- Objavljeno: 05.04.2005.
“Navala euroskeptika uslijedit će nakon početka pregovora“
Nakon šokantne odgode određivanja datuma početka pregovora
s Europskom unijom, razgovarali smo s državnim tajnikom u Ministarstvu vanjskih
poslova Hidajetom Biščevićem, profesionalnim diplomatom koji je sudjelovao i u
delikatnim pregovorima za vrijeme rata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini do sredine
90-ih godina.
Otvorene su razne opcije
-Najavljeno je da će proširena europska trojka prvi put zasjedati 26. travnja
ove godine, kako bi ocijenila suradnju Hrvatske sa Sudom za ratne zločine u Haagu.
Koliki je značaj tog tijela i je li ono uopće umanjilo ulogu glavne tužiteljice
Carle Del Ponte u ocjeni hrvatske suradnje s obzirom na činjenicu da je ipak riječ
o neformalnom tijelu?
=Uspostava te EU Task Force grupe višestruko je važna i značajna za Hrvatsku.
Prvo, uoči posljednjeg zasjedanja Ministarskog vijeća, kada je trebalo potvrditi
raniju odluku Europskog vijeća o početku pregovora 17. ožujka, među samim članicama
Unije bile su očite razlike u ocjeni "pune suradnje Hrvatske s Međunarodnim
sudom. Činjenica je da na prosinačkom zasjedanju pri utvrđivanju datuma nisu formulirani
i jasni kriteriji za ocjenu što ta puna suradnja" objektivno znači. To je
ostavilo otvorenima razne opcije, od onih po kojima tek dolazak generala Gotovine
u Haag znači punu suradnju, do onih po kojima sve što je Vlada poduzela da riješi
taj posljednji preostali otvoreni slučaj suradnje s Haagom potvrđuje našu punu
suradnju. Upućeniji znaju da je u takvim okolnostima i komunikacija glavne tužiteljice
s Predsjedništvom Unije u tih nekoliko tjedana u više navrata mijenjala i sadržaj
i smjer zamjerki. U uvjetima tog svojevrsnog političkog voluntarizma, kada je
u osnovi dio kritika bio usmjeren na samu vjerodostojnost Vlade, naš je temeljni
interes bio vratiti cijeli proces i odnos prema Hrvatskoj u sferu objektivnosti.
Nije, dakle, riječ o smanjenju uloge Carle Del Ponte, jer je upravo Hrvatskoj
u interesu nastavak suradnje s glavnom tužiteljicom i s Tribunalom, nego o stvaranju
mehanizma za širi, uravnoteženiji i objektivniji pogled na cjelinu hrvatske suradnje
sa Sudom, ali i na šire političke dimenzije početka pregovora Hrvatske i Unije.
-Sljedeći predsjedavajući tog tijela je Velika Britanija koja je dosad bila najveći
zagovornik odgađanja pregovora. Neće, dakle, biti jednostavno Hrvatskoj ni u tim
novim okolnostima.
= Mislim da je važno da je i Velika Britanija nazočna u radu ove skupine.
Nije pritom posve točna ocjena da je Velika Britanija bila najveći zagovornik
odgode pregovora - bilo bi to proturječno s obzirom na činjenicu da je Blairova
vlada jedan od najvećih zagovornika proširenja Unije. No u okolnostima nedefiniranih
kriterija, Foreign Office je, zajedno s dijelom drugih članica, "punu suradnju
ocjenjivao izoštrenije ili restriktivnije. I upravo je zato dobro što će i ministar
Straw sudjelovati u radu ove skupine. To će rasteretiti naše odnose te ojačati
našu suradnju i uzajamno povjerenje u perspektivi britanskog preuzimanja Predsjedništva
Unije, što je itekako važno.
Argumenti jači od tvrdnji
-Po čemu mislite da će naši argumenti biti jači od uobičajenih tvrdnji glavne
tužiteljice?
=Nije riječ o tome čiji su dokazi "jači". Nije to utakmica između nas
i Carle Del Ponte. Konačno, iz profesionalne vizure glavne tužiteljice jasno je
da ona želi sve protiv kojih je podignuta optužnica vidjeti pred Sudom, a sve
drugo bi bilo nelogično. Istina je, u našoj javnosti postoji određen zazor, da
ne kažem otpor zbog dojma da Tužiteljstvo nije nepristrani sudionik pravnog procesa.
Ali od politizacije nitko nema koristi - niti će politizacija ukloniti optužnice
niti će ukloniti obvezu suradnje sa Sudom, prema našim vlastitim zakonima i prema
činjenici da smo članica Ujedinjenih naroda koji su utemeljili Sud. Uvjereni smo
da Hrvatska dokazuje i potvrđuje svoju punu suradnju sa Sudom.
Uostalom, dokazi i informacije u tom pogledu upućeni su i u Haag i na europske
adrese. Konačno, da nije te vjerodostojnosti, na Ministarskom vijeću ne bi ni
bila otvorena rasprava u kojoj je znatan broj članica tražio potvrdu datuma, uvjeren
u našu punu suradnju. Da nije te suradnje, možda bi sve završilo samo onom posljednjom
rečenicom u Zaključcima, o odgodi, bez pregovaračkog okvira i bez potvrde da će
pregovori voditi punopravnom članstvu.
