Supruga, mama i žena za Europu
Riječanka Kolinda Grabar Kitarović školovala
se u Americi i Hrvatskoj, s nepunih 25 godina potpisala je prvi poslovni
ugovor u Ministarstvu znanosti i tehnologije, a prvi posao u diplomaciji
dobila je u Kanadi zaposlila se u hrvatskom veleposlanstvu u Ottawi.
Da smo je tada pitali kako se zamišlja za deset godina, vjerojatno ne
bi predvidjela nagli obrat u vlastitoj biografiji. Nakon prijedoktorskog
studija kao Fulbrightova stipendistica iz Washingtona DC te izbora u
studenome 2003. predsjednik Vlade RH ponudio joj je mjesto ministrice
europskih integracija, da bi ove godine bila imenovana ministricom vanjskih
poslova i europskih integracija. Danas ta britka političarka, koja je
nedavno proglašena jednom od najpopularnijih političarki u Hrvatskoj,
predvodi tim za pregovore o ulasku naše zemlje u Europsku uniju. Zbog
napornog tempa i sve češćih putovanja jedino što joj nedostaje danas
su mališani čija slika zauzima najvažnije mjesto na njezinu radnom stolu.
=Od svog imenovanja ministricom više sam vremena provela izvan
zemlje nego li u Zagrebu, što najviše pogađa moju obitelj. Moram priznati
da sam sretna što sam prošlotjedni blagdanski vikend provela sa svojom
obitelji pa se danas osjećam puno opuštenije i zadovoljnije - rekla
nam je ova simpatična ministrica koja je već prvog radnog dana zaboravila
što znači odmor u krugu obitelji. Sastanci su bili dogovoreni svaki
sat, telefon je neprestano zvonio.
-Poznato je da su 17. ožujka trebali početi pregovori, sukladno odluci
Europskog vijeća iz prosinca prošle godine, međutim na sastanku Vijeća
ministara 16. ožujka nije postignuta suglasnost o njihovu početku. Bitno
je reći da je tog dana ipak donesen pregovarački okvir za Hrvatsku koji
definira na koji će način pregovori s Hrvatskom teći, što je iznimno
bitna odluka. Jer kad se jednom donese politička odluka o početku pregovora,
pregovori mogu odmah početi. Pripreme su vrlo intenzivne, i sa strane
Europske komisije, odnosno Europske unije, i s naše strane. Pregovarački
tim je osnovan, kao i voditelji radnih skupina. Pripremili smo niz edukativnih
aktivnosti za članove tima, spremni smo za početak screeninga, odnosno
analize i usporedbe hrvatskog zakonodavstva s europskim. Dakle, doista
možemo kazati da smo spremni za početak pregovora.
-Zbog kojeg je razloga odgođen početak pregovora za Hrvatsku?
=Sredinom ožujka nije postignut konsenzus jer se vijeće Europske unije
jednostavno nije moglo dogovoriti o kriteriju pune suradnje s Haaškim
sudom. Iznimno je važna prošlotjedna izjava luksemburškog predsjedništva
i uspostava monitoring misije kao verifikcijskog mehanizma jer do tada
Europska unija nije imala mehanizama kojima bi mogla procijeniti hrvatsku
suradnju sa sudom u Haagu. Mogla se oslanjati uglavnom na mišljenje
glavne tužiteljice Carle del Ponte te na ono što kaže Hrvatska. Obveza
pune suradnje ostaje i Hrvatska želi dokazati da čini sve što je u njenoj
moči kako bi ispunila taj kriterij.
-Jeste li se nakon odgode pregovora susreli s čeličnom lady Carlom del
Ponte?
=Ne, nismo se susrele, ali komunikacija postoji.
-Mislite li da će peteročlana misija, koja je nedavno osnovana, pridonijeti
početku pregovora i hoće li oni uskoro zaista i početi
=Svakako, članovi su peteročlane misije predstavnici Luksemburga,
Velike Britanije i Austrije, kao predsjedatelja EU, te visoki predstavnik
za vanjsku politiku Javier Solana i predstavnik EK. Nadam se doista
da će komisija brzo donijeti zaključak o našoj punoj suradnji sa sudom
na temelju svega što se čini. Bitno je dokazati i odgovornost i transparentnost
državnih institucija jer Hrvatska želi u potpunosti zadovoljiti sve
kriterije za članstvo uključujući i kopenhaške kriterije, odnosno demokratske
standarde i funkcioniranje pravne države.
-Što mislite kako će se riješiti slučaj generala Gotovine?
=O tome doista ne mogu nagađati. Mogu samo reći da Hrvatska
čini doista iznimne napore da bi se to pitanje riješilo. Nadam se da
će EU donijeti tu ocjenu jer od naše zemlje treba zahtijevati samo ono
što je moguće učiniti.
-Spominjete kriterije koje je naša zemlja morala zadovoljiti kako bismo
bili spremni za početak pregovora. O kojim se točno kriterijima govori?
