Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Jandroković: Na lobiranje trošimo manje od Kosova

-Je li predsjednik države zatražio informacije o trošenju na lobističke usluge i jesu li mu informacije proslijeđene? =Do ovog trenutka nismo dobili službeni upit iz Ureda predsjednika o troškovima za lobiranje. -Jeste li informacije proslijedili predsjedniku na temelju pisanja medija? =Nismo, ali nema prepreka da to učinimo. -Je li točno da su među lobistima koje kritizira Mesić bili Zdenka Gast i David Rivkin? =Prema informacijama koje imam, ti ljudi nisu bili lobisti u razdoblju od 2004. do 2007. godine, o kojem, kako kažete, govori predsjednik Mesić. U tom razdoblju korištene su usluge Alexander Strategy Group, Melady Associates i Law Office of Paige Reffe. Otkako sam na čelu MVPEI-ja, angažirane su tvrtke Independent Diplomat i spomenuta Law Office of Paige Reffe s kojima surađujemo u organizaciji Croatia Summita u Dubrovniku. -Što je zadatak lobista iz tvrtke Independent Diplomat? =Riječ je o legalnom načinu političkog djelovanja kod određenih tijela zakonodavne i izvršne vlasti, interesnih skupina i pojedinaca i medija. -Kad kažete da Rivkin nije bio angažiran, kao da niste posve sigurni… =Provjerili smo račune u Ministarstvu vanjskih poslova i europskih integracija i nismo naišli na dokumente koji bi to potvrđivali. Sa sigurnošću mogu govoriti o onome što se događa otkako sam na čelu Ministarstva, a ono što je bilo prije detaljno ćemo još provjeriti i utvrditi. No u četiri godine Hrvatska je za lobiranje utrošila 1,1 milijun eura, dok Kosovo, na primjer, prema neki dan objavljenom podatku, samo u ovoj godini na lobiranje planira potrošiti 3 milijuna eura. U pojedinim je državama angažiranje lobista uobičajena praksa. Svijet tako funkcionira i to nije ništa neobično. -Slažete li se s tvrdnjom da postoje mimoilaženja između Vlade i Ureda predsjednika oko hrvatskog nastupa u Vijeću sigurnosti i kako će se te razlike prevladati do prosinca, kad Hrvatska preuzima predsjedanje? =U prvih devet mjeseci našeg rada u Vijeću sigurnosti čuo sam samo pozitivne ocjene o radu i naše Misije i veleposlanika Jurice. U međunarodnim krugovima nisam čuo nijednu kritiku na naš račun, ni među članicama NATO-a i EU, kao ni iz Ruske Federacije. Razgovarao sam s ruskim veleposlanikom u UN-u Čurkinom, koji je također govorio pozitivno o našem radu, a rad naše Misije u UN-u pohvalio je i glavni tajnik Ban Ki-moon. -Pokušava li se raščistiti stav o postupku veleposlanika Jurice kojemu je iz Mesićeva ureda zamjereno što je reagirao na strani zapadnih zemalja kad je libijski predstavnik izazvao incident u Vijeću sigurnosti? =Hrvatska koordinira djelovanje unutar VS-a s ostalim članicama EU i NATO-a i na to se moramo naviknuti. -Dojam je da postoji problem u različitosti stavova između Vlade i Mesića, ali da se on ne može riješiti… =Nisam čuo da je itko od relevantnih aktera na hrvatskoj političkoj sceni rekao da se ne slaže s ulaskom Hrvatske u NATO i u EU. Ako svi to podržavaju, znači da se mora prihvatiti i takav način vanjskopolitičkog djelovanja. Onaj tko to ne razumije, možda očekuje da na neki drugi način vodimo vanjsku politiku, ali to više nije moguće za zemlju koja je na samim vratima NATO-a i EU.

