- Objavljeno: 16.09.2006.
Sa Slovencima nećemo u grmlje
Sa hrvatskom šeficom diplomacije, mr. sc. Kolindom Grabar-Kitarović,
razgovarali smo u utorak, baš na dan kada su se novine raspisale o
temi - hrvatski vojnici u Libanonu: da ili ne. Samo dan poslije dogodio
se incident sa slovenskim novinarima kod granice na Muri, zbog čega
smo ministricu morali zamoliti da nam naknadno odgovori na posljednje
pitanje u ovom intervjuu. Kako se slanje hrvatskih vojnika izvan zemlje
u pravilu kod nas pretvara u prvorazredni unutarnjopolitički obračun,
ponekad i na liniji Pantovčak-Banski dvori, pitali smo ministricu:
Neizbježne mirovne misije
- Ne čini li Vam se ponekad licemjernim da smo kao narod i država
koja je "konzumirala" međunarodnu pomoć u vrijeme ratne
ugroženosti, danas tako skeptični i škrti u "izvozu" sigurnosti?
Treba li mijenjati odredbu Ustava RH, koja traži dvotrećinsku većinu
u Saboru za slanje hrvatskih vojnika izvan Hrvatske?
= Takav je naš zakonodavni okvir i treba ga poštovati dok
je na snazi. To, naravno, ne isključuje potrebu da se djeluje na širenju
objektivne predodžbe o tome što zapravo znači sudjelovanje u međunarodnim
misijama. Mnogi to uglavnom doživljavaju samo kao upućivanje vojnika,
policajaca ili promatrača. Mi smo zemlja koja je donedavno bila primatelj
međunarodne pomoći i mirovnih operacija u kojima su mnogi pripadnici
snaga UN-a, bez obzira kako tko ocjenjuje njihovu ulogu i učinkovitost,
dali svoje živote u Hrvatskoj. Ne treba zaboraviti ni veliki doprinos
NATO-ovih snaga ukupnoj stabilizaciji regije proteklih godina, što
je od iznimnog značenja i za našu stabilnost i gospodarski napredak,
posebice turizam i investicije. Za Hrvatsku je, kao odgovornu članicu
međunarodne zajednice, važno da jača svoj međunarodni položaj i sudjelovanjem
u mirovnim misijama. U našem je interesu ne samo uklanjanje kriznih
žarišta i situacija te otklanjanje vojnih prijetnji, nego i peace
building - izgradnja mira i stvaranje uvjeta za miran razvoj tih država.
A to je često nemoguće bez pomoći međunarodne zajednice - vojne, humanitarne,
političke, prijenosom iskustava ili preko know-how.
Upravo iz navedenih razloga Hrvatska se kandidirala i ušla u članstvo
Organizacijskog odbora Komisije za izgradnju mira UN-a.
- Jeste li se za posjeta Afganistanu mogli uvjeriti da hrvatske snage
postižu te ciljeve?
= Iz tog posjeta nosim osobito snažne dojmove. Jer, ne krijem,
odlazila sam s nekom vrstom neizvjesnosti, pa i predrasudama. Ali
boraveći sa predstavnicima međunarodne zajednice, afganistanskim dužnosnicima
i našim momcima i djevojkama u okviru misije, uvjerila sam se koliko
dobra možete učiniti s tako malim brojem ljudi. To se od nas ne očekuje
samo kako bismo postali članica NATO-saveza ili kako bismo osigurali
članstvo u Vijeću sigurnosti 2008.-2009., nego je to potvrda nastojanja
Hrvatske da sudjeluje u izgradnji koncepta sigurnosti čovjeka, koji
zastupa velik broj država, a što znači da je za razvoj svakog pojedinca
potrebno ne samo odsutnost vojne prijetnje, nego i stvaranje ekonomskih,
socijalnih, obrazovnih i drugih uvjeta za uravnotežen razvoj.
Tri cilja do 2009.
