- Objavljeno: 07.03.2006.
Za Europsku uniju Hrvatska je lokomotiva jugoistočne Europe
S državnim tajnikom u Ministarstvu vanjskih poslova Hidajetom
Biščevićem razgovarali smo o nekim najvažnijim pitanjima vezanim za
hrvatsku vanjsku politiku nakon njegovog povratka iz Albanije.
– Kakve su pozicije Hrvatske u pregovorima s Europskom unijom u svjetlu
rasprava o prijedlogu trgovinske zone zapadnog Balkana?
= Pitanje liberalizacije trgovine u ovome dijelu Europe ponekad
se previše mistificira u javnosti. Naime, Europska je komisija sastavila
dokument koji sadrži određene prijedloge kako učvrstiti europsku perspektivu
jugoistočne Europe, u kojem je daljnja liberalizacija trgovine između
zemalja regije prepoznata kao poticaj jačanju gospodarskih aktivnosti
u cilju stabilnijeg rasta i prilagodbe zahtjevima jedinstvenog europskog
tržišta. Dakle, riječ je o sveobuhvatnom jačanju gospodarskih kapaciteta
država u regiji. U interesu je Hrvatske, kao gospodarski napredne zemlje
jugoistočne Europe i kandidata za članstvo u EU, da tržišta susjednih
zemalja ojačaju, jer se time otvaraju nove mogućnosti za plasman hrvatskih
proizvoda i povećanje izvoza te širenje poslovne prakse uvriježene na
tržištima razvijenih zemalja EU-a. Hrvatska Vlada je uvjerena kako valja
iskoristiti svaku priliku za afirmaciju hrvatskih poslovnih interesa,
te je u tom smislu predsjednik Vlade dr. Ivo Sanader predložio širenje
CEFTA-e kao najbolji način za ostvarivanje daljnje liberalizacije trgovine
u jugoistočnoj Europi. Taj je prijedlog prihvaćen u Bruxellesu, kao
konstruktivni doprinos naporima EU-a da se u ovome dijelu Europe ojačaju
uvjeti za ubrzani gospodarski razvoj, te u konačnici osigura trajna
stabilnost.
Lobiranje podložno tržištu
- Kad se kaže da bi Hrvatska trebala biti "lokomotiva" ove
regije, što se time hoće reći?
= Hrvatska je prepoznata kao politički stabilna zemlja, s dobrim
gospodarskim pokazateljima, le s gospodarstvom koje je razvijenije i
od nekih novih članica EU-a. To je uostalom potvrđeno i u Mišljenju
Europske komisije o hrvatskom članstvu u EU, gdje je izričito navedeno
da Hrvatska ispunjava tzv. kopenhagenske kriterije dakle stabilnost
institucija i sposobnost preuzimanja obveza koje donosi članstvo u EU.
S druge strane, Hrvatska je rubna zemlja koja dodiruje regiju opterećenu
pitanjima od velikog značaja za sigurnost i stabilnost u ovom dijelu
Europe. Njihovo je dugoročno rješavanje u trenutačnom žarištu interesa
međunarodne zajednice. U tom procesu interesi Hrvatske i EU-a su podudarni,
a Hrvatska je sposobna pridonijeti širenju zone stabilnosti i prosperiteta
u jugoistočnoj Europi. U tom smislu Hrvatsku se gleda kao lokomotivu
dakle, kao primjer zemlje u kojoj su dubinske političke i gospodarske
reforme donijele konkretne rezultate koji se očituju u razvijenim institucionalnim
vezama s EU-om, izrazitijem gospodarskom potencijalu te bliskom političkom
dijalogu s međunarodnim partnerima.
- Hrvatski lobisti tvrde da su nedovoljno iskorišteni te da smo u Bruxellesu
nedovoljno prisutni. Jesu li te žalbe utemeljene i kakav je značaj dobrog
lobista? I koliko to, u osnovi, stoji?
= Ne bih se složio s tim da nismo dovoljno prisutni u Bruxellesu.
Otvaranje pristupnih pregovora donijelo je vrlo intenzivne kontakte
između tijela EU-a i tijela državne uprave. Interakcija s Bruxellesom
je gotovo svakodnevna i s daljnjim odmicanjem u procesu pregovaranja
postajat će još izraženija. No, pitanje poslovnog lobiranja stvar je
konkretnog interesa hrvatskih gospodarstvenika. U osnovi, i lobiranje
je poslovna usluga podložna tržišnim zakonitostima. Hrvatska će Vlada
i ubuduće promicati nacionalne interese, uključujući i sve aspekte gospodarske
suradnje, ali specifično lobiranje za interese pojedinih poslovnih subjekata
je u domeni poslovnih odluka uprava pojedinih trgovačkih društava ili
komore.
I za arbitražu potrebni dogovori
- Imate li informacije kako teku pripreme i kada bi moglo započeti suđenje
generalu Gotovini?
= Mislim da je ovo pitanje bolje uputiti odvjetničkom timu generala
Gotovine. Vlada je ostvarila kontakt s odvjetnicima kako generala Gotovine,
tako i ostalih optuženih pred Haškim sudom, radi uspostave konkretnih
modaliteta daljnje suradnje u procesima pred Tribunalom. Kako komentirate
naše odnose sa susjedima: ima li naznaka da bi se mogli usuglasiti barem
neki prijepori sa Slovenijom? Kao što je poznato. Hrvatska je predložila
Sloveniji podnošenje rješavanja pitanja razgraničenja na moru nekome
međunarodnom pravosudnom tijelu. Smatramo da se takvim pristupom osigurava
trajno rješenje pitanja koje nepotrebno opterećuje odnose dviju prijateljskih
zemalja, posebice imajući u vidu brojne neuspješne pokušaje da se do
dogovora dođe bilateralnim puteni. Valja naglasiti da tzv. arbitraža
ni u kojem slučaju ne bi značila neuspjeh bilo koje strane, kako neki
krugovi u Sloveniji pokušavaju imputirati. Naime, i za arbitražu je
potrebno dogovaranje, posebice u pogledu predmeta postupka i nadležnog
foruma, te se time otvara prostor za jačanje uzajamnog povjerenja i
suradnje. Inače, odnosi Hrvatske i Slovenije su odlični, posebno valja
izdvojiti razvijenu gospodarsku suradnju i fantastičnu kulturnu razmjenu.
Isto tako, izdvajamo i ustrajnu potporu Slovenije našem putu prema EU.
Sve to ukazuje na potrebu da preostala pitanja nastavimo rješavati kako
bismo osigurali čvrste temelje za dodatni razvoj buduće suradnje.
Regionalna suradnja, ali bez redefiniranja Ustava
- Sve se glasnije govori o regionalnom povezivanju s regijama susjednih
zemalja. Međutim, neki od naših "regionalnih" političara drže
da će im to biti idealna prilika da proglase autonomiju u odnosu na
Zagreb. Što je stvarni značaj regija?
= Mislim da je u interesu Hrvatske da razmatra sve oblike međunarodne
suradnje koji su u funkciji gospodarskog razvitka. Suradnju pojedinih
hrvatskih županija s odgovarajućim tijelima lokalne uprave u susjednim
zemljama valja podupirati. Ne bih komentirao izjave koje spominjete,
ali smatram da nema mjesta interpretacijama ovakvih vidova suradnje
u smislu redefiniranja ustavnog ustroja državne vlasti u Republici Hrvatskoj.