Investicijski seminar, travanj 2009.

Dana 15. travnja 2009. godine u prostoru Japanske banke za medunarodnu suradnju (Japan Bank for International Cooperation – JBIC) održan je Hrvatski investicijski seminar na kojemu je uvodno predavanje održao veleposlanik Hrvatske u Japanu dr. Drago štambuk. Seminar je održan u zajednickoj organizaciji Veleposlanstva RH u Japanu, Agencije za promicanje izvoza i ulaganja (APIU), Japanskog instituta za prekomorska ulaganja (Japan Institute for Overseas Invesment – JOI) i ureda UNIDO-ITPO Tokyo. Sudjelovalo je 60-tak predstavnika japanskih tvrtki, a medu nazocnima su bili i Yoshio Tamura, sljedeci veleposlanik Japana u Republici Hrvatskoj, Hitoshi Suzuki, zamjenik direktora Odjela za Europu Uprave za trgovinsku politiku Ministarstva gospodarstva, industrije i trgovine Japana, Toshikazu Hosoda, predsjednik tvrtke Chiyoda Technol, koja vec dugi niz godina uspješno suraduje s hrvatskim institutom Ruder Boškovic, te brojni drugi predstavnici japanskih tvrtki.

Dana 15. travnja 2009. godine u prostoru Japanske banke za medunarodnu suradnju (Japan Bank for International Cooperation – JBIC) održan je Hrvatski investicijski seminar na kojemu je uvodno predavanje održao veleposlanik Hrvatske u Japanu dr. Drago štambuk. Seminar je održan u zajednickoj organizaciji Veleposlanstva RH u Japanu, Agencije za promicanje izvoza i ulaganja (APIU), Japanskog instituta za prekomorska ulaganja (Japan Institute for Overseas Invesment – JOI) i ureda UNIDO-ITPO Tokyo. Sudjelovalo je 60-tak predstavnika japanskih tvrtki, a medu nazocnima su bili i Yoshio Tamura, sljedeci veleposlanik Japana u Republici Hrvatskoj, Hitoshi Suzuki, zamjenik direktora Odjela za Europu Uprave za trgovinsku politiku Ministarstva gospodarstva, industrije i trgovine Japana, Toshikazu Hosoda, predsjednik tvrtke Chiyoda Technol, koja vec dugi niz godina uspješno suraduje s hrvatskim institutom Ruder Boškovic, te brojni drugi predstavnici japanskih tvrtki. Nazocne je na pocetku pozdravio Seiji Oshima, voditelj Ureda UNIDO-ITPO Tokyo, uputivši ih da obrate posebnu pozornost na logisticke prednosti luke Rijeka. Potom se sudionicima seminara uvodno obratio veleposlanik RH u Japanu dr. Drago štambuk, iznijevši komparativne prednosti Hrvatske sa stanovišta pomorskog transporta iz Azije, istaknuvši kako luka Rijeka nudi najbrži vid transporta roba iz azijskih zemalja do proizvodnih pogona japanskih tvrtki u zemljama Srednje i Istocne Europe. Takoder, ukazao je na cinjenicu kako je Hrvatska sve popularnija destinacija za japanske turiste. Tako je Hrvatsku 2008. godine posjetilo oko 144,000 Japanaca, što je 66% više u odnosu na prethodnu godinu, odnosno gotovo pet puta više u usporedbi s 2005. U svome obracanju nazocnima veleposlanik štambuk kazao je kako je vrijeme kriza ujedno i vrijeme kada je potrebno prepoznati nove prilike, te je izrazio nadu kako ce nazocni predstavnici japanskih tvrtki prepoznati mogucnosti koje im Hrvatska nudi poglavito sa stanovišta logistike i proizvodnje proizvoda visoke dodane vrijednosti. Trenutno stanje u hrvatskom gospodarstvu, prometnu infrastrukturu, te hrvatske ulagacke potencijale sudionicima seminara predstavio je Marko Jurcic, direktor Sektora za strateško planiranje Agencije za promicanje izvoza i ulaganja (APIU), koji boravi u Japanu na trotjednom programu u organizaciji Ureda UNIDO-ITPO Tokyo. Željko Glavan, pomocnik ravnatelja Lucke uprave Rijeka za komercijalno operativne poslove prisutnima je pobliže predstavio logisticke potencijale luke Rijeka, ukazavši na cinjenicu da je u usporedbi sa sjevernoeuropskim lukama, kao što su Roterdam ili