiziranog kriminala, trgovanje
drogom.
U suradnji s Italijom i Slovenijom proglasit ćemo gospodarski
pojas na Jadranu
P: Može li talijansko predsjedanje EU-om ubrzati
rješenje preostalih otvorenih pitanja dviju zemalja, poput talijanske
imovine u Hrvatskoj?
O: Italija je prvi trgovinski partner Hrvatske i ima posebnu važnost
za nas, predsjedavala Unijom ili ne. Sasvim je jasno da treba što prije
riješiti sporna pitanja. Vrlo je korektno od Italije da ta pitanja neće
vezivati uz prednost koju ima zbog predsjedavanja EU-om. Mi ćemo s naše
strane napraviti sve da se ta pitanja riješe. Možemo biti zadovoljni
grčkim predsjedavanjem, a talijansko je došlo u pravo vrijeme i očekujemo
pozitivnu dinamiku.
P: Kada će Hrvatska i Italija riješiti pitanje gospodarenja Jadranom?
O: To je vrlo važno pitanje i za EU i za hrvatsko-talijanske odnose.
EU je potaknuo države Mediterana na razmatranje proglašavanja zaštićene
ribarske zone. Za Hrvatsku je to vrlo zanimljivo i o tome kanimo nastaviti
razgovore. Za nas je zanimljivo razmišljanje i o zaštićenoj ribarskoj
zoni, ali i o zaštiti ekoloških aspekata Jadrana Treba također razmotriti
i proglašavanje gospodarske zone. Za to se Hrvatska već pripremila,
no to je osjetljivo političko pitanje za koje su potrebni razgovori
sa svim zainteresiranim stranama.
P: Zbog te osjetljivosti hrvatska vlada je odgodila jednostrano
proglašavanje gospodarskog pojasa, kako su to tražile neke stranke u
Saboru. Želite li reći da će do proglašenja ipak doći?
O: Gledajte, u pravnom smislu Hrvatska to može učiniti. No, sasvim sigurno
taj potez neće napraviti jednostrano i na brzinu. O tome treba li to
učiniti ili ne potrebno je razgovarati u partnerskom odnosu sa svim
zainteresiranim državama. To ne znači da bismo time oštetili interese
Slovenije i Italije. Mogli bismo, primjerice, ponuditi jamstva Italiji
i Sloveniji kroz mogućnost ograničenog unaprijed dogovorenog izlova
ribe u područjima koja bi potpala pod taj pojas. Misao vodilja je zaštititi
nacionalni interes u partnerskom odnosu sa svim zainteresiranim stranama.
Sada je za takva razmišljanja u Uniji mnogo povoljnija klima. Zamisao
da se jedinstveni resursi ne monopoliziraju, nego da se bolje štite.
Onoga trena kada Hrvatska postane čelnicom Europske unije taj isključivi
gospodarski pojas postaje Unijin gospodarski pojas. To bi nekim zainteresiranim
državama bio poticaj da Hrvatsku žele vidjeti što prije u EU, uključujući
zemlje poput Slovenije i Italije. Prema tome, riječ je o pitanju koje
ima mnogo različitih dimenzija, ali i pitanje koje je Hrvatskoj vrlo
zanimljivo.