- Je li još izgledno da Hrvatska 2009. postane članica EU-a i da Hrvati
sudjeluju na izborima za Europski parlament u lipnju te godine?
= Mi smo u početnim pregovaračkim pozicijama istaknuli 2009.
godinu, prije svega radi jasnog programiranja obveza koje moramo i
želimo ispuniti, radi nas samih i osiguranja boljeg života svih naših
građana što prije. To smo učinili polazeći od naših postignuća i spremnosti
za ispunjavanje svih kriterija za članstvo, ali također uzimajući
u obzir i iskustva novih država članica. Nije to, dakle, naš politički
pritisak na EU. Naravno, mnogi naši prijatelji uvjereni su da je to
ostvarivo. Istakla bih riječi predsjednika Vanjskopolitičkog odbora
Europskog parlamenta Elmara Broka koji je u Zagrebu rekao da je Hrvatska
dio sadašnjeg proširenja po formuli 10+2+1, istaknuvši tri cilja koja
ostaju do 2009.: zaključiti sporazum o pristupanju, sudjelovanje Hrvatske
na izborima za Europski parlament 2009. i rješavanje institucionalnih
pitanja ulaska 28. države članice koja nisu riješena postojećim Ugovorom
iz Nice. Ako ne dođe do stupanja na snagu europskog Ustava, onda treba
naći neko međurješenje za koje, vidimo, postoji volja unutar Unije.
- Hoće li se hrvatski građani za ulazak u EU izjašnjavati na referendumu
ili će o tome odlučiti Sabor? Kakav je stav ove Vlade o tom pitanju?
= Kada je riječ o bilo kojoj odluci od strateškog značenja
za budućnost zemlje, čini se mudrim o njoj postići nacionalni politički
konsenzus kroz suglasnost parlamentarnih stranaka, predsjednika države,
premijera, Vlade i svih demokratski legitimiranih predstavnika hrvatskih
građana. Uvjerena sam da će upravo hrvatski građani nastaviti prepoznavati
prednosti EU-članstva i podupirati i dalje politiku ove Vlade.
- Moramo li najprije u NATO da bismo mogli u EU? O tome se i naši
dužnosnici različito izjašnjavaju.
= NATO je, za razliku od Europske unije, koja je integracija
sui generis, savez suverenih država, klasična međunarodna organizacija.
Države članice zastupaju svoje interese te samostalno i suvereno odlučuju
o sudjelovanju u zajedničkim operacijama. Članstvo u NATO-u nije nužan
preduvjet ulasku u članstvo EU-a, ali je dosadašnja praksa pokazala
da su, osim neutralnih država, poput npr. Austrije, države koje su
stupale u članstvo EU-a, prije toga postale članicama NATO-a. Moglo
bi se reći da primanje u NATO-članstvo ubrzava i ulazak u EU, budući
da je od 25 država članica EU-a njih čak 19 u NATO-u, kao i dvije
pristupajuće države, Rumunjska i Bugarska. Kriteriji su komplementarni,
posebice politički i gospodarski, i NATO ne treba doživljavati samo
kao vojni savez, nego i kao politički savez koji promiče zajedničke
vrijednosti demokracije, tržišnoga gospodarstva, ljudskih prava, a
svakako predstavlja i komponentu zajedničke sigurnosti
Predrasude o NATO-u
- A zašto onda Hrvati ne vole NATO? Barem se tako čini po istraživanjima
javnog mnijenja.
= Ne bih rekla da Hrvati ne vole NATO, nego da su još relativno
neutralni. Naša istraživanja pokazuju da nešto više od jedne trećine
podržava članstvo, nešto manje od trećine je protiv, a otprilike jedna
trećina još nije formirala mišljenje. Mislim da su razlozi prije svega
predrasude o NATO-u, koji se uglavnom doživljava isključivo kao vojni
savez, što dobrim dijelom proizlazi iz nedovoljnog informiranja javnosti
o Savezu.
- Na koje predrasude mislite?
