Predavanje u hrvatskom veleposlanstvu o ljudskom genomu

Predsjednik Papinske akademije za život, biskup, mons. Elio Sgreccia održao je, u okviru "Kružoka u hrvatskom veleposlanstvu", zanimljivo predavanje na danas vrlo aktualnu temu: "Ljudski genom izmedu mita, ideologije i poštivanja osobe".

Predsjednik Papinske akademije za život, biskup, mons. Elio Sgreccia održao je, u okviru "Kružoka u hrvatskom veleposlanstvu", zanimljivo predavanje na danas vrlo aktualnu temu: "Ljudski genom izmedu mita, ideologije i poštivanja osobe". O vrlo delikatnom pitanju kao što je ljudski genom i genetski inženjering uopce postoje razlicita gledišta. Genom je sveukupnost gena i medu-genetskih sljedova (sekvenci) nekog organizma koji determinira ukupnu kolicinu DNA koja je prisutna u genomu svake živuce vrste te daje odredenu geneticku informaciju. Vec dulje vrijeme - kazao je Sgreccia - intenzivno se debatira oko toga treba li intervenirati, primjerice, u ljudski zametak ukoliko se ustanovi da je defektan, tj. gdje je ocito da postoji odredena malformacija ljudskog ploda te da li treba u tom slucaju prekinuti trudnocu ili svejedno i malformiranom zametku dozvoliti da dode na svijet. Odredene znanstvene skupine inzistiraju na takvom pristupu dok se Crkva tome apsolutno opire. U pitanju je, naime, ljudsko dostojanstvo koje, prema moralnom i sveukupnom nauku Crkve, ljudska osoba ne gubi ako je malformirana, jer se osoba ne sastoji samo od tijela nego ima i svoju duhovnu dimenziju. Osim toga, ljudsko dostojanstvo nije vezano samo uz zdrave pojedince koji su došli na svijet. I osobe koje su rodene s odredenim nedostacima, imaju svoje dostojanstvo isto kao i one zdrave. Dozvoli li se intervencija u ljudski genom, onda su moguce sve manipulacije cije posljedice mogu biti dalekosežne i katastrofalne. Odredena skupina znanstvenika tzv. "eugenisti" žele po svaku cijenu "savršeno dijete", poboljšanje ljudske rase pa svakako nastoje raširiti mišljenje da malformirani plod treba uništiti. No, ne bi se sigurno zaustavili samo na tome. Tu se krije velika opasnost da se, primjerice, eliminiraju fetusi ženskog spola, (u Kini ili Indiji) i sl. U tom slucaju, naime, covjek preuzima ulogu i funkciju stvoritelja, što je prema crkvenom nauku apsolutno neprihvatljivo. Crkva nije za odbacivanje genetike kao takve, dapace. Genetskom terapijom, koja je dozvoljena, genetika pomaže, lijeci, proizvodi lijekove genetskim inženjeringom (npr. proizvodnja inzulina), ali upozorava na oprez od mogucih dalekosežnih manipulacija. Ono cemu se crkveni nauk protivi jest alteracija genoma, tj. intervencije u genom s opasnim, devijantnim namjerama, poput eugenisticke selekcije (savršenog covjeka po želji i mjeri), rekao je, medu ostalim, predavac Elio Sgreccia.

Priopćenja