Glavna obilježja, ciljevi i aktivnosti
Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (Organization for Security and Co-operation in Europe – OSCE) najveća je regionalna sigurnosna organizacija koja okuplja 57 država-sudionica iz Sjeverne Amerike, Europe i Azije te djeluje kao spona između europske i globalne sigurnosti. U mreži europskih sigurnosnih organizacija OESS se ističe brojnim članstvom koje uključuje euroatlantsku i euroazijsku komponentu, sveobuhvatnim mandatom, fleksibilnom strukturom te razgranatim aktivnostima na terenu. OESS je razvio i promiče cjeloviti koncept sigurnosti koji nastoji nadići odnose među državama te jednako obuhvaća prava i integritet skupina i pojedinaca i ravnopravno uključuje sve tri međusobno povezane sigurnosne dimenzije: političko-vojnu, ekonomsko-ekološku i ljudsku.
Za razliku od ostalih sigurnosnih organizacija (
NATO,
UN), OESS nema vlastitih snaga ili sredstava za uspostavu mira, a koristi se uglavnom preventivnom diplomacijom koja uključuje kontrolu naoružanja, jačanje povjerenja među državama, praćenje poštivanja ljudskih prava, nadzor izbora te praćenje gospodarskih i ekoloških odnosa. U drugoj polovini 90-tih važan instrument OESS-a postaju
misije i terenske operacije koje
djeluju u JI Europi te prostoru Srednje Azije i Kavkaza. U odgovoru na nove, suvremene ugroze sigurnosti (transnacionalne prijetnje, organizirani kriminal) OESS posljednjih godina sustavno razvija tzv. prijelazno-dimenzionalni (cross-dimensional) pristup u sve tri svoje dimenzije.
Djelovanje OESS-a usmjereno je prema ostvarenju koncepta jedinstvene i nedjeljive sigurnosti na euroatlantskom i euroazijskom prostoru kao ključnom cilju, a glavne aktivnosti Organizacije usredotočene su na:
- uspostavu i provedbu zajednički usuglašenih načela, normi i pravila u odnosima među državama i unutar država s naglaskom na zaštiti i promicanju ljudskih prava i temeljnih sloboda te vladavine prava i demokratskih standarda te na promatranje izbora;
- očuvanje stabilnosti i sigurnosti među državama putem dijaloga i suradnje u kontroli naoružanja i mjerama izgradnje povjerenja i sigurnosti;
- upravljanje sukobima unutar država i među državama, uključujući rano upozoravanje, sprečavanje i rješavanje sukoba te postkonfliktni oporavak;
- potporu tranzicijskim državama u napredovanju prema demokraciji, vladavini prava i tržišnoj ekonomiji.
Od KESS-a do OESS-a
OESS vuče korijene iz razdoblja detanta, kada je 1973. godine osnovana
Konferencija za europsku sigurnost i suradnju (KESS, engl. Conference of Security and Co-operation in Europe - CSCE) kao multilateralni forum za razvoj dijaloga između Istoka i Zapada u cilju uspostave novih odnosa u Europi. Nakon dvogodišnjih pregovora, 1975. godine usvojen je
Helsinški završni dokument (Helsinki Final Act) koji je kroz tzv. tri košare definirao i promovirao inovativan multidimenzionalni koncept - u kojem su vojno-politička, ekonomska i humanitarna pitanja ravnopravni čimbenici sigurnosti.
Do 1990. godine KESS je funkcionirao kao niz sastanaka i konferencija, na kojima su se uspostavljale norme i obveze, te periodično ocjenjivala njihova provedba, ispunjavajući svoju ulogu mosta između Istoka i Zapada. Nova slika Europe u razdoblju nakon Hladnoga rata i pada željezne zavjese tražila je novi profil KESS-a i nove oblike suradnje. Kada su države srednje i istočne Europe većinom krenule prema euroatlantskim integracijama, a Rusija, nakon početnog zaokreta prema Zapadu, ponovno usmjerila napore na jačanje svog utjecaja na postsovjetskom prostoru, KESS se prihvaća novih izazova koji su se javili izbijanjem žestokih sukoba unutar i među državama bivšeg SSSR-a i SFRJ. KESS tada preuzima važnu ulogu u upravljanju sukobima te stvara široku lepezu instrumenata za rano upozoravanje i sprečavanje sukoba, upravljanje krizama i postkonfliktni oporavak, razvijajući operativne kapacitete za njihovu primjenu na terenu (terenske misije). Također pruža potporu u procesu demokratske tranzicije, videći u lošoj vladavini slabih i neuređenih država korijene nestabilnosti i nesigurnosti. Istodobno, dovršivši proces institucionalizacije, KESS prerasta okvire konferencije te
1994. godine i formalno postaje organizacija (OESS).
Temeljni dokumenti
Helsinškim završnim aktom uspostavljene političke obveze nadograđene su novim normama i principima koji su postupno stvorili OESS-ovu stečevinu (acquis), zbirku politički obvezujućih normi, pravila i standarda u sve tri dimenzije.