= Npr. ponekad mi kolege dužnosnici iz NATO-a kažu da se iznenade
pitanjima koja im se upućuju na predavanjima. Primjerice, gdje će
i koliko vojnih baza morati otvoriti Hrvatska kada postane članicom
NATO-a, koliko će vojnika morati poslati u Irak ili drugdje i sl.
Riječ je o predrasudama po kojima članstvo u NATO-u automatski nosi
sa sobom isključivo neku dodatnu militarizaciju, posebno hrvatske
obale ili, pak, apsolutno nužno sudjelovanje u vojnim operacijama,
što nije slučaj.
- Što kanite učiniti protiv takvih predrasuda?
= Nastaviti još ustrajnije objašnjavati što je NATO i koje
su prednosti članstva, što su u velikoj mjeri iskusile države koje
su nedavno stupile u članstvo NATO-a. To su, svakako, porast investicija,
zamah gospodarske aktivnosti, gospodarski rast i sveukupan razvoj.
Sigurnost je danas bitna sastavnica gospodarskog razvitka. Bitno je
otkloniti i zablude koje proizlaze iz percepcije sigurnosti, po kojoj
bi navodno stupanjem u jedan takav političko-vojni savez Hrvatska
na sebe privukla prijetnje. Moderne prijetnje nacionalnoj i međunarodnoj
sigurnosti danas su prekogranične i ni jedna država ne može očekivati
da će se od njih obraniti u izolaciji. Štoviše, potrebna je međunarodna
suradnja za njihovo rješavanje, ne samo kad je riječ o međunarodnom
terorizmu i širenju oružja za masovno uništenje, nego i širenju bolesti
kao što su ptičja gripa ili AIDS, o trgovanju ljudima, međunarodnom
kriminalu. Boljem informiranju hrvatske javnosti trebala bi pridonijeti
i posebna Komunikacijska strategija za članstvo RH u NATO-u, koju
Vlada usvaja ovaj tjedan.
Amerikanci nas cijene
- Traži li Washington još uvijek od Hrvatske da potpiše sporazum o
neizručenju američkih državljana Međunarodnom kaznenom sudu (ICC)
slijedom famoznog članka 98?
= Čl. 98 je svakako jedna od važnih točaka američke vanjske
politike. Za SAD je to, iz nama razumljivih razloga, osobito važno
pitanje. Na tome ne ustrajava samo administracija, nego i Kongres.
No pri tome valja imati na umu da SAD nije stranka Rimskog ugovora,
tj. nije stranka Međunarodnoga kaznenog suda, stoga je važno da i
SAD razumije poziciju Hrvatske, kao stranke Rimskog statuta i kao
kandidatkinje za članstvo u EU-u te činjenicu da Hrvatska već sad
usklađuje svoju vanjsku politiku s onom EU-a. O tome postoji hrvatsko-američki
dijalog, ali i obostrano razumijevanje.
- Može li čl. 98 utjecati na perspektivu hrvatskoga članstva
u NATO-u?
= Eto još jedne predrasude. Članak 98, iako preduvjet za američke
programe vojne pomoći, nije preduvjet za članstvo u NATO-u, kako to
mnogi interpretiraju. Upravo zato želim naglasiti da su odnosi Hrvatske
i SAD-a u stalnom usponu, da se kontinuirano razvijaju u svim područjima,
kontakti su sve češći i postoji sve snažnija suradnja ne samo na bilateralnom
planu, nego i u okviru međunarodnih institucija, pa i na crti pristupanja
Hrvatske u članstvo NATO-a, Antiterorističkoj koaliciji itd... SAD
iznimno cijeni hrvatsku ulogu u Afganistanu, pa i u odnosima prema
Iraku, gdje mi ne sudjelujemo vojno, ali pridonosimo i kroz humanitarnu,
forenzičku i drugu pomoć te policijske instruktore. U tijeku je i
uspostava hrvatske diplomatske misije u Bagdadu.
