<p style="text-align: justify;">
Za dugo zazivani brži rast hrvatskog izvoza koji je lani podignut za 11 posto, ekonomski analitičari pripisuju zasluge oporavku u Europskoj uniji, kao i činjenici da naši poduzetnici sve više otkrivaju i koriste mogućnosti koje im otvara jedinstveno europsko tržište.</p>
<p style="text-align: justify;">
Taj se zaključak izvlači i iz podataka o najvećim hrvatskim izvoznicima, u čijem vrhu standardno prednjače velike kompanije koje su uporno svoj prostor i razvoj temeljile na praćenju i prilagodbi stranim tržištima. Vodećih 10 ostvarilo je ukupno 19 milijardi kuna izvoznih prihoda, a njihov je prosječan rast bio ispod nacionalne razine. Zanimljivo je, pak, usporediti stanje unatrag pet godina i liste tada najvećih izvoznika. Lani je broj onih čiji je izvozni rezultat iznad jedne milijarde kuna povećan za dvije kompanije u odnosu na prethodnu godinu, pa ih je ukupno sedam u tom timu, no prije pet godina kada je to izvozno društvo činilo osam tvrtki.</p>
<p style="text-align: justify;">
U samom vrhu izvoznih perjanica opstala je Ina visoko iznad drugih, međutim, s osjetno manjom vrijednosti prodaje na drugim tržištima. U 2010. izvoz Ine dosezao je 8,6 milijardi, a lani je smanjen već četvrtu godinu zaredom i bio ispod 6,3 milijarde kuna. Pad izvoza posljedica je negativnih trendova na globalnom naftnom tržištu, no i snažan pad izvoza u prošloj godini Inu još uvijek drži uvjerljivo ispred ostalih velikih izvoznika.</p>
<p style="text-align: justify;">
Dugogodišnji drugoplasirani izvoznik pulski brodograditelj Uljanik koji je prije pet godina ostvarivao izvoz iznad 2,4 milijarde kuna nestao je iz društva top izvoznika i spuzao je na ljestvici najvećih s drugog na 26. mjesto, a na njegovu poziciju smjestila se Pliva, čiji je izvoz kroz tih pet godina skočio s 1,91 milijardu na lanjskih 3,05 milijardi kuna.</p>
<p style="text-align: justify;">
Varaždinski Boxmark Leather slijedi takav trend i kontinuirano jača izvoz, a u pet ljeta taj proizvođač kožnih proizvoda za automobilsku industriju podignuo je izvoz svojih proizvoda s 1,58 milijardi na lanjskih 2,65 milijardi kuna.</p>
<p style="text-align: justify;">
Unatoč financijskoj nestabilnosti i kroz koju posljednjih godina prolazi, kutinska industrija umjetnih gnojiva Petrokemija izvozni rezultat uspijeva ojačati. Posebice dramatična bila je prošla godina u kojoj je otvoren i postupak traženja strateškog partnera, koji još nije zaključen, no tvrtka je povećala izvoz ne samo na godišnjoj razini.</p>
<p style="text-align: justify;">
Među lanjskih top 10 izvoznika uz Inu je još samo jedan imao slabiji izvoz u odnosu na prethodnu godinu, a riječ je o Ericssonu Nikoli Tesli, pri čemu je gledajući unatrag pet godina taj ugledni proizvođač zadržao izvoz na podjednakoj razini. No, dva su izvoznika u posljednjim godinama zabljesnula na hrvatskoj izvozničkoj pozornici. Prvo je turistička kuća Valamar Riviera, koja je lani još uskočila u društvo najvećih s izvozom gotovo 1,1 milijardu kuna, a koja konstantno posljednjih desetak godina investira u nove kapacitete i stvara podlogu za daljnji rast, s time da je i u proteklih četiri godine izvoz Valamara više nego udvostručen.</p>
<p style="text-align: justify;">
Zvijezdom se, pak, među izvoznicima za prošlu godinu može smatrati vukovarsko Prvo plinarsko društvo (PPD). Najveći distributer i trgovac prirodnim plinom lani je prvi puta zakoračio u društvo izvoznih lidera i odmah se smjestilo na visoku osmu poziciju, a k tomu i postalo član “kluba milijardera”.</p>
<p style="text-align: justify;">
Iz energetskog sektora odskaču rezultati na vanjskim tržištima koje su postigle tvrtke GEN-I, te HSE Energija, koji su lani značajno preskočili pola milijarde izvoza. Plin i nafta najizdašniji su hrvatski izvozni artikli, te lijekovi, a lani je još vidljiv pomak proizvodnje namijenjene izvozu u vojnoj industriji i ponovno jačanje automobilske industrije. Na razini pokazatelja u Europi nakon šest godina konačno je povećan broj registracija novih automobila, a taj pomak, pored Boxmark Leathera, najviše se prepoznaje u rezultatima Ad Plastika, koji je jedan od lidera među hrvatskim proizvođačima dijelova za automobilsku industriju.</p>
<p style="text-align: justify;">
U vojnoj industriji, pak, prema podacima puštenih iz resornih ministarstava, izvoz oružja i roba vojne namjene “eksplodirao” je u 2015. i na godišnjoj razini porastao za gotovo 37 posto. Samo oružja i pripadajuće robe vojne namjene prodano je u vrijednosti iznad 102 milijuna eura, a uz remont američkih vojnih brodova obavljenih u brodogradilištu Viktor Lenac, koji su vrijedni oko 32 milijuna eura, rastao je i izvoz prijevozničkih i drugih usluga, pa su procjene da je ukupno izvoz u vojnom sektoru lani premašio milijardu kuna. Od proizvođača u tom segmentu najbrže raste karlovački proizvođač oružja HS Produkt, čiji je izvoz premašio 589 milijuna kuna.</p>
<p style="text-align: justify;">
No, osim HS-a rast bilježe i drugi proizvođači u tom sektoru, što se da iščitati i iz podataka Hrvatske gospodarske komore po kojima je HS-ova uvjerljiva dominacija s 80 i 90 posto udjela u ukupnom vojnom izvozu lani smanjena na između 60 i 70 posto. Taj su prostor zauzeli proizvođači strojeva za razminiranje, borbene opreme, kaciga, zaštitnih odijela i specijalne obuće za vojsku i policiju.</p>
<p style="text-align: justify;">
Nekad jedan od segmenata koji je vukao izvoz i do gospodarske krize činio čak više od 10 posto cjelokupnog izvoza, brodogradnja, lani je dobila malo vjetra u jedra, no daleko je ispod nekadašnjih ostvarenja. Prije pet godina dva su škvera bila na listi vodeće desetorice, ranije spomenuti Uljanik na drugom, a Brodosplit na sedmom mjestu, oba s prihodima iznad milijardu kuna (Uljanik 2,4 milijarde), a na 11. mjestu bio je i riječki 3. maj. Uljanik brodogradilište lani je poboljšao rezultat za 15 posto i izvoz podigao na 579 milijuna kuna, no njegov nekadašnji izvoz sada ne dostižu niti svi brodograditelji zajedno.</p>
<p style="text-align: justify;">
(Poslovni dnevnik)</p>
Priopćenja