- Objavljeno: 07.07.2012.
Podržat ćemo Vlahušića, ali svoje će glasove dobiti samo na temelju rada i rezultata
Vesna Pusić, ministrica je, kojoj, čak i oni koji ju
ne vole, priznaju da je u vanjskim poslovima kao riba u vodi i potpuno
na svom terenu. Ona čvrsto i bez kalkuliranja vodi vanjsku politiku Hrvatske
poštujući strategiju koju je smatrala ispravnom davno prije ulaska u Vladu.
Možda je upravo zato, kad se radilo o zatvaranju pregovora s Europskom
Unijom, bila najkooperativnija suradnica bivše premijerke, spremno i bez
ostatka stavljajući interes Hrvatske visoko iznad svakog stranačkog interesa.
Vrijeme provedeno na hrvatskoj političkoj sceni donijelo joj je političku
zrelost i tolerantnost koja nije bila njena prva odrednica u prošlosti.
Njeni odgovori vrlo su promišljeni i obzirni pa ne čudi što diplomati
koji su imali priliku sudjelovati u nekim njenim osjetljivim razgovorima
na međunarodnoj razini kažu da je vrlo 'polite' ali čvrst pregovarač.
Čini se da su potpuno u pravu oni koji tvrde kako Vesna Pusić svoj posao
radi kao da se za njega cijeli život pripremala.
-Tema ovogodišnjeg Croatia Summit-a u Dubrovniku izgradnja je
države i europsko iskustvo. Što ćete kao domaćin reći svojim europskim
gostima, jeste li zadovoljni onim što je Hrvatska dosad napravila?
=Hrvatska je sada u međunarodno vrlo povoljnom položaju u kojem ima što
reći i ponuditi svoja iskustva zemljama u susjedstvu pa i šire. Prva smo
postkonfliktna zemlja koja ulazi u Europsku Uniju, ako, naravno, ne računamo
utemeljitelje tadašnje Europske zajednice za ugljen i čelik koje su zajednicu
formirale nakon Drugog svjetskog rata, u drugačijim međunarodnim okolnostima.
Hrvatska je iskoristila razdoblje pregovora kako bi izgradila institucije
države i to u skraćenu vremenu. Deset godina dugo je razdoblje u ljudskom
životu, ali kad govorimo u kategorijama formiranja država i izgradnje
institucija, to je vrlo kratko vrijeme, no mi smo proces pregovora iskoristili
za formiranje i jačanje institucija hrvatske države što je izuzetno važno.
Ulazak u Europsku Uniju nije bio niti je cilj sam po sebi, on je služio
za izgradnju okvira za prosperitet čitavog društva. Smatram kako je naše
iskustvo primjenjivo, a može koristiti ostalim državama naše regije, ali
i šire - državama južnog Mediterana neovisno o tome što te države neće
imati aspiracija priključenja EU. Hrvatska je napravila dosta, no smatram
da uvijek ima prostora za napredak, upravo zato što imamo neposredno iskustvo
pregovaranja i što je naš proces u sebi sadržavao sistematizirano iskustvo
prethodnih krugova proširenja. Sa zemljama u regiji potpisali smo ili
je u planu potpisivanje sporazuma o suradnji na području euroatlantskih
integracija, a kao što znate, dostavljen im je i prijevod europske pravne
stečevine. Sa zemljama u regiji radimo ili ćemo raditi i na zajedničkim
prekograničnim projektima. Planiramo iskoristiti naš intelektualni kapital
stečen tijekom pregovora tako da osobe koje su bile uključene u pregovarački
proces kroz Centar izvrsnosti nastave prenositi svoje znanje i iskustvo
zemljama u regiji i još neke projekte kao što su Jadranska Provansa ili
Centar za euroatlantske integracije u BiH.
-U prošlih šest mjeseci susreli ste se s gotovo svim relevantnim
državnicima iz EU ali i s američkim državnom tajnicom Clinton. Prema priopćenjima
i izjavama, čini se da svi smatraju kako Hrvatska dobro napreduje. Ipak,
naš pristupni Ugovor još čeka ratifikaciju članica EU. Zašto, primjerice,
Nijemci ne žele ratificirati Ugovor prije proljeća iduće godine? Postoji
li mogućnost da nam promakne predviđeni termin ulaska u EU?