Spremni smo platiti Italiji
- Hoće li se i kada s Italijom postići reciprocitet pri kupnji nekretnina
i time riješiti ovo otvoreno pitanje koje nas, očito, blokira na putu
prema EU-u?
= Mi smo u kontinuiranom dijalogu s Italijom, ali i s Europskom
komisijom, jer je načelo nediskriminacije, uključujući i na tržištu
nekretnina, jedno od najvažnijih načela vezanih uz slobodu kretanja
kapitala, kao jednu od četiri temeljne slobode na kojima je uspostavljeno
unutarnje tržište EU-a. Glede prava stranaca na stjecanje nekretnina
u Hrvatskoj, mi postupamo tako da uvidom ne samo u zakonodavstvo,
nego i u praksu određene države, dajemo državljanima te države ista
prava kakva naši državljani uživaju u toj zemlji. To hrvatska javnost
zna, cijeni i prihvaća. Italija nam je nedavno ponudila neke nove
informacije i činjenice u tom smislu i o tome će se nastaviti dijalog.
No svakako mogu potvrditi da Hrvatska nikada nije diskriminirala ni
jednu državu, pa tako ni Italiju.
- Mješovita hrvatsko-talijanska komisija za esule, čini se, jako sporo
i neučinkovito djeluje? Pitanje njihove odštete još je otvoreno.
= Pitanje eventualne odštete želi otvoriti talijanska strana.
O tome se već dugo razgovara. Mi stojimo na načelu Pacta sunt servanda,
tj. da već potpisane međudržavne sporazume poput Rimskih ili Osimskih
treba poštovati. Ostajemo spremni isplatiti sredstva koja je Hrvatska
preuzela kao dio duga bivše Jugoslavije prema Italiji, što je naše
temeljno polazište kada je riječ o pitanju optanata. Duboko vjerujem
da naše prijateljske zemlje mogu naći načina da sva eventualna preostala
pitanja iz toga nesretnog razdoblja II. svjetskog rata riješe u europskom
duhu, poštujući Osimske ugovore. Zatvorimo tu stranicu povijesti.
Poruka i ponuda Slovencima
- Sa Slovencima opet problem na granici kod Mure, kao da tome nema
kraja. Vidite li uopće izlaz iz toga začaranog kruga?
= Mi smo predložili izlazak iz toga zatvorenog kruga. Glede
razgovora o morskoj granici u području Savudrijske vale, predložili
smo 4. listopada prošle godine da pristupimo nekome međunarodnom sudu,
arbitraži. Nismo još primili definitivni odgovor, ali nadamo se da
će to Slovenija prihvatiti, jer bismo na taj način rasteretili naše
odnose i pokazali da to nisu pitanja za politikantska nadmetanja,
koja mogu izazvati i neželjene posljedice. Svijest o odgovornosti
mjera je zrelosti svake politike. Ne mogu prihvatiti da se, kako je
to sada slučaj, odbija i otklanja rješenje, a istodobno pokušava svojatati
pojedina područja. Na taj način nepotrebno se izaziva napetost i šteti
uzajamnim odnosima, te se još pritom krivnju pred EU-om prebacuje
na Hrvatsku. Ne vidim ništa europsko u dovođenju policije na granicu
– ako netko smatra da postoji spor, on se rješava za stolom, a ne
i u grmlju. To je naš stav i nadam se istoj mjeri odgovornosti sa
slovenske strane.
Afganistanski diplomati školovat će se kod nas
= Ponudili smo školovanje afganistanskih diplomata na hrvatskoj Diplomatskoj
akademiji, kao i iračkih, a doći će nam i tri gošće iz Kabula, iz
tamošnjeg Ministarstva za ženska prava, kojima ćemo ovdje organizirati
studijski boravak. Cilj nam je, na temelju hrvatskih iskustava u javnom
sektoru, ali i u sektoru nevladinih organizacija i udruga, organizirati
za njih obuku kako bi povratkom u Afganistan, znanja i iskustva stečena
u Hrvatskoj primijenile u vlastitoj zemlji.