Iskustva hrvatskih tvrtki oko uvrštenja u inozemne poslovne adresare

Hrvatska gospodarska komora je priopćila kako ju je u zadnje vrijeme ponovno kontaktiralo više hrvatskih tvrtki zbog loših iskustava s inozemnim tvrtkama koje su im uputile obrasce za uvrštenje u svoje međunarodne poslovne adresare, onako kako nije u skladu s dobrim poslovnim običajima.

Naime, riječ je o obrascima putem kojih se nudi mogućnost uvrštenja u inozemne poslovne adresare, a dostavljaju ih austrijska tvrtka Construct Data Verlag AG (adresar FAIRGuide), nizozemska tvrtka EU Business Services LTD (adresar EU Company Directory), španjolska tvrtka European City Guide, švicarske tvrtke Intercable Verlag, EUCO data i Novachannel (adresar Tourist Directory), a odnedavna i nizozemska tvrtka EU Business Register.

Obrasci su ispisani na engleskom jeziku i dostavljaju se uglavnom poštom ili elektronički. Za uvrštenje u adresar potrebno je upisati kontaktne podatke (i eventualno djelatnost tvrtke), dok primjerice obrasci švicarske tvrtke Intercable Verlag (za njen adresar Global (European) Internet Register) već sadrže osnovne podatke o hrvatskim tvrtkama, koje je u tom slučaju potrebno dopuniti ili izmijeniti.

No na dnu obrasca sitnim je slovima navedeno kako je usluga objavljivanja oglasa naplativa, tj. da je zapravo riječ o narudžbi, odnosno o svojevrsnom ugovoru kojim stranka (vi) naručuje objavljivanje svojih podataka u web i/ili CD izdanju adresara, i to za razdoblje od nekoliko godina unaprijed i po cijeni od nekoliko stotina eura godišnje. U zaglavlju nekih obrazaca ponekad je istaknuta informacija da je objava podataka tvrtke u adresaru besplatna, ali samo u slučajevima kada obrazac nije potpisan ni ovjeren.

Sve to navodi na zaključak da je oblik i sadržaj obrasca osmišljen sa svrhom da svjesno obmane one koji ga potpisuju i ne sluteći da je riječ o naplativoj usluzi. Te je ugovore (tehnički) vrlo teško ili gotovo nemoguće retroaktivno otkazati.

(Privredni vjesnik)



Priopćenja