Polazim od toga da je zadaća vanjske politike osigurati mir, sigurnost i stabilnost države te uvjete za gospodarski rast i bolji standard ljudi. Vanjska je politika u izravnoj funkciji unutarnjeg razvoja. Nemamo pravo na avanturizam. Time se objašnjavaju i razlike u odnosu na one koji i dalje inkliniraju nesvrstanoj politici. Bilo je lagano u vrijeme Jugoslavije voditi nesvrstanu politiku, svađati se s velikima, ali to se odražavalo na unutarnji život i standard građana. Sjetite se samo velikih nestašica energenata i drugih životnih potrepština. Danas se i vanjska politika mjeri po tome koliko pridonosi standardu običnog čovjeka. A naše je čvrsto uvjerenje da upravo kroz koordiniranje naših stavova s partnerima iz EU i NATO-a najviše pridonosimo miru i stabilnosti Hrvatske i unutarnjem razvoju. Zato prigovori da nemamo svoj stav, da bismo o svemu morali prvi reći svoje mišljenje, ne stoje. Hrvati su puno puta u povijesti vodili tuđe bitke i zbog imaginarnog osjećaja pravde plaćali visoku cijenu. Vanjska politika mora biti utemeljena na nacionalnim interesima, na interesima građana. To međutim ne znači da se isključujemo iz suradnje s nesvrstanim i drugim zemljama. Dapače, susreo sam se nedavno s ministrima vanjskih poslova Egipta, Iraka, Jordana, Azerbajdžana, Filipina, dakle iz zemalja koje nisu u prvom krugu našeg vanjskopolitičkog interesa, i sa svima sam, osim o političkoj, razgovarao i o gospodarskoj suradnji. Dakle, ne želimo odustati od te suradnje, ali dobro znamo što su naši prioriteti. -Kakav će biti najnoviji izvještaj Europske komisije o napretku Hrvatske? =Na temelju reformi koje poduzimamo, ali i informacija koje imam, vjerujem da će taj izvještaj biti pozitivan. -Hoće li Hrvatska dobiti vremenski raspored o završetku pregovora do kraja 2009. godine? =To je blisko povezano s tonom Izvještaja o napretku. Budući da vjerujem da će taj izvještaj biti pozitivan, očekujem da ćemo dobiti plan završetka pregovora. -Ako se mandat Europske komisije produlji do kraja 2009. godine, znači li to da i Hrvatska dobiva tri mjeseca više za pregovore? =Kad govorimo o punopravnom članstvu, mislim da se ne moramo koncentrirati na točno određeni datum, da ne kažem dan. Bitno je da ispunimo zadaću, sve potrebne kriterije za završetak pregovora, da na domaćem terenu uspješno vodimo i završimo proces reformi i da to bude tijekom 2009. godine. Dva-tri mjeseca plus ili minus ne igra nikakvu ulogu. Kritiziraju nas zato što smo preskromni -Kakva je perspektiva rješavanja graničnog spora sa Slovenijom nakon što je Janša izgubio izbore? =Koja god vlada bude izabrana, s naše strane poticat ćemo traženje obostrano prihvatljivih rješenja budući da nema razloga da neka otvorena pitanja opterećuju inače vrlo dobre odnose. -Kad bi Srbija mogla vratiti veleposlanika u RH? Čuje se i da novi hrvatski veleposlanik u Srbiji još nije dobio agreman? =Srbija je vratila veleposlanike u zemlje EU i u neke druge europske države, pa očekujemo da će to učiniti i u Hrvatskoj. Naš je istočni susjed u složenoj situaciji jer je neovisnost Kosova izazvala velike unutarnje napetosti. Na izborima je pobijedila proeuropska Tadićeva struja i mi podržavamo takav rasplet. Što se tiče agremana novog veleposlanika, trajanje procedure još uvijek nije izašlo iz uobičajenih vremenskih okvira. -Nedavno interno pravilo, po kojem diplomati smiju potrošiti za ručak triju osoba najviše 600 kuna, neki su mediji 'pokopali’. Kako to komentirate? =Riječ je o odluci kojom prvi put dajemo mogućnost srednjim i nižim diplomatima da izvedu na radni ručak svoje kolege iz stranih veleposlanstava. To činimo zato što oni bivaju pozivani, pa se nađu u neugodnoj situaciji jer ne mogu uzvratiti poziv. Nije mi jasno kritiziraju li nas zato što smo prerastrošni ili preskromni.