- Objavljeno: 08.08.2003.
Irački pijesak boje novca
-Hrvatska
je prvo podržala napad SAD-a na Irak. Zatim je Vlada povukla takvu podršku.
Otprije nekoliko dana razmišlja se o slanju hrvatskih vojnika u okupirani
Irak. Kako biste objasnili takvu nekonzistentnost Vladinih službenih
stajališta?
=Mislim da su dojmu nekonzistentnosti znatno pridonosile
i interpretacije te politike koja je morala, ne na štetu temeljnih hrvatskih
vanjskopolitičkih ciljeva, obuhvatiti jednu od najkontroverznijih globalnih
kriza. Od prvog trenutka moralo je biti nedvojbeno da vilniuska izjava
predstavlja izraz ultimativnog političkog pritiska na Sadama Huseina.
Izjava vilniuske skupine je i zaključnom dijelu uključivala poziv Vijeća
sigurnosti (VS) UN-a da se izjasni o daljnjim postupcima međunarodne
zajednice glede iračke krize. VS nije odobrilo vojnu akciju i Hrvatska
je nije podržala. Umjesto toga, na temelju bilateralnog dogovaranja
sa SAD-om, odobrili smo program suradnje prilikom prelijetanja i slijetanja
aviona te njihove opskrbe. Sada, pak, pažljivo pratimo kako se oblikuje
buduća uloga UN-a u Iraku.
Politika podrške
-Znači li to da Hrvatska neće slati vojnike dok ih ne pozove UN?
=UN je već rezolucijom 1483 od 22. svibnja ove godine pozvao
zemlje članice da pomognu stabilizaciji i obnovi Iraka. Hrvatska Vlada
je već ranije odobrila upućivanje humanitarne pomoći iračkom narodu.
Najčešće tumačenje rezolucije 1483 kaže da je ona više nego dovoljno
pravno i političko uporište za upućivanje postrojbi i drugu pomoć Iraku.
Naravno da bi nova rezolucija VS UN-a bila strateški važna za širenje
međunarodnog okvira stabilizacije Iraka. Postoje ozbiljne naznake da
SAD i Velika Britanija trebaju očitiju podršku međunarodne zajednice
kako bi stabilizirale poslijeratne prilike u Iraku.
-Hrvatska, dakle, planira poslati vojnike u okruženje u kojemu svakodnevno
ginu Amerikanci i Iračani. To ipak nije mirovna misija?
=Situacija u Iraku daleko je od stabilnosti neophodne za
otpočinjanje i zaključenje zahtjevnog procesa obnove zemlje. Ne ginu
samo sinovi Sadama Huseina, nego i sinovi američkih majki. Međutim,
postoji prijeka potreba da međunarodna zajednica artikulira politiku
podrške stabilizaciji Iraka. Ona mora sadržavati i podršku formiranju
autentičnih organa iračke vlasti. Očito da intervencijske snage, američke
i britanske, nisu dovoljne.
-Zašto kažete intervencijske, ako su to okupacijske snage?
=Po međunarodnom pravu, intervencija im je priskrbila status
okupacijskih snaga. Hrvatska ima ozbiljne političke interese da, kao
dio međunarodne zajednice, participira u stabilizaciji Iraka. Tim prije,
što, to sam više puta naglasio, ne treba naše vanjskopolitičke inicijative
reducirati samo na Europsku uniju i prisutnost na jugoistoku Europe.
treba razmišljati dugoročnije i šire od tog konteksta.
-Koji su uvjeti koje Hrvatska mora ispuniti da bi otišla u Irak?
=Političku odluku mora donijeti Hrvatski sabor, a nju potom
potpisuje predsjednik Republike. Usto, trebamo imati potpuno pripremljene
i opremljene snage za specifičan angažman u Iraku. Dobrovoljnost je
bitan dio profila misije. Poziv UN-a
-Hrvatska vojska, ako sam dobro razumio, bila bi pomagač okupacijskih
sila, SAD-a i Velike Britanije?