=Kriteriji za članstvo su kopenhaški, politički, gospodarski
i pravni kriteriji te madridski, administrativni kriterij. Prošle godine,
kad je naša zemlja dobila pozitivno mišljenje EK (avis), Hrvatska je
ocijenjena kao demokratska država sa stabilnim institucijama bez većih
problema u poštivanju ljudskih, manjinskih i građanskih prava. Po drugom,
gospodarskom, kopenhaškom kriteriju utvrđeno je da postoji djelatno
tržišno gospodarstvo u Hrvatskoj, no ujedno je Hrvatska ocijenjena kao
zemlja koja će biti sposobna suočiti se s konkurentskim pritiscima zajedničkog
europskog tržišta u srednjoročnom razdoblju. I na kraju treći, pravni
kriterij odnosi se na usklađivanje zakonodavstva i njegovu primjenu
u uspostavi transparentnih institucija i provedbi svih prava i obveza
iz članstva. Hrvatska ima i dodatne kriterije zajedno s drugim zemljama
članicama procesa stabilizacije i pridruživanja u jugoistočnoj Europi
i ti su kriteriji između ostalih i povrat izbjeglica, imovine, suradnja
sa sudom u Haagu, suradnja sa susjedima i reforma pravosuđa. Kad se
pogleda što je Hrvatska do sada napravila, mogu reći da najveći izazovi
predstoje u području gospodarstva čiju konkurentnost valja podizati
kako bismo se mogli ne samo suočiti s pritiscima tržišta Europske unije,
već i što bolje plasirati vlastite proizvode i pozicionirati hrvatsko
gospodarstvo. Već sada, po Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju,
koji je stupio na snagu ove godine, Hrvatska može izvoziti u neograničenim
količinama sve proizvode osim vina, mlade junetine i ribe, no to nismo
u stanju iskoristiti jer ne zadovoljavamo europske standarde i nemamo
dovoljnu proizvodnju.
-O tim problemima često progovaraju zemljo posjednici koji tvrde da
su takva pravila koje nameće Europska unija ipak malo preradikalna i
da će tako trpjeti nacionalna proizvodnja. Ljudi koji žive na selu u
puno država bili su najveći protivnici ulaska u Europsku uniju.
=Na sve te standarde ne bismo smjeli gledati kao na nešto što
nam Europska unija nameće. Oni jesu sukladni procesu europskih integracija,
no oni su nešto što bismo mi trebali učiniti radi nas samih kako bismo
podigli životni standard hrvatskih građana. Primjerice, prije ulaska
u Europsku uniju poljoprivrednici u Poljskoj bili su najveći euroskeptici.
Kad je zemlja ušla u EU, oni su postali jedna od najzadovoljnijih skupina
građana. Zajednička poljoprivredna politika i poticaj osnažili su domaću
poljoprivredu, otvorili nova radna mjesta, što je iznimno bitno. Uostalom,
o ulasku Hrvatske u Europsku uniju odlučit će građani na referendumu,
koji će dobro procijeniti što im to članstvo donosi, a svi mi u tome
im moramo pomoći objektivnim informiranjem.
-Bojite li se glasova na referendumu? U trenutku odgode pregovora o
ulasku naše zemlje u Europu više od pedeset posto ispitanika izjasnilo
se kako nema nikakav stav o pregovorima.
=Svakako, politizacija pitanja europskih integracija u ovome
je trenutku jedan od bitnih razloga. No, mislim da je jedan od temeljnih
razloga za strah od EU nepoznavanje činjenica. Ministarstvo vanjskih
poslova i europskih integracija ima komunikacijsku strategiju i nastojimo
educirati građane, no pomoć medija ovdje je neizbježna. Mislim da većinu
građana prije svega zanimaju konkretni podaci o životu u Europskoj uniji,
koliko će članstvo utjecati na njihov vlastiti život.
-Kao ministrica vanjskih poslova vjerojatno ste se više puta uvjerili
kako žive naši susjedi. Jesu li se ostvarili strahovi o rastu visokih
cijena i tako padu standarda u, primjerice, Sloveniji?
=Po našim saznanjima, te se informacije nisu nigdje ostvarile.
U susjednoj Sloveniji, prema dostupnim informacijama, porasle su cijene
nekih proizvoda. I to šećeru, što je specifičan proizvod u Europskoj
uniji, zatim bananama. Mnogi moji kolege govore kako je većina cijena
pala kad je porasla konkurentnost na tržištu.
-Kao negativan primjer ulaska u Europsku uniju često se ističe Njemačka.
Prelazak s marke na euro u toj je zemlji napravio veće društvene razlike
nego što su postojale. Kako to tumačite?
=Njemačka je prije svega morala iznijeti teret ujedinjenja i
gospodarski čimbenici idu u pravcu njezina oporavka. Mislim da je deset
država koje su ušle u EU prošle godine dokazalo kako je stopa njihove
individualne stope gospodarskog rasta pridonijela i gospodarskom rastu
Europske unije. Ako je Njemačkoj kao jednoj velikoj zemlji bio cilj
ući u Europsku uniju, onda je i jednoj manjoj državi kao što je to naša
interes još veći. (…)