-Možete li, nakon svega, decidirano potvrditi da će Hrvatska započeti pregovore
s Bruxellesom u lipnju, kako se neformalno najavljuje?
=Teško je prognozirati. Uvjeren sam da će prva međuvladina konferencija
biti održana za luksemburškog predsjedavanja Unijom. Prije svega zato što sam
uvjeren da će Povjerenstvo dati pozitivno izvješće, odnosno pozitivnu ocjenu naše
suradnje sa Sudom. Međutim, postoje i druge okolnosti, povezanije s drugim pitanjima
i ovog dijela Europe i same Unije, koje također treba uzimati u obzir. Što se
perspektive tiče, otvaranje pregovora za nas je vrlo važno i zbog mogućih perspektiva
razvoja u samoj Uniji. Znate da predstoje rasprave i glasovanja o europskom Ustavu,
da to može otvoriti ozbiljna pitanja o budućim odnosima pa i budućoj strukturi
Unije, da predstoji proces političkog rješavanja otvorenih pitanja u našem jugoistočnom
susjedstvu, proces koji će konzumirati glavninu političke energije Unije.
Tiha diplomacija
-Na koji je način hrvatska diplomacija isposlovala novu odluku EU o osnivanju
europske trojke?
=Prvo, ako promatrate povijest nastanka moderne nezavisne hrvatske države,
tada je teško govoriti o neočekivanosti ove odluke. Ništa nama nije dolazilo ni
lako nije jednostavno, bez otpora i prijepora. Sve naše najvažnije odluke, od
osamostaljenja do danas, uvijek su nailazile na prijepore u međunarodnoj zajednici.
Naš je geopolitički položaj jednostavno takav da se preko nas i oko nas prelamaju
različiti interesi i pogledi na ovaj dio Europe. Zato je uostalom, prisjetite
se, proglašenje nezavisnosti bilo s tromjesečnom odgodom, zato smo imali "promatrače".
I ovo je povjerenstvo neka vrsta "pravno-političkog promatrača" koji
utvrđuje činjenice o suradnji s Haagom, ali istodobno posreduje i druge okolnosti.
Naravno, bilo je i tihe diplomacije, neka ona i dalje ostane u tišini.
-Kako tumačite izrazit porast euroskepticizma?
=Porast euroskepticizma čini se neizbježnom, ali i privremenom posljedicom
javne percepcije po kojoj je Europska unija policajac koji traži „našega generala“.
Nažalost, takvu percepciju, pa i javnu klimu, u znatnoj mjeri stvaraju određeni
krugovi u nas štiteći svoje političke, ali i komercijale interese, brojeći plakate,
promovirajući marginalne skupine i stavove, stvarajući sliku Hrvatske kao zemlje
nesnošljivosti, dubokih polarizacija, nestabilnosti. Stoga, pravog euroskepticizma,
koji bi se temeljio na objektivnim i upućenim raspravama o tome što će se s primicanjem
Uniji mijenjati u hrvatskom društvu, mi zapravo još nemamo i tek ga trebamo dočekati.
Čekajte samo da počnu pregovori, pa da se počnu ugrožavati razni partikularni
interesi i stečeni monopoli, postkomunistički ili ratni i poratni, pa da vidite
kako će se onda zbog tih interesa lobirati i proizvoditi euroskepticizam. Sada
imamo tek ideologiziranu i politiziranu eurofobičnu buku. Njena najopasnija dimenzija
je stapanje takvog euroskepticizma s ostacima starih ideologija i nekom vrstom
"endehazijske izolacije". Nitko ne čini veću štetu Domovinskom ratu
- i ne daje veće argumente protivnicima početka pregovora s Unijom - od kvazipatriotskih
nazdravičara i "grafitera" koji su odnedavna i samoga Gotovinu počeli
izjednačavati s endehazijom, kunući se istodobno u svetu nedodirljivost Domovinskog
rata.
Prednosti i mane ulaska u EU
-Koje će Hrvatska imati koristi od ulaska u EU i s kakvim ćemo se teškoćama susresti?
=Temeljna zadaća vlasti je da osigura povoljne vanjske okolnosti za unutarnji
probitak zemlje i boljitak građana. Ima li probitka zemlje u ostanku izvan povijesnog
procesa stvaranja zajedničke Europe, uz očuvanje nacionalnog identiteta? Koje
je to tržište za naše proizvode ako ne zajedničko europsko tržište? S kime će
komunicirati naše sutrašnje generacije ako ostanu izvan tih europskih procesa?
Kakvo će biti stanje našega gospodarstva za deset ili dvadeset godina ako ga sada
ne pokrenemo koristeći upravo europregovore kao motor i poticaj. Naravno, teškoće
tih dubokih transformacija nisu zanemarive. Prisjetite se kroz kakve su teškoće
prolazile zemlje poput Grčke, Španjolske ili Portugala prije tri desetljeća ili
pak Poljska i Mađarska nedavno. Na kraju se pokazalo da je od povijesnog značaja
prevladati te prepreke i usidriti se u kartu nove Europe. Za nas je to druga točka
povijesnog luka započetog osamostaljenjem.