=Potpisivanjem pristupnog ugovora u prosincu prošle godine za nas posao
nije završen, imamo još obveza koje trebamo dovršiti, one su, među ostalim
navedene i u Izvješću o monitoringu Europske komisije objavljenom u travnju
ove godine, a Vlada je odobrila Akcijski plan za ispunjavanje preostalih
obveza iz pregovora o pristupanju Europskoj Uniji u kojem su određene
aktivnosti, rokovi i nadležna tijela za provedbu 51 mjere. Ključni se
dijelovi odnose na područje pravosuđa i temeljnih prava, poglavlje pravda,
sloboda i sigurnost te tržišnog natjecanja. Trebamo napraviti ono na što
smo se obvezali, a našim partnerima u Europskoj Uniji pokazati da smo
vjerodostojna buduća članica EU. Svaka država Ugovor o pristupanju ratificira
u svom parlamentu u skladu s vlastitim zakonima, pravilima i rokovima
koji su nekada dulji, a nekada kraći. Na nama je napraviti svoj dio posla
pa ne postoji mogućnost da nam, kako vi kažete, promakne predviđeni termin
ulaska u EU 1. srpnja 2013.
-Novi srpski predsjednik nije baš slavno započeo, što je izazvalo
nedolazak na njegovu inauguraciju državnika iz zemalja bivše Jugoslavije
i europskih čelnika. Je li ta poruka dovoljna i hoće li biti moguće nastaviti
dobru suradnju kakva je započeta s bivšim predsjednikom Tadićem?
=Srbija je novo vodstvo izabrala demokratskim izborima i mi tu činjenicu
poštujemo. Bilo je i neprimjerenih poruka, no očekujemo da Srbija nastavi
putem europskih integracija kao zemlja kandidat za članstvo. A nama je
u interesu nastaviti suradnju koja je dvosmjerni proces, jer smo susjedne
zemlje i jer je u našem državnom, ali i u europskom interesu, imati stabilnu
regiju.
-S Crnom Gorom nemamo puno otvorenih pitanja, no još nas uvijek
opterećuje pitanje zračne luke Tivat koja radi s opremom opljačkanom iz
Dubrovačke zračne luke. Upravo zbog toga svako malo otvara se tema dogovora
u smislu slijetanja putnika u Tivat umjesto u Split kad zbog vjetra to
nije moguće u Dubrovnik. Ima li Hrvatska neki plan u tom smislu? Dubrovčani
su vezani na promet zrakom; usprkos brojnim obećanjima svih dosadašnjih
Vlada i dalje nismo kvalitetno povezani s ostatkom Hrvatske. Od ove Vlade
čuli smo svakakve izjave, pa i onu kako nam autocesta ne treba jer nas
je premalo. Takve izjave nisu baš pridonijele popularnosti Vlade.
=U interesu je Hrvatske uravnoteženi razvoj svih njenih regija, a dubrovačka
regija jedna je od povijesno, politički, kulturno i u svakom drugom smislu
ključna hrvatska regija. Dobra prometna infrastruktura preduvjet je razvoja.
Dubrovačka regija bit će kvalitetno prometno povezana s ostatkom zemlje.
Raspravlja se samo o najefikasnijem, najbrže ostvarivom i financijski
realnom načinu povezivanja u roku od sljedećih godinu-dvije dana. To nije
pitanje želje nego stvarne realizacije. Što se popularnosti Vlade tiče,
držim da je puno važnije imati projekte spremne za realizaciju, utemeljene
na strateškim ciljevima razvoja zemlje, a kvaliteta Vlade, pa time i popularnost,
potvrdit će se rezultatima, a ne lijepim riječima.
-Problem granice na Neumu, koridor da ili ne, megatrajekti, obični
trajekti, svašta smo već čuli. Sve to frustrira ljude ovog kraja. Dojam
je kako Vlada još uvijek nije donijela odluku ni napravila plan kako riješiti
to pitanje. Neki dan išla sam preko Neuma, kolona na granici bila je veća
od pola sata čekanja. Još nije počela puna sezona dolazaka autoturista
u Dubrovnik. Što će biti u srpnju i kolovozu?
=U skladu s ugovorom o pristupanju, a u suradnji s Europskom komisijom,
Hrvatska je obavezna riješiti i granične prijelaze, pogotovo stoga što
će naša granica biti i vanjska granica Europske Unije nakon što postanemo
punopravnom članicom. Trenutno smo u procesu rješavanja graničnih prijelaza,
a najvažniji su upravo ulasci i izlasci iz Neuma. Svjesni smo problema
s čekanjima u tijeku turističke sezone. Rješenja dogovaramo s Europskom
komisijom ali i s vlastima u BiH.
