Security Council Debate on Mediation

Govor Predsjednika Vlade Republike Hrvatske dr. Ive Sanadera na raspravi Vijeca sigurnosti Ujedinjenih naroda na visokoj razini.

Gospodine predsjedavajuci, Zahvalan sam Burkini Faso što nas je pozvala da raspravimo o važnoj i integralnoj komponenti naših zajednickih napora u održavanju medunarodnog mira i stabilnosti. Ucinkovitost UN-a, i posebice Vijeca sigurnosti, cesto se mjeri prema sposobnosti da prevenira i rješava sukobe. U ostvarivanju tih ciljeva, Vijece ima na raspolaganju cijelu lepezu instrumenata, ukljucujuci i one koji se spominju u Poglavlju VI. Povelje UN-a. Kao što hrvatsko iskustvo pokazuje, medijacija i mirno rješavanje sporova dio su preventivnih mjera, mirovnih napora i izgradnje mira nakon sukoba, te mogu biti uspješno ukljuceni u mandate misija UN-a koje Vijece odobri. S obzirom na to da se promijenila narav suvremenih sukoba, prelazeci s medudržavne na unutardržavnu razinu, UN se suocava s razlicitim ocekivanjima. Kao što je izvješce Panela na visokoj razini pokazalo 2004., potražnja za UN-ove usluge medijacije je znatno porasla. U situacijama koje se prostiru od Iraka do Sudana, od Cipra do Obale Bjelokosti, od Demokratske Republike Kongo do Zimbabwea, da samo spomenem nekoliko, od UN-a se zahtijeva ne samo da smiruje tenzije izmedu sukobljenih ili zaracenih strana, nego i da ponudi rješenja za privremene pravosudne institucije, pisanje ustava, razvoje mehanizama za distribuciju bogatstva ili zaštitu ljudskih prava. Ovaj angažman može se ostvariti na svim razinama, od samog glavnog tajnika -ili uvaženih kolega koji danas sjede za ovim stolom- do razlicitih UN-ovih ureda i agencija, posebice kroz mandate odobrene rezolucijama Vijeca sigurnosti. Cak u situacijama u kojima ne postoji službeni mandat za medijaciju, zbog svoje politicke ili vojne prisutnosti na terenu, UN cesto preuzima ulogu pregovaraca, posrednika ili savjetnika. Danas je teško naci u mandatima misija UN-a rezolucije u kojima se ne ukljucuju neki aspekti diplomatskog, medijacijskog, nerepresivnog angažmana, i to uglavnom kroz široke izvršne ovlasti šefa UN-ove misije. Naše vlastito iskustvo s UNTAES-om pokazuje što sve UN može postici u okvirima dobro definiranog, realisticnog i ostvarivog mandata. Reintegracija istocne Hrvatske bila je zajednicki uspjeh, kako za moju zemlju, tako i za UN. Hrvatska je spremna dijeliti ekspertizu i know-how, kojeg je stekla u tom procesu. Ispravno je uoceno da uspjeh misija UN-a ovisi ne samo o jasnom i ostvarivom mandatu, vec i o razini ekspertize i potrebnih resursa. U tom smislu, Uprava za politicka pitanja ostaje centar ekspertize i resursa u medijaciji. Pozdravljamo nedavne mjere za pojacanje ove Uprave, ukljucujuci i stvaranje Jedinice za podršku medijacijama. Isto tako, institucija posebnih izaslanika i posebnih predstavnika glavnog tajnika cesto su primarni kanal za djelovanje i svojevrsno javno lice UN-a u tim situacijama. Složenost njihovih zadaca traži izvrsne politicke, pregovaracke, liderske i menadžerske vještine. U tom smislu, željeli bismo potaknuti imenovanje više žena na tim pozicijama. Nije manje važan i razvoj lokalnih sposobnosti za rješavanje sporova. U tom procesu civilno društvo može odigrati kljucnu ulogu. Diplomatske i nerepresivne mjere za rješavanje sporova sasvim sigurno idu dalje od okvira UN-ovog sustava, a UN može imati koristi iz tih sinergija. Medijacija u rješavanju sukoba u Obali Bjelokosti uspješna je prica. Stoga se želim pridružiti ostalima, gospodine predsjednice, i pozdraviti Vaš osobni angažman kojim se stranke potaklo na potpisivanje i provedbu ugovora iz Ouagadougou. Rastucom interakcijom izmedu Vijeca i regionalnih i subregionalnih organizacija, postaje razvidno kako one nude potencijal o kojemu VS UN mora voditi racuna, i to ne samo na podrucju mirovnih misija, vec i u rješavanju sporova. Zajednicki napor UN-a i Africke unije u Darfuru je dobar primjer u kojemu se ukljucuje institucija zajednickog posebnog izaslanika i glavnog pregovaraca g. Djibrila Ypene Bassolea iz Burkine Faso. Kao što je ispravno receno u prijašnjim prigodama, zemljopisna blizina i poznavanje situacije u kontekstu sukoba, cesto omogucuje regionalnim i subregionalnim organizacijama da pristupe stranama u sukobu. Isto tako nas je ohrabrio uspjeh u medijacijskim naporima koji je postigao bivši glavni tajnik, Nj. E. Kofi Annan, pod pokroviteljstvom Africke unije, u rješavanju ozbiljne politicke i humanitarne krize u Keniji ranije ove godine. Gospodine predsjednice, Recentni trendovi daju nam nadu da ce Vijece moci proširiti i bolje integrirati sve ove napore u svojim strategijama i akcijama. Ipak, iza svakog uspjeha, poput Kenije, postoje i staticne situacije koje ugrožavaju kredibilitet UN-a i zahtijevaju da razmotrimo naše strategije i obveze. Ohrabruju nas pozitivni signali s Cipra, i u potpunosti podržavamo posebnog izaslanika glavnog tajnika Alexandra Downera. Duboko cijenimo zajednicke napore UN-a i Africke unije u Darfuru. No, s druge strane, razocaravajuce je primijetiti kako nakon gotovo godinu dana pokušaja UN-a za uspostavu suradnje s Myanmarom, nisu postignuti opipljivi rezultati. Dobro usmjeren napor za postizanje mira kroz održivi politicki proces je integralni dio strategija za ocuvanje ili izgradnju mira. Medutim, to ne smije biti na štetu drugih vrijednosti ove Organizacije. Bez poštivanja pravde, pravne države, ljudskih prava i temeljnih društvenih i gospodarskih prava, nada u dugotrajni mir ostaje iluzorna, a naše djelovanje ostaje nedovršeno. Hvala.

Priopćenja