Talijansko Ministarstvo vanjskih poslova i međunarodne suradnje objavilo „Strateški plan za Jadransko-balkansku regiju“

Na stranicama Talijanskog Ministarstva vanjskih poslova i međunarodne suradnje objavljen je „Strateški plan za Jadransko-balkansku regiju“ (Albanija, BIH, Crna Gora, Hrvatska, Kosovo, Sjeverna Makedonija, Slovenija, Srbija) čiji je cilj unaprjeđenja gospodarskih veza sa zemljama regije. Ova strategija slijedi politiku novog talijanskog ministra vanjskih poslova i potpredsjednika vlade Antonia Tajania kojom želi ojačati utjecaj Italije u ovim zemljama, naročito na gospodarskom planu. U tu svrhu je organiziran i sastanak u Trstu u siječnju ove godine pod nazivom „Zapadni Balkan – razvoj i integracija“ u kojem je sudjelovao i mvp Tajani, a najavljeni su i brojni poslovni forumi (Kosovo, Sjeverna Makedonija, Srbija). Slijedeći ovu strategiju talijanski veleposlanik u Hrvatskoj također je predložio održavanje poslovnog foruma u sklopu nadolazećeg KOM-a.
Uvodno se u Planu ističe kako je ukupan rast BDP-a u zemljama regije od 2017. do 2021. godine iznosio 23%, a oporavak od pandemije je također obilježen većom stopom rasta, nego u eurozoni, što doprinosi njihovom značaju za talijanski izvoz i ulaganja. Naglašavaju kako je talijanski izvoz u ove zemlje u 2022. godini prešao vrijednost izvoza iz razdoblja prije pandemije. Dodatno doprinose atraktivnosti ovih prostora i najavljena ulaganja od strane EU te Italija pokazuje interes za temu povezanosti, naročito za regionalne energetske i infrastrukturne mreže.
 
Za Hrvatsku navode kako se radi o „tradicionalno povlaštenom gospodarskom partneru“ na što ukazuje i podatak da je Italija pretekla Njemačku i postala najjači trgovinski partner. U hrvatskom Nacionalnom planu oporavka i otpornosti vide dodatnu mogućnost za ulaganje, od čega posebno izdvajaju 4,5 milijarde eura namijenjenih izgradnji 750 km željezničke mreže. U ovu svrhu razmatraju upućivanje poziva nadležnim hrvatskim institucijama za sajam željeznica „Expoferroviaria“ u Milanu (3.-5. listopada 2023.).
Među regionalnim projektima od posebnog interesa navode razvoj prometnog Koridora 5c te energetsku tranziciju i povezivanje postojećeg plinskog transportnog sustava s Transjadranskim plinovodom.
U svrhu promocije talijanskih tvrtki za navedene projekte predlažu slanje trgovačka izaslanstva u BIH, Hrvatsku i Sjevernu Makedoniju sastavljenih od predstavnika zainteresiranih tvrtki i gospodarskih udruženja. Dodatno predlažu i podršku za sudjelovanje predstavnika navedenih zemalja na sektorskim sajmovima u Italiji poput „Ecomondo“ u Riminiju i „Exports Days – ANIMA“.
Predviđeno je putem Agencije za potporu internacionalizacije talijanskih tvrtki (SIMEST) izdvajanje 200 milijuna eura za pomoć kod pristupa tržištima (otvaranje izložbenog prostora i sl.), razvoja e-trgovine, izradi studije izvodljivosti, savjetovanja, pokrića troškova certificiranja proizvoda, sudjelovanja na sajmovima, podršku dokapitalizaciji tvrtke (maksimalno do 80%) u svrhu financiranje procesa digitalizacije, automatizacije, tehnoloških inovacija i ekološke tranzicije. Razmatra se i otvaranje ureda ove agencije u zemljama regije sa sjedištem koje bi se najvjerojatnije nalazilo u Beogradu.
U 2023. godini namjeravaju pojačati promociju pojedinih talijanskih proizvoda široke potrošnje u maloprodajnim lancima Albanije, Crne Gore, Hrvatske i Kosova. U Hrvatskoj ovu akciju namjeravaju provoditi putem Konzuma. Organizirat će i promociju talijanskih sajmova predstavnicima relevantnih sektora u Hrvatskoj i Srbiji kako bi tijekom njihovog sudjelovanja u Italiji mogli organizirati i posjete proizvodnim pogonima talijanskih izvoznika.
U zasebnom djelu Strategije namijenjenom Hrvatskoj iznose podatak kako je Hrvatska 26. po redu kao zemlja izvoza te 42. kao uvoznica u Italiju. Od cjelokupne vrijednosti talijanskog izvoza u regiju na Hrvatsku otpada 29,9%.  Kao prednosti navode blizinu tržišta, kvalificiranu radnu snagu uz konkurentnu cijenu rada, poticaje za ulaganja, ekonomske reforme i novi zamah u dobrim bilateralnim odnosima.  Kao negativne strane izdvajaju malo tržište, slabu učinkovitost javnog sektora, izostanak fleksibilnosti tržišta rada u postupcima zapošljavanja i otpuštanja (naročito kod stranih radnika) te nedovoljnu neovisnost pravosuđa.
 
Od najavljenih mjera, uz već spomenutu promociju u Konzumu pod nazivom „Okusi Italije u Konzumu“ najavljuju i događaje "DIG.IT CROATIA - digitalizacija i inovacije“ za promociju inovacija talijanskih tvrtki s naglaskom na projekte vezane uz NPOO, a kako bi se potakla industrijska suradnja između talijanskih i hrvatskih tvrtki i institucija. Tu je još i pilot projekt „Arte Bianca“ u suradnji sa sektorskim udruženjem „Pastry & Culture Italian Style“ uz sudjelovanje talijanskih tvrtki i primarnih lokalnih partnera u pekarskom sektoru.
Kao sektora od posebnog interesa ponovno se navodi prometna infrastruktura, energetika i energetska tranzicija.
Kao sajmovi od mogućeg interesa u Hrvatskoj navedeni su Ambienta, Design District, Zagrebački sajam nautike, Biograd Boat Show, Biam i zavarivanje, Poljoprivredni sajam Gudovec, Beauty and Hair Expo i Dentex.

Pisane vijesti