Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Na izvozničkoj pozornici zabljesnuli Valamar i PPD, Petrokemija sve iznenadila

<p style="text-align: justify;"> Za dugo zazivani brži rast hrvatskog izvoza koji je lani podignut za 11 posto, ekonomski analitičari pripisuju zasluge oporavku u Europskoj uniji, kao i činjenici da na&scaron;i poduzetnici sve vi&scaron;e otkrivaju i koriste mogućnosti koje im otvara jedinstveno europsko trži&scaron;te.</p> <p style="text-align: justify;"> Taj se zaključak izvlači i iz podataka o najvećim hrvatskim izvoznicima, u čijem vrhu standardno prednjače velike kompanije koje su uporno svoj prostor i razvoj temeljile na praćenju i prilagodbi stranim trži&scaron;tima. Vodećih 10 ostvarilo je ukupno 19 milijardi kuna izvoznih prihoda, a njihov je prosječan rast bio ispod nacionalne razine. Zanimljivo je, pak, usporediti stanje unatrag pet godina i liste tada najvećih izvoznika. Lani je broj onih čiji je izvozni rezultat iznad jedne milijarde kuna povećan za dvije kompanije u odnosu na prethodnu godinu, pa ih je ukupno sedam u tom timu, no prije pet godina kada je to izvozno dru&scaron;tvo činilo osam tvrtki.</p> <p style="text-align: justify;"> U samom vrhu izvoznih perjanica opstala je Ina visoko iznad drugih, međutim, s osjetno manjom vrijednosti prodaje na drugim trži&scaron;tima. U 2010. izvoz Ine dosezao je 8,6 milijardi, a lani je smanjen već četvrtu godinu zaredom i bio ispod 6,3 milijarde kuna. Pad izvoza posljedica je negativnih trendova na globalnom naftnom trži&scaron;tu, no i snažan pad izvoza u pro&scaron;loj godini Inu jo&scaron; uvijek drži uvjerljivo ispred ostalih velikih izvoznika.</p> <p style="text-align: justify;"> Dugogodi&scaron;nji drugoplasirani izvoznik pulski brodograditelj Uljanik koji je prije pet godina ostvarivao izvoz iznad 2,4 milijarde kuna nestao je iz dru&scaron;tva top izvoznika i spuzao je na ljestvici najvećih s drugog na 26. mjesto, a na njegovu poziciju smjestila se Pliva, čiji je izvoz kroz tih pet godina skočio s 1,91 milijardu na lanjskih 3,05 milijardi kuna.</p> <p style="text-align: justify;"> Varaždinski Boxmark Leather slijedi takav trend i kontinuirano jača izvoz, a u pet ljeta taj proizvođač kožnih proizvoda za automobilsku industriju podignuo je izvoz svojih proizvoda s 1,58 milijardi na lanjskih 2,65 milijardi kuna.</p> <p style="text-align: justify;"> Unatoč financijskoj nestabilnosti i kroz koju posljednjih godina prolazi, kutinska industrija umjetnih gnojiva Petrokemija izvozni rezultat uspijeva ojačati. Posebice dramatična bila je pro&scaron;la godina u kojoj je otvoren i postupak traženja strate&scaron;kog partnera, koji jo&scaron; nije zaključen, no tvrtka je povećala izvoz ne samo na godi&scaron;njoj razini.</p> <p style="text-align: justify;"> Među lanjskih top 10 izvoznika uz Inu je jo&scaron; samo jedan imao slabiji izvoz u odnosu na prethodnu godinu, a riječ je o Ericssonu Nikoli Tesli, pri čemu je gledajući unatrag pet godina taj ugledni proizvođač zadržao izvoz na podjednakoj razini. No, dva su izvoznika u posljednjim godinama zabljesnula na hrvatskoj izvozničkoj pozornici. Prvo je turistička kuća Valamar Riviera, koja je lani jo&scaron; uskočila u dru&scaron;tvo najvećih s izvozom gotovo 1,1 milijardu kuna, a koja konstantno posljednjih desetak godina investira u nove kapacitete i stvara podlogu za daljnji rast, s time da je i u proteklih četiri godine izvoz Valamara vi&scaron;e nego udvostručen.