Dino Debeljuh baš je zapeo dovesti indijsku filmsku produkciju
u Hrvatsku. Hrvatski veleposlanik u New Delhiju već je obavio niz razgovora
s ključnim ljudima Bollywooda, spojio ih je i s predstavnicima Jadran-filma
i s dužnosnicima Hrvatske turističke zajednice, a uvjeren je kako bi
sve skupa moglo imati puno veći značaj od ponekad banalnih i površnih
indijskih filmskih priča, Poznata hiperprodukcija Bollywooda veleposlaniku
Debeljuhu u trećoj godini njegova mandata zvuči kao iznimna prigoda
gospodarske suradnje među dvjema zemljama.
Bogati indijski turisti
- Hoće li Bollywood zaista snimati u Hrvatskoj?
= To će ovisiti o hrvatskoj strani. Ono što je zasad sigurno
jest da će predstavnici Bollywooda vrlo skoro stići u Hrvatsku, budući
da su već na temelju fotografija i priča odlučili kako im je naša zemlja
vrlo zanimljiva za njihove filmske projekte. Potvrdili su dolazak u
Hrvatsku i najavili konkretnije razgovore s Jadran-filmom i Hrvatskom
turističkom zajednicom čiji je prvi čovjek Niko Bulić nedavno i sam
boravio u New Delhiju.
- Kad kažete da će sve ovisiti o hrvatskoj strani, želite li reći da
će presudne biti cijene usluga?
= Da, između ostaloga i cijene. Čujte, Indijci su svjesni da
ih neke druge zemlje poput Italije ili Švicarske zovu shvaćajući kako
je snimanje filmova ujedno i promocija za te zemlje. Svakako, jedan
od bollywoodskih redatelja u Hrvatsku će na razgovore doputovati već
krajem svibnja, dok se drugi očekuju od sredine lipnja.
- Kolika može biti korist hrvatskoga gospodarstva od eventualnog značajnijeg
dolaska Bollywooda u našu zemlju?
= Teško je to materijalizirati. No, činjenica je da mi želimo
u Hrvatsku dovesti indijske turiste koji su poznati kao dobri potrošači
i ljudi visoke kupovne moći. Često se Indiju percipira kao zemlju siromašnih,
no radi se o prostoru s više od milijardu stanovnika gdje žive ljudi
koji znaju što je turizam i koji su dobrodošli na najatraktivnijim turističkim
odredištima svijeta. A, poznato je i to da imućni Indijci traže nove
turističke destinacije, među kojima su njihove agencije prepoznale i
Hrvatsku.
Naša šansa u prodaji znanja
- Imate li uopće podatak koliko je prošle godine u Hrvatskoj boravilo
indijskih turista? –
= Tek petstotinjak. Međutim, njih 200.000 odmor je provodilo
u Švicarskoj, dobrim dijelom i stoga što je u Švicarskoj u posljednje
vrijeme snimano desetak vrlo gledanih bollywoodskih filmova. U Italiji
je također broj indijskih turista postao veći od broja posjetitelja
iz Japana. Porast je zabilježen i u Španjolskoj gdje je lani ljetovalo
25.000 Indijaca... A, vrlo je zanimljivo i to da Indijci zbog školskih
praznika na odmor u inozemstvo putuju najviše od travnja do lipnja što
je i vrlo zanimljivo razdoblje gledano s interesne pozicije hrvatskog
turizma
- Gledate li i sami bollywoodske filmove? Jesu li vam ipak malo naivni?
= Ne gledam, jer zbog obveza gotovo da uopće ne pratim ni televiziju.
No, govoreći o bollywoodskoj produkciji, moram notirati da ima raznih
filmova, od onih nalik na jeftine sapunice s puno pjesme i plesa, do
ozbiljnijih i kvalitetnijih ostvarenja. Dobar dio bollywoodskih filmova
ima površnu radnju i obvezni sretan završtak, ali ima i jako dobrih
filmova.
Rast BDP-a od 10 posto
- Može li se preko Bollywooda potaknuti snažnija gospodarska razmjena
i suradnja dviju zemalja? Što bi Hrvatska mogla izvesti u Indiju?
= Prvi je interes promovirati našu zemlju kroz Bollywood budući
da ljudi ovdje u Indiji još uvijek masovno idu u kina i utjecaj filmske
industrije je snažan. Oni kroz kino dobivaju i informacije o pojedinim
državama, pa nije čudno što su i Švicarska, Italija, Velika Britanija
i druge zemlje zainteresirane za privlačenje bollywoodskih projekata.
Ipak ovdje živi milijardu ljudi. Indijci su ujedno i potencijalno zanimljivi
ulagači u gospodarstvo.
- Poznato mi je da su Indijci u Hrvatskoj već otvorili nekoliko tvrtki.
I u tome segmentu ih, valja pretpostaviti najviše zanima turizam?
= Da. U turizam su već investirali na Korčuli i čini mi se u
okolici Trogira. Nedavno nam se recimo javio i indijski poslovni čovjek
koji bi u Hrvatskoj želio graditi hotel s pet zvjezdica. A, kad me pitate
za izvoz hrvatske robe u Indiju, valja reći da su nam izgledi vrlo mali.
Problem je što nemamo količine primjerene tržištu od milijardu ljudi,
ali i radna snaga je u Indiji toliko jeftina da joj je gotovo nemoguće
konkurirati. Naša se šansa ipak krije u prodaji znanja. Podravka recimo
razmatra mogućnost pronalaženja indijskog partnera za zajednički nastup
na ovom tržištu. Mislim da je to jedini način nastupa na indijskom tržištu,
a u Hrvatskoj ima još nekoliko takvih tvrtki koje bi se mogle odlučiti
za sličan potez.
- Vjerujete li da je prijeko potrebno ozbiljnije shvatiti rastuću indijsku
ekonomiju?
= Procjene međunarodnih stručnjaka kažu kako Indijci zajedno
s Kinezima i Brazilom predstavljaju nadolazeće gospodarske velesile?
= Indija svakako ubrzano ide prema samom svjetskom vrhu. Predviđa se
da će u petnaest ili dvadeset godina Indija biti treća ili četvrta gospodarska
sila svijeta. Godišnji rast BDP-a ovdje ide prema 10 posto, a to je
s ovakvom populacijom gotovo nevjerojatan rezultat. Riječ je o tržištu
u ekspanziji i svakodnevno New Delhi i druge gradove obilaze važne inozemne
delegacije, od Amerikanaca do Nizozemaca i Nijemaca, jer su shvatili
značaj koji će Indija imati u bliskoj budućnosti. Hrvatska također za
sebe u tim okolnostima mora pronaći odgovarajuću poziciju.
Veleposlanicima držim tečajeve joge
- Koristi li vam u Indiji to što ste učitelj joge?
= Koristi, jer sam upražnjavajući i proučavajući jogu spoznao
i puno toga o indijskoj kulturi. Jogu upražnjavam i u New Delhiju, povremeno
držim i tečajeve, no uglavnom u krugu prijatelja i poznanika, stranih
veleposlanika.
Nedostaju mi hrvatski zrak i voda
- Kako ste se vi osobno prilagodili na život u New Delhlju?
= Ako mi išta nedostaje u New Delhiju, onda su to hrvatski zrak
i voda. Ovdje mi je to najveći problem, jer je po čistoći zraka i vode
Hrvatska pravi mali raj u usporedbi s Indijom gdje su vode zagađene.