Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Neizvjesna budućnost litavske naftne tvrtke „Orlen Lietuva“

<p style="text-align: justify;"> <br /> Rafinerija nafte &bdquo;Orlen Lietuva&ldquo;, koja je u vlasni&scaron;tvu poljske tvrtke &bdquo;PKN Orlen&ldquo;, udaljena je 80 kilometara od Baltičkog mora i 10 kilometara od granice s Latvijom, a naftovodom je povezana s malom lukom na Baltiku koja ima naftne terminale. Tvrtka ima vi&scaron;e od 2.000 zaposlenih, oko 4.000 zaposleno je u tvrtkama kooperantima. U ukupnom izvozu Litve sudjeluje s vi&scaron;e od 20%, a jedan je od najvažnijih poslovnih partnera nekoliko velikih državnih tvrtki Litavske željeznice (19% ukupnog poslovanja), &bdquo;Klaipedos nafta&ldquo; (63%) i Luke Klaipeda (14%).</p> <p style="text-align: justify;"> Problemi u poslovanju rafinerije &bdquo;Orlen Lietuva&ldquo; uzrokovani su činjenicom da za gotove proizvode, derivate ne postoji tzv. produktovod kojim bi se derivati dostavljali do terminala u jedinoj robnoj luci Litve Klaipedi i dalje izvozili. Tro&scaron;ak prijevoza derivata željeznicom do luke Klaipeda, kao i skladi&scaron;tenje derivata u terminalima značajno poskupljuje njihovu cijenu, a tvrtke Litavske željeznice i Klaipedos nafta ne žele odustati od svojih cijena. Kako se radi o rafineriji koja je uz samu granicu s Latvijom, poljski vlasnik rafinerije zatražio je obnavljanje pruge prema Latviji gdje su cijene prijevoza i skladi&scaron;tenja derivata znatno jeftinije, no Litavske željeznice ne žele obnoviti prugu. Za eventualnu izgradnju produktovoda od rafinerije prema luci Klaipeda litavska strana nije zainteresirana. Predsjednik Vlade Republike Litve zainteresiran je za to da se problem rafinerije rije&scaron;i u dogovoru s poljskim vlasnikom &bdquo;PKN Orlen&ldquo;, ali ne na &scaron;tetu Litve i njenih velikih državnih tvrtki. Eventualno zatvaranje rafinerije značajno bi na&scaron;tetilo gradu Mažeikiaiu i cijeloj regiji, te bi značajno povećalo nezaposlenost.</p>

Priopćenja