</p> <p style="text-align: justify;"> Zvijezdom se, pak, među izvoznicima za pro&scaron;lu godinu može smatrati vukovarsko Prvo plinarsko dru&scaron;tvo (PPD). Najveći distributer i trgovac prirodnim plinom lani je prvi puta zakoračio u dru&scaron;tvo izvoznih lidera i odmah se smjestilo na visoku osmu poziciju, a k tomu i postalo član &ldquo;kluba milijardera&rdquo;.</p> <p style="text-align: justify;"> Iz energetskog sektora odskaču rezultati na vanjskim trži&scaron;tima koje su postigle tvrtke GEN-I, te HSE Energija, koji su lani značajno preskočili pola milijarde izvoza. Plin i nafta najizda&scaron;niji su hrvatski izvozni artikli, te lijekovi, a lani je jo&scaron; vidljiv pomak proizvodnje namijenjene izvozu u vojnoj industriji i ponovno jačanje automobilske industrije. Na razini pokazatelja u Europi nakon &scaron;est godina konačno je povećan broj registracija novih automobila, a taj pomak, pored Boxmark Leathera, najvi&scaron;e se prepoznaje u rezultatima Ad Plastika, koji je jedan od lidera među hrvatskim proizvođačima dijelova za automobilsku industriju.</p> <p style="text-align: justify;"> U vojnoj industriji, pak, prema podacima pu&scaron;tenih iz resornih ministarstava, izvoz oružja i roba vojne namjene &ldquo;eksplodirao&rdquo; je u 2015. i na godi&scaron;njoj razini porastao za gotovo 37 posto. Samo oružja i pripadajuće robe vojne namjene prodano je u vrijednosti iznad 102 milijuna eura, a uz remont američkih vojnih brodova obavljenih u brodogradili&scaron;tu Viktor Lenac, koji su vrijedni oko 32 milijuna eura, rastao je i izvoz prijevozničkih i drugih usluga, pa su procjene da je ukupno izvoz u vojnom sektoru lani prema&scaron;io milijardu kuna. Od proizvođača u tom segmentu najbrže raste karlovački proizvođač oružja HS Produkt, čiji je izvoz prema&scaron;io 589 milijuna kuna.</p> <p style="text-align: justify;"> No, osim HS-a rast bilježe i drugi proizvođači u tom sektoru, &scaron;to se da i&scaron;čitati i iz podataka Hrvatske gospodarske komore po kojima je HS-ova uvjerljiva dominacija s 80 i 90 posto udjela u ukupnom vojnom izvozu lani smanjena na između 60 i 70 posto. Taj su prostor zauzeli proizvođači strojeva za razminiranje, borbene opreme, kaciga, za&scaron;titnih odijela i specijalne obuće za vojsku i policiju.</p> <p style="text-align: justify;"> Nekad jedan od segmenata koji je vukao izvoz i do gospodarske krize činio čak vi&scaron;e od 10 posto cjelokupnog izvoza, brodogradnja, lani je dobila malo vjetra u jedra, no daleko je ispod nekada&scaron;njih ostvarenja. Prije pet godina dva su &scaron;kvera bila na listi vodeće desetorice, ranije spomenuti Uljanik na drugom, a Brodosplit na sedmom mjestu, oba s prihodima iznad milijardu kuna (Uljanik 2,4 milijarde), a na 11. mjestu bio je i riječki 3. maj. Uljanik brodogradili&scaron;te lani je pobolj&scaron;ao rezultat za 15 posto i izvoz podigao na 579 milijuna kuna, no njegov nekada&scaron;nji izvoz sada ne dostižu niti svi brodograditelji zajedno.</p> <p style="text-align: justify;"> (Poslovni dnevnik)</p>

Priopćenja