Hamburg, transport iz Azije kraci za pet do sedam dana ukoliko se koristi luka Rijeka za transport roba iz Azije. Uzevši u obzir da Hrvatskom prolaze dva pan-europska koridora (koridori V i X), cime je ona križište osnovnih kontinentalnih strateških pravaca, korištenjem luke Rijeka japanski proizvodaci mogu ostvariti znacajne uštede ne samo u vremenu transporta vec i u troškovima logistike iz Japana i ostalih azijskih zemalja prema proizvodnim pogonima u zemljama Srednje i Jugoistoce Europe. Nadalje, Glavan je upoznao nazocne s projektom Rijeka Gateway, kojim se namjerava modernizirati i rekonstruirati citavi lucki kompleks. Japansko videnje ulagackih potencijala naše zemlje sudionicima seminara predstavio je Yasuhiro Shimizu, zamjenik generalnog menadžera Odjela za promicanje poslovanja japanske gradevinske tvrtke Shimizu Corporation. Kao kljucne rijeci za zapocinjanje proizvodnje Hrvatskoj Shimizu je naveo: pristupanje EU, udaljenost od Budimpešte unutar 400 km, ljudski resursi s dobrim odnosom izmedu troškova i ucinka, luka Rijeka, te lijepa obala i svjetska baština. Kao zadatak koji se postavlja pred luku Rijeka Shimizu navodi privlacenje što više brodara za uvodenjem izravnih linija za luku Rijeka, kao i što više tvrtki za korištenjem luke Rijeka. Shimizu drži kako bi bilo potrebno da hrvatska Vlada, Lucka uprava Rijeka, te ostale relevantne institucije dodijele brodarima posebne povlastice i poticajne mjere za korištenje luke Rijeka. Govoreci o perspektivama luke Rijeka nakon kompletiranja Rijeka Gateway projekta, Shimizu je kazao kako bi luka Rijeka mogla postati logisticko središte za transport sirovina i dijelova iz Azije za azijske (japanske i korejske) tvrtke koje imaju proizvodne pogone u Ceškoj, Slovackoj, Madarskoj, Poljskoj, Rumunjskoj i Hrvatskoj. U isto vrijeme, luka Rijeka mogla bi postati i distribucijsko središte za izvoz gotovih proizvoda u udaljene europske zemlje (Engleska, španjolska) i Rusiju. Ukoliko se pored funkcije luke osposobi i funkcija distribucijskog i proizvodnog središta, luka Rijeka mogla bi postati snažni proizvodno-prodajni centar u Europi. Za ostvarenje toga potrebno je promovirati luku Rijeka azijskim tvrtkama koje imaju proizvodne pogone u navedenim zemljama. Dodao je kako ce Hrvatska uskoro uci u EU, te kako ce dugorocno gledajuci u svim zemljama EU biti uvedena ista valuta, te kako ce se visina placa i ostali parametri izjednaciti i nece više imati znacenje za usporedbu. No, geostrateški i prirodni uvjeti nikada se nece promijeniti i u tom pogledu može se reci da je Hrvatska s lukom Rijeka u prednosti, pogotovo u ovo vrijeme globalnog kretanja roba i minimalizacije troškova logistike, kada je efikasno korištenje luka od vitalnog znacenja. Zadatak koji je pred nama je prihvatiti se, uz ukljucivanje citave države, kreiranja proizvodnih centara koji su prikljuceni luci Rijeka i time uciniti Hrvatsku jednim od vodecih proizvodnih središta u Europi, navodi Shimizu. Opcenito govoreci o Hrvatskoj, Shimizu je kazao kako je u usporedbi s drugim zemljama sigurnost vrlo dobra, dodavši kako “gdje god idete ljudi govore engleski, dobra i usluge ne razlikuju se od onih u Japanu, život je bez ikakvih nelagoda i nesigurnosti, te nema stresa“. Nakon seminara otvorena je rasprava na kojoj se razgovaralo o mogucnosti involviranja japanske strane u zajednicki razvoj i poticanje korištenja luke Rijeka za transport iz azijskih zemalja do zemalja Srednje i Istocne Europe, a slicno projektu ostvarenom u Mumbaiju u Indiji. Investicijski seminari slicnoga sadržaja i formata održani su 16. travnja u Osaki, te 17. travnja u Kyotu.

Priopćenja