U lipnju ove godine istječe četverogodišnji mandat veleposlaniku Dinu Debeljuhu u New Delhiju, a Veleposlanstvo Republike Hrvatske u Republici Indiji pokriva i Demokratsku Socijalističku Republiku Šri Lanku, Narodnu Republiku Bangladeš, Kraljevinu Nepal, Kraljevinu Butan i Republiku Maldivi. Kraj mandata bio je povod za susret i razgovor s Dinom Debeljuhom.
- Kako nakon četiri godine obnašanja poslaničkog mandata ocjenjujete odnose Hrvatske i Indije?
= Hrvatska i Indija imaju dobre prijateljske odnose. Od bivše Jugoslavije naslijedili smo odličnu suradnju s Indijom i uspješno je nastavili. Hrvatska u ovoj prijateljskoj zemlji može koristiti sve prednosti koje je imala i Jugoslavija, tim više što je Indija posebno cijenila Josipa Broza Tita koji je, zajedno s Nehruom i Nasserom, bio osnivač Pokreta nesvrstanih. U Indiji se Pokretu nesvrstanih pridaje veliki značaj, a to potvrđuje i zadnji summit na kojem je Indija bila zastupljena na najvišoj razini.
Indija je s više od milijardu stanovnika druga najmnogoljudnija država i ona se jako otvara prema svijetu, a zadnjih desetak godina bilježi veliku ekonomsku ekspanziju. Njezino gospodarstvo ima godišnji rast po stopi od 7 do 9 posto. Uz prijateljsku suradnju, Hrvatskoj su širom otvorena vrata gospodarstva Indije. Drugo je pitanje koliko su naše tvrtke spremne pojaviti se na ovom ogromnom tržištu. Na tom planu situacija nije onakva kakvu želimo. Firme koje bi mogle biti prisutne u Indiji teško je dovesti ovdje, premda ima dosta poslovnih kontakata. Končar je puno radio za Indiju, ali ostao je jedan spor s indijskom kompanijom koji nije financijski okončan i zbog toga se Končar ne upušta u nove poslove.
Podravka u Indiji ima dobre poslovne izglede, no čini se da za tu tvrtku još uvijek nije došao trenutak da ozbiljnije razmotri svoj poslovni angažman na ovom tržištu. Poznato je da je Indija veliki proizvođač hrane, ali ovdje još uvijek propadaju ili se bacaju znatne količine poljoprivrednih proizvoda zbog oskudice s rashladnim prostorom i nedostatka potrebnih kapaciteta za preradu. Premda je Podravka jako usmjere-na na europsko tržište, pronašli smo ovdje partnere zainteresirane za suradnju s njom. Ta naša tvrtka s velikim znanjem i tehnološkim dostignućima u proizvodnji hrane mogla bi ovdje uspješno djelovati i započeti bez značajnijih ulaganja s obzirom na to da Indija svojim firmama, koje poslovno surađuju sa stranima, daje povoljne kredite za izgradnju novih proizvodno-prehrambenih kapaciteta.
- Nekada je Indija bila značajan naručitelj brodova u hrvatskim brodogradilištima, no došlo je do zastoja.
= Privredna suradnja u brodogradnji prekinuta je zbog jednog neriješenog spora iz doba bivše Jugoslavije. Sedamdesetih su godina Indijci imali određene primjedbe na isporučene brodove i taj je problem praktično ostao neriješen, a priznat im je dug od oko tri milijuna dolara. Dogovoreno je rješenje da se taj dug pre-bije kroz kupovinu novih plovnih jedinica. No u hrvatskoj su brodogradnji navozi zauzeti, pa je samo pitanje vremena kada će naša brodogradilišta ponovno graditi brodove za indijske brodare.
- Na putu od Delhija do Agre vidio sam puno kontejnera. Koriste li Indijci naše luke?
= S obzirom da sam osobno sudjelovao u razgovorima o korištenju hrvatskih luka, raduje me činjenica da je nekoliko indijskih kompanija počelo koristiti riječku luku.
Za neke od njih Hrvatska je ne samo zemlja izvoza nego i distributivni centar iz kojeg plasiraju svoje proizvode u druge zemlje. Zbog toga se povećao izvoz Indije u Hrvatsku i lani je dosegao 79 milijuna dolara, što je za 34 milijuna više nego pretprošle godine. I dok su Indijci našli svoje mjesto u Hrvatskoj, naš je izvoz u Indiju znatno manji, premda bilježi blagi porast i lani je iznosio 3,9 milijuna dolara. lako svjestan naših potreba za izvozom, moram naglasiti da uvozom mnogih indijskih proizvoda, koje nabavlja na europskom tržištu, Hrvatska može znatno profitirati. Zapravo, hrvatskim građanima bi se omogućila kupnja indijske robe, koja je gotovo iste kvalitete kao europska, ali po dvostruko nižoj cijeni.
