Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Sektorska analiza tržišta maloprodaje hrane, pića i duhanskih proizvoda

<p style="text-align: justify;"> Na konferenciji od 29. svibnja ove godine, u organizaciji Komisije za za&scaron;titu konkurencije Republike Srbije (KZK) i Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED), predstavljeni su rezultati prve faze sektorske analize trži&scaron;ta maloprodaje hrane, pića i duhanskih proizvoda u Republici Srbiji, koju je izradio stručni tim pod rukovodstvom KZK-a.</p> <p style="text-align: justify;"> Predsjednik KZK-a dr. Miloje Obradović je tom prigodom naglasio važnost ovakve analize sa stajali&scaron;ta za&scaron;tite trži&scaron;nog natjecanja i dodao kako je temeljna zadaća KZK-a osigurati ravnopravne uvjete poslovanja za sve, a potencijalnim korisnicima usluga pružiti mogućnost izbora, &scaron;to vodi nižim cijenama i kvalitetnijim proizvodima. Stoga je važno u svakom trenutku znati &scaron;to se na trži&scaron;tu događa, tko su sudionici, koliko ih ima, pod kojim uvjetima posluju i kako se pona&scaron;aju, zaključio je Predsjednik Komisije Obradović.</p> <p style="text-align: justify;"> Predsjednik Saveza za hranu i poljoprivredu NALED i direktor predstavni&scaron;tva Atlantic grupe u Srbiji Vladimir Čupić je govorio o izazovima u sektoru maloprodaje u Srbiji te ustvrdio kako je ohrabrujući zaključak analize, prema kojemu srbijansko trži&scaron;te jo&scaron; uvijek nije zasićeno te se može očekivati dolazak novih igrača i veće konkurencije.</p> <p style="text-align: justify;"> Prema državnoj tajnici u Ministarstvu trgovine, telekomunikacija i usluga Vesni Kovač, ova analiza bit će dobar temelj za izradu planiranog registra sudionika na trži&scaron;tu maloprodaje, &scaron;to je jedan od prioriteta njenog Ministarstva.</p> <p style="text-align: justify;"> Analiza je, između ostalog, obuhvatila pokazatelje razvijenosti maloprodajnog trži&scaron;ta, strukturu trži&scaron;ta, kao i prvi put uvid u popis najznačajnijih sudionika na trži&scaron;tu maloprodaje u Srbiji. Sektorska analizu je u izravnom uzorku obuhvatila vi&scaron;e od 500 sudionika na trži&scaron;tu, uz anketiranje vi&scaron;e od 5,5 tisuća maloprodajnih subjekata. Prema rezultatima analize, sudionici na trži&scaron;tu nisu prepoznali prepreke za ulazak na trži&scaron;te, &scaron;to je i očekivano imajući u vidu pojednostavl?eni i ubrzani postupak za osnivanje trgovačkih dru&scaron;tava, dok su, kao jedine barijere na trži&scaron;tu, prepoznali nisku kupovnu moć stanovni&scaron;tva, te&scaron;ko mijenjanje navika kupovanja, kao i nedostatak odgovarajućih prostora za otvaranje novih maloprodajnih objekata.</p> <p style="text-align: justify;"> Kako pokazuje analiza, prema razini prihoda najveći udio na trži&scaron;tu maloprodaje u Srbiji imaju Delhaize (21 posto) i Merkator/IDEA, Merkator S, Roda/-, odnosno Agrokor (16 posto), dok ostalih 8 sudionika pojedinačno imaju manje od 3,5 posto. Najvećih 10 maloprodajnih lanaca sudjeluje s 55 posto u ukupnom prometu u maloprodaji, dok svi ostali sudionici pojedinačno imaju manje od 1 posto trži&scaron;nog udjela. Građani u Srbiji prosječno godi&scaron;nje tro&scaron;e 60.000 dinara (508 eura) u maloprodaji. Promatrano prema broju izdanih fiskalnih računa, prosječna kupovina iznosi tek ne&scaron;to vi&scaron;e od 450 dinara i taj iznos nije se značajnije mijenjao u promatranom razdoblju. Prosječna potro&scaron;nja u maloprodajnim objektima u Beogradu veća je nego u ostatku Srbije za 25 posto, odnosno 600 dinara je prosječan fiskalni račun u maloprodaji u Beogradu, u odnosu na prosjek od 450 dinara za čitavu Srbiju.</p> <p style="text-align: justify;"> Kako drže stručnjaci, u segmentu maloprodaje u vrlo bliskoj budućnosti mogu se očekivati značajne promjene, a neke od njih su jačanje Internet trgovine i bezgotovinskog plaćanja, &scaron;to će dovesti do smanjenja potrebe za određenim vrstama zanimanja.</p>

Priopćenja