Bez promjene u udjelu slovačke hrane u trgovinama

Iako je dugoročno nizak udio slovačkih prehrambenih proizvoda u trgovinama ostao više-manje stabilan na manje od 40 posto u posljednjih nekoliko mjeseci, vanjska trgovina poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima se pogoršava. Prema podacima slovačkog Zavoda za statistiku, saldo vanjskotrgovinske razmjene tih proizvoda za prvih 10 mjeseci 2018. iznosio je -1,396 milijardi eura, što je za 279,4 milijuna eura više od deficita zabilježenog u istom razdoblju 2017. Može se reći da se Slovačka stabilizirala u pogledu udjela slovačke hrane na tržištu, ali ukoliko se postotak prodaje slovačkih proizvoda stavi uz vanjskotrgovinsku bilancu, Slovaci bi za 2018. mogli postaviti još jedan negativan rekord. Uz manjak od 1,4 milijarde eura može se očekivati kako će cjelogodišnji rezultat biti veći od -1,5 milijardi eura. Vanjskotrgovinska razmjena poljoprivrednih proizvoda zabilježila je najveći deficit u hrani, pićima i duhanskim proizvodima, pri čemu se uvoz povećao za 145,5 milijuna eura na godišnjoj razini. Uvoz životinjskih proizvoda, primjerice,  porastao je za gotovo 54 milijuna eura. Neki su slovački proizvodi zastupljeni u trgovinama na razini od oko 70 posto, kao što su jaja, mlijeko i med. Slovačka poljoprivredna i prehrambena komora (SPPK) istaknula je, međutim, kako postoji veliki broj proizvoda kojima slovački poljoprivrednici i proizvođači hrane mogu opskrbiti, ali njihov udio u trgovinama manji je od 30 posto. To su, primjerice, jestiva ulja, svježe voće, pakirano meso i prerađeno povrće. Optimalan udio domaćih proizvoda na tržištu trebao bi biti oko 60 posto. Proizvođači hrane željeli bi promijeniti trenutnu situaciju stvaranjem zajedničkih radnih skupina s Udrugom trgovaca na malo i slovačkim Savezom za suvremenu trgovinu kako bi analizirali pojedine slovačke proizvode i potražili načine za povećanje njihovog udjela u slovačkim trgovinama.



Priopćenja