Hrvatska sve prisutnija u indijskim medijima
- Ima li hrvatski turizam šansi na indijskom tržištu?
= Budući da je u Indiji sve u ekspanziji, tako je i s turizmom koji smo prepoznali kao jednu od važnih potencijalnih mogućnosti Hrvatske. Oko šest milijuna Indijaca godišnje putuje širom svijeta, a Indijci su turistički otkrili i našu zemlju. Ako sve bude teklo prema planu, uskoro će u Hrvatsku krenuti prva grupa indijskih turista. Organizator putovanja je najpoznatiji i najveći indijski touroperator SOTC, koji ove godine planira dovesti 3.000 indijskih gostiju, a Hrvatsku na ovom tržištu promovira kao novu EU destinaciju. Riječ je o turističkoj kući koja na TV kanalima 24 sata daje pregled svjetskih destinacija čije programe prati višemilijunski gledateljski auditorij. Potencijalne goste zanima predsezona i kontinentalni dio Hrvatske, a važno je da su oni ne samo svom okruženju nego i u Europi vrlo dobri potrošači koje zanima šoping. U Švicarskoj godišnje boravi oko 200 tisuća indijskih turista, ne samo Indijaca iz Indije nego iz cijelog svijeta. Ako Hrvatsku prepoznaju kao zemlju turizma i za njih privlačnu destinaciju, onda će ih slijediti i Indijci iz Velike Britanije, Amerike ili neke od arapskih zemalja gdje živi četiri milijuna Indijaca.
Hrvatska ima dobre izglede da za indijske goste bude nova osvježavajuća europska destinacija i zato smo pokrenuli niz aktivnosti s težnjom da naša zemlja bude što prisutnija u indijskim medijima. To nije nimalo lagan posao, jer Veleposlanstvo nema fond za tu svrhu i raspolaže sa skromnim sredstvima. No, uspostavili smo dobre osobne kontakte s utjecajnim novinarima koji su pisali o hrvatskom turizmu u najčitanijim i najutjecajnijim novinama, časopisima i vodećim TV kućama Indije. Rezultati su zaista dobri. Zahvaljujući brojnim afirmativnim napisima, često nam se obraćaju ljudi koji mogu putovati. Vidjeli su na TV ekranima ili čitali u novinama da je Hrvatska vrlo privlačna destinacija i zato razmišljaju da je posjete, a posebno ih zanima Dubrovnik. U Indiji već postoji imidž Hrvatske kao »obećane zemlje« u turističkom žargonu, koja pruža mnogo i koju treba vidjeti i doživjeti. To mi je drago jer prije četiri godine Hrvatska nije bila poznata na taj način. Bez sumnje je tome puno pridonijela i Hrvatska turistička zajednica promidžbom na CNK-u, koji u Indiji prate stanovnici čija je kupovna moć dobra.
- A kako je s viznim režimom?
= Na inicijativu našeg veleposlanstva promijenjen je vizni režim za indijske građane, tako da je znatno olakšano dobivanje viza. Iz godine u godinu povećava se broj izdanih viza za Hrvatsku, pasmo lani zabilježili povećanje od 60 posto u odnosu na prethodnu godinu. U 2006. je izdano nešto više od 900 viza, a u prva tri mjeseca 2007. bilježimo povećanje od 90 posto i očekujemo da će ih ove godine biti izdano oko 2.000, što je zorna potvrda porasta interesa za Hrvatsku. Pritom ne raste samo broj viznih zahtjeva za turistička nego i za poslovna putovanja. Nadam se i vjerujem da neće proći puno vremena kada će HTZ imati predstavništvo u Indiji.
U Indiji je strpljen - spašen
- O Indiji se u Hrvatskoj relativno malo piše i govori.
= Indija, zemlja suprotnosti, u proteklih je deset godina napravila velike ekonomske korake, ali u nas se još uvijek pamte slike one zaostale Indije i to se teško mijenja. Sada postoje dvije Indije koje egzistiraju paralelno: ona ruralna, vezana uz tradicijske običaje i sa stvarima koje su nama čudne, te druga Indija, s gospodarskom vizijom i vrhunskim ekonomskim rezultatima, koja snažno ide naprijed, koja stvara i usvaja nova tehnološka dostignuća i uz to ima i sredstva da ostvari svoju viziju. Indijsko je gospodarstvo jedinstveno i po tome što maksimalno štiti interes države, od čega izravnu korist imaju i njezini stanovnici. U Indiju se u pravilu uvozi samo na jedan način: oni traže da se tvornica izgradi ovdje tako da dobiju tehnologiju i znanje o proizvodnji te mogućnost zapošljavanja svojih ljudi. To ilustrira i primjer poznate japanske tvrtke Suzuki koja proizvodi automobile s Marutijem. Vozila koja se proizvode u Indiji gotovo su dvaput jeftinija od iste marke vozila na europskom tržištu.
