Stižu nam Bollywood i indijski investitori

Dino Debeljuh baš je zapeo dovesti indijsku filmsku produkciju u Hrvatsku. Hrvatski veleposlanik u New Delhiju već je obavio niz razgovora s ključnim ljudima Bollywooda, spojio ih je i s predstavnicima Jadran-filma i s dužnosnicima Hrvatske turističke zajednice, a uvjeren je kako bi sve skupa moglo imati puno veći značaj od ponekad banalnih i površnih indijskih filmskih priča, Poznata hiperprodukcija Bollywooda veleposlaniku Debeljuhu u trećoj godini njegova mandata zvuči kao iznimna prigoda gospodarske suradnje među dvjema zemljama. Bogati indijski turisti - Hoće li Bollywood zaista snimati u Hrvatskoj? = To će ovisiti o hrvatskoj strani. Ono što je zasad sigurno jest da će predstavnici Bollywooda vrlo skoro stići u Hrvatsku, budući da su već na temelju fotografija i priča odlučili kako im je naša zemlja vrlo zanimljiva za njihove filmske projekte. Potvrdili su dolazak u Hrvatsku i najavili konkretnije razgovore s Jadran-filmom i Hrvatskom turističkom zajednicom čiji je prvi čovjek Niko Bulić nedavno i sam boravio u New Delhiju. - Kad kažete da će sve ovisiti o hrvatskoj strani, želite li reći da će presudne biti cijene usluga? = Da, između ostaloga i cijene. Čujte, Indijci su svjesni da ih neke druge zemlje poput Italije ili Švicarske zovu shvaćajući kako je snimanje filmova ujedno i promocija za te zemlje. Svakako, jedan od bollywoodskih redatelja u Hrvatsku će na razgovore doputovati već krajem svibnja, dok se drugi očekuju od sredine lipnja. - Kolika može biti korist hrvatskoga gospodarstva od eventualnog značajnijeg dolaska Bollywooda u našu zemlju? = Teško je to materijalizirati. No, činjenica je da mi želimo u Hrvatsku dovesti indijske turiste koji su poznati kao dobri potrošači i ljudi visoke kupovne moći. Često se Indiju percipira kao zemlju siromašnih, no radi se o prostoru s više od milijardu stanovnika gdje žive ljudi koji znaju što je turizam i koji su dobrodošli na najatraktivnijim turističkim odredištima svijeta. A, poznato je i to da imućni Indijci traže nove turističke destinacije, među kojima su njihove agencije prepoznale i Hrvatsku. Naša šansa u prodaji znanja - Imate li uopće podatak koliko je prošle godine u Hrvatskoj boravilo indijskih turista? – = Tek petstotinjak. Međutim, njih 200.000 odmor je provodilo u Švicarskoj, dobrim dijelom i stoga što je u Švicarskoj u posljednje vrijeme snimano desetak vrlo gledanih bollywoodskih filmova. U Italiji je također broj indijskih turista postao veći od broja posjetitelja iz Japana. Porast je zabilježen i u Španjolskoj gdje je lani ljetovalo 25.000 Indijaca... A, vrlo je zanimljivo i to da Indijci zbog školskih praznika na odmor u inozemstvo putuju najviše od travnja do lipnja što je i vrlo zanimljivo razdoblje gledano s interesne pozicije hrvatskog turizma - Gledate li i sami bollywoodske filmove? Jesu li vam ipak malo naivni? = Ne gledam, jer zbog obveza gotovo da uopće ne pratim ni televiziju. No, govoreći o bollywoodskoj produkciji, moram notirati da ima raznih filmova, od onih nalik na jeftine sapunice s puno pjesme i plesa, do ozbiljnijih i kvalitetnijih ostvarenja. Dobar dio bollywoodskih filmova ima površnu radnju i obvezni sretan završtak, ali ima i jako dobrih filmova. Rast BDP-a od 10 posto - Može li se preko Bollywooda potaknuti snažnija gospodarska razmjena i suradnja dviju zemalja? Što bi Hrvatska mogla izvesti u Indiju? = Prvi je interes promovirati našu zemlju kroz Bollywood budući da ljudi ovdje u Indiji još uvijek masovno idu u kina i utjecaj filmske industrije je snažan. Oni kroz kino dobivaju i informacije o pojedinim državama, pa nije čudno što su i Švicarska, Italija, Velika Britanija i druge zemlje zainteresirane za privlačenje bollywoodskih projekata. Ipak ovdje živi milijardu ljudi. Indijci su ujedno i potencijalno zanimljivi ulagači u gospodarstvo. - Poznato mi je da su Indijci u Hrvatskoj već otvorili nekoliko tvrtki. I u tome segmentu ih, valja pretpostaviti najviše zanima turizam? = Da. U turizam su već investirali na Korčuli i čini mi se u okolici Trogira. Nedavno nam se recimo javio i indijski poslovni čovjek koji bi u Hrvatskoj želio graditi hotel s pet zvjezdica. A, kad me pitate za izvoz hrvatske robe u Indiju, valja reći da su nam izgledi vrlo mali. Problem je što nemamo količine primjerene tržištu od milijardu ljudi, ali i radna snaga je u Indiji toliko jeftina da joj je gotovo nemoguće konkurirati. Naša se šansa ipak krije u prodaji znanja. Podravka recimo razmatra mogućnost pronalaženja indijskog partnera za zajednički nastup na ovom tržištu. Mislim da je to jedini način nastupa na indijskom tržištu, a u Hrvatskoj ima još nekoliko takvih tvrtki koje bi se mogle odlučiti za sličan potez. - Vjerujete li da je prijeko potrebno ozbiljnije shvatiti rastuću indijsku ekonomiju? = Procjene međunarodnih stručnjaka kažu kako Indijci zajedno s Kinezima i Brazilom predstavljaju nadolazeće gospodarske velesile? = Indija svakako ubrzano ide prema samom svjetskom vrhu. Predviđa se da će u petnaest ili dvadeset godina Indija biti treća ili četvrta gospodarska sila svijeta. Godišnji rast BDP-a ovdje ide prema 10 posto, a to je s ovakvom populacijom gotovo nevjerojatan rezultat. Riječ je o tržištu u ekspanziji i svakodnevno New Delhi i druge gradove obilaze važne inozemne delegacije, od Amerikanaca do Nizozemaca i Nijemaca, jer su shvatili značaj koji će Indija imati u bliskoj budućnosti. Hrvatska također za sebe u tim okolnostima mora pronaći odgovarajuću poziciju. Veleposlanicima držim tečajeve joge - Koristi li vam u Indiji to što ste učitelj joge? = Koristi, jer sam upražnjavajući i proučavajući jogu spoznao i puno toga o indijskoj kulturi. Jogu upražnjavam i u New Delhiju, povremeno držim i tečajeve, no uglavnom u krugu prijatelja i poznanika, stranih veleposlanika. Nedostaju mi hrvatski zrak i voda - Kako ste se vi osobno prilagodili na život u New Delhlju? = Ako mi išta nedostaje u New Delhiju, onda su to hrvatski zrak i voda. Ovdje mi je to najveći problem, jer je po čistoći zraka i vode Hrvatska pravi mali raj u usporedbi s Indijom gdje su vode zagađene.