=Hrvatska ne bi sudjelovala u okupaciji Iraka, nego pozitivno
reagira poziv UN-a da članice svjetske organizacije pridonesu humanitarne
pomoći, stabilizaciji, sigurnosnih prilika i cjelovitoj obnovi te zemlje.
Da bi bio uspješan, taj će se proces jedino i moći odvijati tim redoslijedom.
Uz to se otvara mogućnost da SAD podupre adekvatniju prisutnost međunarodne
zajednice u Iraku. Ako VS UN-a najprije donese predsjedničku izjavu,
a potom i novu rezoluciju, to bi znatno olakšalo odlučivanje hrvatske
vlasti u prilog odlaska naših vojnika u Irak.
Naplata starih dugova
-Što ako hrvatski vojnici doista odu tamo i počnu se vraćati u mrtvačkim
vrećama?
=Treba učiniti sve da hrvatski vojnici, prije svega, odu
potpuno spremni i temeljito opremljeni. Iako mi doista, i kao bivšem
vojniku, na pamet ne pada o tome raspravljati kao o akademskom pitanju
ili statističkoj pojavi, vojnički poziv, kao slobodno izabrana profesija,
uključuje i veću mogućnost stradavanja.
-Razlika je poginuti u službi vlastite zemlje nego tisućama kilometara
daleko, i zapravo, štiteći interese država koje nisu imale pravog razloga
za okupaciju Iraka?
=Postavimo stvar ovako: Hrvatska je zemlja koja nije jeftino
došla do svoje slobode i neovisnosti. Možemo biti i vrlo kritični prema
potezima međunarodne zajednice u ranoj fazi uspostave hrvatske državnosti,
kad smo bili izloženi agresiji. Ali ovdje su bile prisutne i trupe UN-a
pod različitim nazivima...
-Zašto se u političkim kuloarima spominju mogući lukrativni dogovori
za hrvatske tvrtke kao američka protuusluga?
=Priča o interesima hrvatskih tvrtki znatno je starija od
aktualne teme odlaska hrvatskih snaga u Irak. Čak i prije vojne intervencije,
U Ministarstvu smo oformili posebnu radnu skupinu koja je pratila razvoj
iračke krize. Ne samo na razini rutinskih političkih zbivanja, nego
smo, između ostalog, pozvali i hrvatske tvrtke s otvorenim iračkim dossierom.
Dakle, tvrtke koje su imale određene nenaplaćene poslove u Iraku. Takvih
nema previše i cifra koja im se duguje nije spektakularna.
-To znači da bismo mogli naplatiti dugove?
=U fokusu našeg sudjelovanja u mirovnoj misiji u Iraku ni
na koji način nije naplata starih faktura, nego ambicija da se potvrdimo
kao zemlja sposobna sudjelovati i u najsloženijim vojno-političkim situacijama,
pod pretpostavkom da je osigurana potrebna razina političke podrške.
Ipak, ne treba bježati od realnosti da dugovanja postoje, ali možemo
govoriti o mogućem kontinuitetu hrvatske gospodarske prisutnosti na
jugozapadu Azije.
Poslovne prilike
-Nije li možda malo prenaivno vjerovati u takav razvoj situacije, s
obzirom na to da su izabrane najveće američke tvrtke koje će graditi
novi Irak?
=Sigurno je da nećemo dobiti poslove koje bismo htjeli,
koji su brzo naplativi, ali sigurno da Hrvatska s obzirom na ambiciju
sanacije vlastitog gospodarstva snažnijim izvozom ne smije ostati posve
izvan mogućnosti dobivanja poslova u Iraku. Hrvatska javnost treba znati
da smo, želeći da naše tvrtke nastave ili steknu nove poslove, razgovarali
o tome sa zemljama koje ovoga trenutka imaju sigurno više mogućnosti
angažiranja svoje ekonomije u Iraku. Riječ je o Poljskoj i Bugarskoj.
One su izrazile želju da hrvatske tvrtke kao suizvođači participiraju
u poslovima koje vjerojatno mogu dobiti, ali za čiju realizaciju same
nemaju dovoljno kapaciteta. Da stvar bude još zanimljivija, o mogućnosti
suradnje dviju zemalja na projektima u Iraku razgovarao sam u Teheranu
sa svojim iranskim sugovornicima. Iran svoju zemljopisnu blizinu može
iskoristiti ako sanira i unaprijedi političke odnose sa SAD-om i EU.