-Dubrovčani su nakon sedamsto godina ostali bez carine što je,
s razlogom, jako loše primljeno. Navodno su brojke na strani Ploča ali
i to, kad se pomno pročitaju brojke, nije baš tako. Pa čak da brojke i
jesu na strani Ploča, politički to nije bila baš bila mudra odluka zbog
čega je ovdje sve jača ideja odvajanja od matice. Dojam je da ova Vlada
marginalizira Dubrovnik. Mi smo 'brand' kad se treba prezentirati, ali
kad se treba za nas nešto učiniti, onda se izvlače upitne brojke ili nešto
treće. Aviokarta do Zagreba i natrag i dalje je preskupa. Ima li ikakvih
benefita za ovaj izolirani dio Hrvatske koji sva lijepa obećanja dobiva
samo i isključivo od izbora do izbora?
=Dubrovnik nije samo prepoznatljivi brand Hrvatske u svjetskim razmjerima,
Dubrovnik je simbol Hrvatske, no svi ovi problemi o kojima govorite i
koji su realni, postoje od početka postojanja Hrvatske kao neovisne države.
Puno se pričalo i obećavalo, ali ništa svih ovih godina nije učinjeno.
Ova se Vlada u ovih šest mjeseci prihvatila realne zadaće da taj problem
riješi. Prometno povezivanje, na kojemu dvadeset godina nije ništa učinjeno,
prvi je problem koji treba riješiti. Pitanje carine nije pitanje identiteta
Dubrovnika i njegove važnosti, to je praktično, tehničko pitanje. Identitet
Dubrovnika njegova je politička, gospodarska, znanstvena i kulturna važnost.
To treba razvijati i promovirati.
Pa i Croatia summit koji se održava u Dubrovniku jedan je od načina promoviranja
Dubrovnika, ne samo u turističkom smislu, nego i u političkom smislu i
u smislu prezentacije Dubrovnika kao investicijske destinacije.
-Brojne su primjedbe na rad Vlade u prvih šest mjeseci što se
odražava i na pad rejtinga stranaka u Vladi. Čini se da najveći pad bilježi
HNS, prije svega zbog izjava vašeg predsjednika Čačića kojeg svi proglašavaju
bahatim. Kad toliko ljudi ostaje bez posla, kad se sve teže živi dok raste
neizvjesnost i strah za budućnost, nije isto kad vam kažu da u ovoj teškoj
situaciji moramo podići cijenu struje jer je Hrvatska energetski ovisna
zemlja ili kad vam kažu, plaćat ćete veće račune jer ste dosad premalo
plaćali. Opterećuje li takav način prvog čovjeka HNS-a vašu stranku ali
i Vladu?
=O kvaliteti Vlade u konačnici govorit će rezultati. Ključno je detektirati
aktualno stanje, bez uljepšavanja ili, ako hoćete „friziranja", da
bi smo napravili ono što je potrebno. Prva godina mandata Vlade ključna
je, u njoj se donose potezi koji su ponekad ili u sadašnjoj situaciji
često nepopularni, ali oni su naprosto nužni ako želimo razvoj i napredak.
Slažem se da treba paziti na način na koji se nešto kaže, ali još je važnije
ljudima reći istinu o težini situacije, razgrnuti nagomilane privide kako
bi se počelo od čistih, realnih temelja. U situaciji u kojoj se godinama
pričalo, a nije se radilo, jasno je da će raščišćavanje na početku biti
neugodno i nepopularno. Realna ocjena popularnosti bit će moguća pod kraj
mandata. Nadam se i vjerujem da ćemo tada zaslužiti dobru ocjenu.
-Gradonačelnik Dubrovnika, član HNS-a, za nešto više od šest mjeseci ide
na lokalne izbore. Hoćete li podržati njegovu kandidaturu? Odnosi unutar
gradske koalicije nisu baš idilični, no po svemu se čini da će odluka
o mogućem zajedničkom kandidatu biti donesena u Zagrebu.
=Na lokalnim izborima može pobijediti samo netko tko ima lokalnu podršku.
Andro Vlahušić dobar je gradonačelnik, prepoznatljiv u Hrvatskoj. Podržat
ćemo ga, ali on svoje glasove može dobiti samo na temelju svog rada i
svojih rezultata.
-Imate li što poručiti Dubrovčanima?
=Hrvatska država mora Dubrovniku osigurati jednake uvjete života i razvoja
kao i svim drugim dijelovima Hrvatske, kao što Dubrovnik može Hrvatskoj
osigurati predvodništvo u razvoju i izgradnji pozitivnog identiteta. Oko
toga nemam dvojbe.