Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Gospodarska kretanja u Republici Filipini

<p style="text-align: justify;"> Realni rast BDP-a u 2017. godini u Republici Filipini od 6,7 posto te&nbsp; u prvoj polovini 2018. od 6,3 posto vođen je zbog jakih javnih ulaganja u zemlji. Inflacija je iznosila 6,4 posto u kolovozu 2018. godine, dok se na godi&scaron;njoj razni očekuje oko 4,8 posto. Kako se čini, povećanje inflacije dogodilo se uslijed prilagodbe tro&scaron;arina nakon provedbe paketa poreznih reformi u zemlji te porasta cijene nafte na globalnoj razini, kao i slabljenja nacionalne valute pesosa.</p> <p style="text-align: justify;"> Filipini su posljednjih godina uspjeli održati proračunski manjak ispod 2,5 posto iako je Vlada uvjerena da bi mogla ići i do 3 posto te ga povezati s padom duga (ne&scaron;to iznad 41 posto BDP-a). Takva fiskalna disciplina ima dovoljan prostor za ubrzavanje razvoja infrastrukture u Republici Filipini. Stopa siroma&scaron;tva iznosi 21,6 posto (najnoviji podaci filipinskog Statističkog ureda iz 2015.), dok je u 2012. godini iznosila 25,2 posto. Kako je otkrila analiza, provedena u razdoblju između 27. i 30. lipnja ove godine, 48 posto filipinskih obitelji je siroma&scaron;no. To je najvi&scaron;a stopa siroma&scaron;tva u zemlji od ožujka 2017. godine, kada je postotak iznosio gotovo 50 posto. Stoga rje&scaron;avanje pitanja siroma&scaron;tva i jaza nejednakosti ostaje prioritet Filipinske vlade.</p> <p style="text-align: justify;"> Predloženi državni proračun za 2019. godinu također odražava vladinu inicijativu za rje&scaron;avanje ovih izazova. Kao i prija&scaron;njih godina, proračun namjerava dati prioritet infrastrukturi, socijalnim uslugama i nacionalnoj sigurnosti. Sektor obrazovanja ima najveći proračun (ukupno 660 milijardi eura) za pobolj&scaron;anje ljudskog kapitala i maksimiziranje koristi od demografske dividende, nakon čega slijede javni radovi i autoceste (9 milijardi eura) i Odjel za zdravstvo, posebno za punu provedbu Zakona o reproduktivnom zdravlju.</p> <p style="text-align: justify;"> Trend gospodarskog rasta očekuje se u 2019. godini zbog daljnjih reformi politike za održavanje rasta, uključujući i pobolj&scaron;anje trži&scaron;ne konkurencije kroz regulatorne reforme, pobolj&scaron;anje politike i propisa trgovinske i investicijske klime te smanjenje krutosti i tro&scaron;kova trži&scaron;ta rada. Vlada je otvorena za liberalizaciju gospodarstva kako bi privukla vi&scaron;e investicija i zauzvrat stvorila kvalitetnije poslove. Anketa o radnim uvjetima iz ovogodi&scaron;njeg srpnja pokazala je nepovoljnu zaposlenost (17,2 posto u odnosu na 16,3 posto prije godinu dana), čak i kad su stope zaposlenosti (94,6 posto) i nezaposlenosti (5,4 posto) pokazale pobolj&scaron;anja.</p> <p style="text-align: justify;"> Filipinsko gospodarstvo i dalje ide u dobrom smjeru, ali se suočava i s novim izazovima, poput rasta inflacije, stalnim rastom siroma&scaron;tva i nejednakosti, pokazuje analiza MMF-a. Vlada priznaje da su Filipini jedna od najrestriktivnijih zemalja u pogledu stranih ulaganja u regiji. U stvari, predsjednik Duterte je u vi&scaron;e navrata nagla&scaron;avao svoju otvorenost za daljnjom liberalizacijom gospodarstva pa čak i potpisivao memorandumski nalog u studenom 2017. godine, pozivajući Nacionalno tijelo za gospodarski razvoj (NEDA Board) na liberalizaciju nekoliko sektora kako bi filipinsko trži&scaron;te učinili konkurentnijim i privlačnijim stranim ulagačima. Također, potpisao je i dugoročni investicijski plan za sudjelovanje stranog kapitala u pet novih investicijskih područja, gdje je maknuo tzv. embargo za strana ulaganja. Radi se o IT sektoru, podučavanju u visokom obrazovanju, razvoju centara za obuku i prilagodbu, za financijske tvrtke te wellness centre. Farmaceutika i &scaron;umarstvo također su maknuti s popisa ograničenja stranih ulaganja. Odluka je dobro prihvaćena u zemlji, posebice zbog potrebe konkurentnosti sa susjedima u ASEAN zajednici.</p> <p style="text-align: justify;"> Izravna strana ulaganja iz zemalja EU-a u području Jugoistočne Azije u 2016. godini iznosila su 260 milijardi eura. Broj tvrtki u stranom vlasni&scaron;tvu je i dalje jako mali. Izravna strana ulaganja prosječno su iznosila 1,5 posto BDP-a svake godine, u razdoblju od 2011. do 2016. godine. U posljednjim godinama EU bilježi značajni pad novih ulaganja na Filipinima, uspoređujući s ostalim stranim ulagačima.</p> <p style="text-align: justify;"> Poslovna sredina Filipina svakako ima prostora za pobolj&scaron;anje uvjeta. Indeksi kredibiliteta i dalje su visoki, međutim, vrijednost poslovnog povjerenja se smanjio na 30,1 posto u trećem tromjesečju 2018. godine, dok je u istom razdoblju 2016. iznosio 45,4 posto od istog razdoblja 2017. godine. Izvje&scaron;ća o globalnoj konkurentnosti pokazala su pad, osobito u jednostavnosti poslovanja, percepcije korupcije i indeksu gospodarske slobode, dok globalna konkurentnost ostaje stabilna na prosječnoj razini.</p>

Priopćenja