Ne treba bježati od mogućnosti da se hrvatskom gospodarstvu i na taj
način omoguće poslovne prilike.
-HSS je jasno rekao da se suprotstavlja hrvatskom vojnom angažmanu u
Iraku, te da su pregovori vođeni bez odobrenja Vlade. Kako biste to
komentirali?
=Pravo je pojedinca, udruga i stranaka da slobodno, ali
i odgovorno, izražava svoja stajališta o ozbiljnom pitanju sa značajnim
vanjskopolitičkim i unutarnjopolitičkim implikacijama. Odluka još nije
donesena i hrvatskoj se javnosti i Saboru moraju predstaviti sve relevantne
činjenice. Moramo razumjeti osjetljivost prema pitanju odlaska hrvatskih
vojnika u Irak. Svjestan sam kontinuiteta i opsega otpora znatnog dijela
javnosti i jednog segmenta hrvatske politike bilo kakvom angažmanu u
Iraku. U ovom slučaju odluka se mora oslanjati, barem u jednakoj mjeri
koliko na trenutno raspoloženje javnosti, i na dugoročniju projekciju
pozicije Hrvatske na međunarodnoj sceni.
-S druge strane, ministar unutarnjih poslova Šime Lučin spomenuo je
opasnosti od mogućih terorističkih napada ako HV ode u Irak?
=To je pitanje također otvoreno za različite interpretacije,
ali nije dobro prenagljivati u zaključcima. Može li razmještaj hrvatskih
vojnika u Iraku doista otvoriti mogućnost terorističkih napada? Ovoga
trenutka nemam dovoljno elemenata da na to odgovorim, a ne želim spekulirati.
Međutim, mogu reći da hrvatski vojnici participiraju u mirovnim operacijama
i Africi i kašmiru, ali se javno još ne otvara pitanje hoće li nas napasti
ekstremisti iz tih dijelova svijeta.
-Kad bi konačna odluka mogla biti donesena?
=O njoj se najprije mora raspravljati na saborskim sjednicama.
O terminima će odlučivati vodstvo Sabora.
Ne možemo prevariti Bruxelles
-Tko zapravo koordinira rad oko ispunjavanja upitnika EU?
=Najodgovornija je Vlada koja redovito kontrolira ispunjavaju
li se i sve zadaće vezane za Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju.
-Kako će, primjerice, slučaj Gotovina djelovati na vjerodostojnost odgovora
koji će Vlada poslati u Bruxelles?
=Nadam se da će u momentu kada zaključimo rad na odgovorima
za Upitnik, slučaj Gotovina također biti zaključen. Ako tako ne bude,
mogli bismo se doista naći u nepovoljnoj situaciji bez obzira na svoju
sada već poslovičnu uspješnost.
-Kako se verificiraju odgovori? Odnosno, kako EU zna da ne "lažemo"?
=S naše strane, kontrolu rada obavit će svojevrsna redaktorska
komisija. Kao što Europska komisija ima copyright na pitanja i meškolji
se na spomen javne distribucije pitanja, mi imamo copyright na odgovore.
Što se tiče sposobnosti EU da pravilno vrednuje naše odgovore, možete
mirno spavati. ja nikada ne bih potcijenio iskusne političare i eurokrate
iz Bruxellesa.
-Je li ispunjavanje upitnika u funkciji predizborne kampanje?
=Ne možemo Upitnik izolirati od naših političkih zbivanja
pa tako ni od izbora. Romano Prodi je u srpnju rekao da do sredine listopada
imamo rok za predaju odgovora. Taj datum može koincidirati s početkom
izborne kampanje, ali i ne mora. Mio na Upitniku, pa tako i na ulasku
Hrvatske u EU, radimo zbog interesa cijele Hrvatske. Naravno da će javnost
u predizborno vrijeme podršku koju standardno daje europskoj perspektivi
Hrvatske usmjeriti na pojedince i stranke koji su taj projekt proveli.