- U Delhiju nisam vidio čovjeka da trči ili nekoga da puši na javnom mjestu. Kakva ćete Vi osobna iskustva ponijeti iz Indije nakon četiri godine boravka?
= U ovom poslu čovjek treba staviti u službu sve svoje sposobnosti, što zna biti teško budući da i ovdje život može biti vrlo stresan zbog sasvim drugačijeg stila rada i života. Tu zaista postoji suživot onih koji žive ekstremno bogato i onih koji takoreći žive od danas do sutra.
Ovdje nije lako živjeti i zbog drugačije klime koja je sjajan test za čovjeka. Delhi ima boljku gotovo svih velikih gradova u svijetu, a to je da povremeno ima jako nečist zrak. Sretna je okolnost da u Delhiju autobusi, taksi vozila i rikše umjesto nafte ili benzina koriste plin i to je
znatno poboljšalo ekološko stanje.
Ovdje se poštuje životinjski svijet, naročito krave, a goveđe se meso ne jede zbog vjerskih razloga. Ovdje nitko ne smije posjeći stablo bez dozvole, a dimenzija vremena nije ista kao u Europi. Indijskih pet minuta zna biti puno duže i zbog toga se čovjek može ljutiti i gubiti živce, no s vremenom se to prihvati kao kulturološka razlika između nas i njih, koja zapravo uči ljude da budu strpljiviji, i da nije problem ako nešto treba čekati mnogo duže nego u Europi. Tu sam u punom smislu shvatio riječi moje none »strpljen-spašen«. Nakon boravka u Indiji drugim očima vidim našu zemlju, a posebno rodni kraj, Bujštinu i Istru. Vjerujem da ću s ovdašnjim iskustvom više vrednovati sve ono što imam doma. Još više ću cijeniti i boriti se da nam ostane čisti zrak, voda, more, plaže i zdrava hrana. Mislim da još uvijek nismo dovoljno svjesni koje prirodno bogatstvo imamo, što je temelj za kvalitetan život.
»Kad vide kartu Istre izdaleka, misle da je Indija«
- Jeste li na prijemima u poslovnim ili diplomatskim kontaktima osjećali neku vrstu neravnopravnosti, jer je s jedne strane ogromna Indija, dok je s druge strane mala Hrvatska?
= U Delhiju je zbog velikog broja veleposlanstava diplomatski život veoma aktivan, a prijemi se odvijaju sukladno protokolu koji je na snazi u ovoj zemlji. Oni su svjesni da nas ima 4,5 milijuna i jasno je da nas ne tretiraju kao veleposlanike Amerike ili Australije. Čuo sam za komentar »vas je 4,5 milijuna, koliko Delhi ima u svom južnom predgrađu, pa se svi poznate, zar ne«? No, mi se trudimo da se ta brojka brzo zaboravi. Kada me pitaju koliko nas ima, znajući reakciju s druge strane velim »4,5 milijuna, ali mi godišnje imamo devet milijuna turista, za razliku od Indije koja ima četiri milijuna«. Onda počinje priča o tih devet milijuna gostiju i na kraju se shvati da veličina nije toliko važna. Razumljivo, razgovor se nastoji usmjeriti na teren gdje je Hrvatska poznata: na Brijune - kolijevku Pokreta nesvrstanih, na sport -. poznati su Ivanišević i Šuker - a u gastronomiji je tema mediteranska hrana. Jako vole tartufe, ali nisu znali da ih imaju Istra i Hrvatska, te veoma cijene hrvatska vina i vrhunsko maslinovo ulje.
U uredu i u rezidenciji imam kartu Istre. Kada je vide izdaleka, odmah kažu »to je Indija«, a ja ih ispravljam »to je Istra, jedna od hrvatskih regija«. Istarski je poluotok vrlo sličan indijskom potkontinentu, ali ne samo geografski: masiv Učke ima sličnu poziciju kao Himalaja, Istra ima mjesto Barat, što na hindi jeziku znači Indija (piše se Bharat i znači »onaj koji traži znanje«), a jedan mi je znanstvenik rekao da je istarski poluotok geološki položen na velikoj plohi kao i Indijski potkontinent.