Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Prošireni Panamski kanal je teško isplativa investicija

<p> Vi&scaron;e od stoljeća star Panamski kanal u nedjelju će otvoriti treću traku plovnog puta u koju je uloženo 5,4 milijardi dolara i čija je izgradnja trajala devet godina, no isplativost same investicije ugrožena je nizom ekonomskih izazova.</p> <p style="text-align: justify;"> Operateri kanala su se za dovr&scaron;etak pro&scaron;irenja kod zajmodavaca u Japanu, Europi i Americi zadužili za 2,3 milijarde dolara računajući da će uloženo vratiti zahvaljujući izvozu američkog prirodnog plina i pojačanom interesu za novim izvoznim trži&scaron;tima poput Japana i Južne Koreje.</p> <p style="text-align: justify;"> Odluka o izgradnji treće trake 2008. motivirana je dvjema činjenicama - gradnjom sve većih brodova koji vi&scaron;e ne mogu prolaziti kanalom te podatkom da je taj plovni put dosegnuo maksimalne kapacitete. No, Panamski kanal ima sve o&scaron;triju konkurenciju. Američka udruga lučkih uprava je najavila da će do 2020. uložiti ukupno 155 milijardi dolara u obnovu i pro&scaron;irenje američkih luka &scaron;to bi značilo da bi i one mogle prihvatiti veće brodove dubljeg gaza.</p> <p style="text-align: justify;"> Nakon ulaganja u infrastrukturu ove bi luke mogle ozbiljno poljuljati ključno mjesto koje je Panamski kanal do sada imao u globalnoj trgovini. Nadalje, iako je pro&scaron;irenje bilo nužno, Panamski kanal i dalje neće moći propu&scaron;tati najveće brodove kapaciteta do 20.000 kontejnera, pa se prognozira da značajnijih pomaka po panamsku ekonomiju neće ni biti. Prema nekim izračunima, trenutno se 37 posto svjetske kontejnerske flote sastoji od brodova koji ne mogu prolaziti Panamskim kanalom.</p> <p style="text-align: justify;"> Problematično je i očekivanje da povećanje opsega prometa automatski znači i povećanje količine robe, upozorio je Asaf Ashar, stručnjak za lučke infrastrukture i profesor emeritus na Sveučili&scaron;tu u New Orleansu. &quot;Uobičajena je gre&scaron;ka da nakon izgradnje luke automatski očekujete i promet. To &scaron;to ste podigli most ne znači da će ljudi kupovati vi&scaron;e tenisica&quot;, komentirao je Ashar za Wall Street Journal. Iako se broj prolazaka kroz Panamski kanal pro&scaron;le godine povećao za 3,7 posto, volumen prevezenog tereta porastao je tek jedan posto.</p> <p style="text-align: justify;"> Tu je i visoka konkurentnost egipatskog Sueskog kanala koji je Panamskom u protekle tri godine oteo između 10 i 15 posto godi&scaron;njih prihoda. Panamski kanal ima značajnu prometnu i strate&scaron;ku važnost jer skraćuje put između Atlantskog i Tihog oceana.&nbsp; Preko kanala odvija se &scaron;est posto ukupne svjetske trgovine, a pro&scaron;le je godine kroz kanal prevezeno 340 milijuna tona robe. No Sueski je kanal cijene prolaska snizio za 65 posto namećući se kao izravna konkurencija.</p> <p style="text-align: justify;"> (Poslovni dnevnik)</p>

Priopćenja