Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Francusko gospodarstvo u 2014. godini

<p style="text-align: justify;"> Na samom početku 2014. godine francuski predsjednik Fran&ccedil;ois Hollande najavio je dono&scaron;enje &bdquo;Pakta o odgovornosti&ldquo; (Pacte de responsabilit&eacute; et de solidarit&eacute;) koji predviđa dodatno smanjenje nameta tvrtkama (20 mlrd do 2017. godine) i smanjenje javnih tro&scaron;kova (ukupno 50 mlrd EUR do 2017. godine, od čega 2015. 21 mlrd, 2016. 15 mlrd, a 2017. 14 mlrd.). Predviđeno je da do 2017. lokalne vlasti u&scaron;tede 11 mlrd EUR, država 19 mlrd EUR, osiguranja 10 mlrd EUR, a socijalna za&scaron;tita 10 mlrd EUR. Vlada nije imala previ&scaron;e uspjeha u provođenju pojedinih strukturnih reformi: prijedlog Zakona o energetskoj tranziciji koji je trebao biti prihvaćen jo&scaron; u lipnju 2013., bit će prihvaćen tek u proljeće 2015. zbog te&scaron;kog postizanja suglasnosti oko ambicioznih ciljeva kao &scaron;to je smanjenje nuklearnog udjela na trži&scaron;tu električne energije sa 75% na 50% do 2025. godine.</p> <p style="text-align: justify;"> U 2014. godini aktivnosti francuskog gospodarstva ostaju neprimjetne. Francuska treću godinu zaredom bilježi neznatan gospodarski napredak, rast BDP-a za cijelu 2014. godinu neće iznositi vi&scaron;e od 0,4% (1. kvartal 0%, 2. kvartal -0,1%, 3. kvartal 0,3%). Nezaposlenost koja pogađa 10% aktivne radne snage, &scaron;to je najvi&scaron;e od 1998. godine, nastavila je rasti i u 2014. godini. Stoga je u 2014. dotaknuta jo&scaron; jedna tabu tema u Francuskoj te će od sredine 2015. godine Francuski zavod za zapo&scaron;ljavanje pojačati kontrole nezaposlenih osoba.</p> <p style="text-align: justify;"> Trgovinski deficit, izuzev&scaron;i sektore energije i vojne opreme, jo&scaron; vi&scaron;e je produbljen te je dosegnuo 19 mlrd EUR, &scaron;to je 6,5 mlrd EUR vi&scaron;e nego godinu ranije. Protekla godina obilježena je uru&scaron;avanjem sektora gradnje. Investicije kućanstava u nove kuće i stanove nalazi se najnižoj točci od 1998. Lo&scaron;e poslovanje u graditeljstvu značajno je doprinijelo slabom rastu BDP-a u 2014. jer je sektor patio zbog gubitka tisuća radnih mjesta. Većina sektora francuske industrije bori se krizom, a među sektore koji se ipak razvijaju svakako pripada aeronautika (Airbus), koji ima 5.860 naručenih aviona te rast od +8% u 2013. godini. S druge strane, ova industrijska grana ne stvara puno novih radnih mjesta, pa je u 2013. otvoreno samo 1.449 radnih mjesta, puno manje od prehrambene industrije ili industrije plastičnih masa. Međutim, tu su i industrije koje lagano gube bitku protiv krize. Automobilska industrija kao simbol pote&scaron;koća francuske industrije prolazi kroz najteži period. Druge velike tvrtke iz područja transporta također prolaze kroz te&scaron;ke trenutke: Alstom i podizvođači sve rjeđe dobivaju velike ugovore za TGV (osim u Maroku), a tu je i konkurencija npr. iz Kine. I neki drugi sektori zatvaraju radna mjesta poput metalurgije, drvne, papirne i tiskarke industrije, industrije kaučuka i plastike, proizvodnje namje&scaron;taja, kožarske industrije, proizvodnje cipela.</p> <p style="text-align: justify;"> Francuska industrija jo&scaron; uvijek pati od starih boljki: preskupi proizvodi i previsoki tro&scaron;kovi proizvodnje. Kao rezultat ovih problema francuska industrija doživjela je pad udjela u BDP-u&nbsp; s 13,8% u 2005. godini na 11,2% u 2012. godini. U drugom semestru 2014. dva čimbenika pružila su nadu u oživljavanje industrije: deprecijacija eura koja naročito pogoduje izvoznim francuskim industrijama, te pad cijena nafte koja pogoduje industrijama kao &scaron;to su kemijska, plastična ili transportna. Ako se ovaj trend nastavi i u 2015. godini, mogao bi i dalje pogodovati ovim industrijama.</p>

Priopćenja