Od 1. kolovoza 2023. Njemačka je odlučila službeno priznati sve vozačke dozvole iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore, sa svim položenim kategorijama za putnička i teretna vozila. Ova odluka će svakako doprinijeti većem broju odlazaka iz Bosne i Hercegovine, jer će olakšati proces stjecanja viza. Pretpostavka je da bi se, prije svega, trebao povećati broj odlazaka kvalificiranih i profesionalnih vozača, koji su u Njemačkoj vrlo traženi, što će otežati situaciju u BiH zbog nedostatka kadrova ovog profila.
U Bosni i Hercegovini registrirana su 23.773 vozača. Podaci pokazuju da su registrirana ukupno 29.454 teretna vozila i autobusa te 4.663 njihovih vlasnika. Profesionalni vozači autobusa i kamiona i dalje su među najdeficitarnijim zanimanjima kako u inozemstvu, tako i u Bosni i Hercegovini. Nekim tvrtkama nedostaje 50 ili čak i više djelatnika. Pojedine tvrtke u Bosni i Hercegovini odlučile su budućim radnicima omogućiti polaganje vozačkog ispita i tako osigurati radnu snagu. Samo u protekle četiri godine BiH je napustilo šest i pol tisuća profesionalnih vozača, a najava uvođenja jedinstvenih digitalnih vozačkih dozvola u Europskoj uniji u idućim mjesecima mogla bi pokrenuti novi val odlazaka vozača u inozemstvo. Prijevoznici upozoravaju da će se, ako se ovako nastavi, Bosna i Hercegovina uskoro suočiti s činjenicom da neće imati tko prevoziti ni robu ni putnike. Njemačka, koja traži nekoliko desetaka tisuća vozača kamiona i autobusa, trenutno ne priznaje vozačke dozvole iz BiH, pa svi vozači koji namjeravaju raditi u ovoj zemlji moraju ponovno polagati vozački ispit koji košta oko tri tisuće eura. Jedinstvene digitalne vozačke dozvole za sve članice Europske unije omogućit će, među ostalim, zamjenu vozačke dozvole izdane u državi izvan EU za dozvolu iz zemlje u kojoj vozač želi raditi.
Jedan od glavnih razloga učestalog iseljavanja profesionalnih vozača je plaća koja je u zemljama Europske unije znatno viša nego u Bosni i Hercegovini. Svjesni ovog problema, poslodavci u Bosni i Hercegovini posljednjih godina povećavaju plaće, koje dosežu i do 2.500 maraka. No, ne mogu se nositi s iznosima koje za taj posao plaćaju tvrtke u inozemstvu. Uz Njemačku, veliki broj vozača iz Bosne i Hercegovine nove poslodavce pronašao je u Sloveniji i Hrvatskoj.
Pisane vijesti