Digitalne platforme i internetski divovi morat će u Slovačkoj plaćati porez

Izmjenom Zakona o porezu na dohodak od početka 2018. godine davatelji usluga putem digitalnih platformi kao što su Uber, Airbnb i Booking.com morat će u Slovačkoj plaćati porez na sve prihode koji proizlaze iz pružanja usluga na području zemlje. Te se tvrtke sada moraju registrirati kao stalne djelatnosti, ukoliko svoje usluge nude ponavljajući u obliku posredništva prijevoza i smještaja, a njihovi će prihodi biti oporezovani porezom na dohodak prema slovačkom zakonodavstvu.

Ukoliko davatelji takvih usluga ne registriraju svoj posao kao stalnu djelatnost, na njih će se primijeniti porez po odbitku. Od pristojbe koju poduzetnik plaća stranoj tvrtki za korištenje njegove platforme, uvedeni porez po odbitku iznosit će 19 ili 35 posto, ovisno o sjedištu stvarnog korisnika. Obvezu plaćanja ovog poreza snosit će vozač u slučaju usluge prijevoza, odnosno davatelj smještajnog objekta ukoliko se radi o davanju usluge smještaja uz korištenje usluge neregistriranog stranog portala.

Slovačka je jedna od prvih zemalja koje su se odlučile za oporezivanje ovog modernog poslovnog oblika, istaknuo je slovački ministar financija Kažimír, dodajući kako su te mjere ujedno osmišljene u cilju stvaranja pravednog poslovnog okruženja, odnosno kako digitalne platforme koje su pravilno registrirane i plaćaju porez u Slovačkoj ne bi bile u nepovoljnijem položaju u usporedbi s onima koje svoje dobiti prenose u tzv. porezna utočišta.

Zahvaljujući prihodima od oglašavanja, internetski divovi Google i Facebook ostvaruju milijunsku prodaju u Slovačkoj, ali plaćaju daleko manje poreza, što je  neprihvatljivo. Prema njegovim riječima, 80 milijuna eura od tržišta oglašavanja ide na račune tvrtki poput Googlea i Facebooka. To je novac koji napušta Slovačku, a da nitko iz Slovačke ne dobije ni jednog centa. Taj problem treba što prije riješiti, izjavio je ministar Kažimír.

Međutim, teško je izračunati koliko je novaca Slovačkoj oduzeto na ovaj način jer se ovdje ne radi o dohotku, već o dobiti nakon odbitaka troškova koji se oporezuju. Stoga Europska komisija do kraja prvog polugodišta 2018. planira predložiti način na koji će se oporezivati IT divovi, a što primarno promovira Francuska koja predlaže uvođenje naknada od prodaje. Prema procjenama marketinških agencija, Facebook i Google kontroliraju preko 50 posto tržišta online oglašavanja u Slovačkoj. Za razliku od Facebooka, Google ima otvorenu službenu podružnicu u Slovačkoj, ali zapošljava samo deset osoba.



Priopćenja