Pariška povelja za novu Europu (Charter of Paris for a New Europe) usvojena 1990. godine označila je prekretnicu jer su se njome države sudionice jednoglasno opredijelile za razvoj demokratskih društava utemeljenih na višestranačju i tržišnoj ekonomiji, a sama Organizacija dobila je novu operativnu strukturu. Na marginama Pariškog sastanka potpisan je i ključni sporazum o kontroli naoružanja
Sporazum o konvencionalnim oružanim snagama u Europi (Treaty on Conventional Armed Forces in Europe – TCFE) koji je, nakon raspada Varšavskog pakta 1999. godine prilagođen novim okolnostima (Adapted CFE Treaty). Pod okriljem OESS-a, 1992. godine potpisan je i
Sporazum o otvorenom nebu (Open Skies Treaty), koji je zajedno s
Kodeksom ponašanja (
Code of Conduct 1994.),
Bečkim dokumentom (
Vienna Document 1999.) i
Dokumentom o malom i lakom naoružanju (Document on Small Arms and Light Weapons 2000.) temelj rada političko-vojne dimenzije OESS-a. Obveze iz ljudske dimenzije ojačane su Kopenhaškim dokumentom iz 1990. godine i Moskovskim dokumentom iz 1991., a
Povelje za europsku sigurnost (Charter for European Security), usvojena na sastanku na vrhu u Istambulu 1999. godine, pridonijela je operativnosti Organizacije i jačanju suradnje s drugim međunarodnim organizacijama i partnerima. Na posljednjem Sastanku na vrhu OESS-a u Astani (prosinac 2010.), kao ključni zajednički cilj postavljeno je uspostavljanje sigurnosne zajednice od Vladivostoka do Vancouvera, a 40. obljetnica usvajanja Helsinškog akta uzeta je kao pogodan okvir za prevladavanje postojećih razlika i podjela. Međutim, u pogledu ostvarenja vizije slobodne, demokratske, zajedničke i nedjeljive euroatlantske i euroazijske sigurnosne zajednice i dalje je očit
nedostatak političke volje i međusobnog povjerenja, a postoji i veliko razmimoilaženje oko sadržaja i tumačenja onoga što bi vizija sigurnosne zajednice trebala predstavljati, ovisno o tome dolaze li ta tumačenja istočno ili zapadno od Beča. Razmimoilaženje ključnih aktera OESS-a oko pojedinih bitnih pitanja za budućnost Organizacije kao što su provedba postojećih obveza, rješavanje zamrznutih sukoba, nadzor naoružanja i mjere jačanja povjerenja i sigurnosti, rad terenskih misija, pitanje pravne osobnosti OESS-a, reforma/unaprjeđenja rada ljudske dimenzije, uključujući
inicijativu Helsinki +40 kroz koju se sva ta pitanja prelamaju, nastavlja se. Podjele su najizraženije u pogledu aktivnosti iz ljudske dimenzije.
Struktura i način funkcioniranja
Odluke OESS-a predstavljaju političke obveze, a donose se konsenzusom. Sastanci na vrhu (
Summits) najviše su političko tijelo u
strukturi OESS-a, no s obzirom na neujednačenu dinamiku održavanja (zadnji sastanak na vrhu održan je u prosincu 2010. u Astani nakon stanke od jedanaest godina od Istambulskog samita 1999. godine), smjernice rada određuje Ministarsko vijeće (
Ministerial Council) koje čine ministri vanjskih poslova država sudionica. Sastanci ministara vanjskih poslova redovito se održavaju krajem svake godine.
Stalno vijeće (Permanent Council) glavno je tijelo za političke konzultacije i donošenje odluka. Njegovi članovi, stalni predstavnici država sudionica pri OESS-u, redovito se sastaju jednom tjedno u Beču te raspravljaju o tekućim i izvanrednim pitanjima na dnevnom redu Organizacije.
Forum za sigurnosnu suradnju (Forum for Security Co-operation) samostalno je tijelo u okviru OESS-a koje postavlja standarde i norme djelovanja u političko-vojnoj dimenziji sigurnosti. Sastaje se jedanput tjedno, a za svoj rad odgovoran je Ministarskom vijeću.
Predsjedanje OESS-om izmjenjuje se svake kalendarske godine po principu kandidatura, a dužnost predsjedavajućeg
(Chairman-in-Office) obnaša ministar vanjskih poslova države predsjedateljice. Predsjedatelj je glavni politički izvršitelj te priprema i vodi sastanke Ministarskog vijeća, inicira provedbu ministarskih odluka, predstavlja Organizaciju pred javnošću, imenuje šefove misija i daje političke smjernice terenskim operacijama.
Glavni tajnik (
Secretary General) upravlja
Organizacijom, pruža administrativnu i logističku potporu predsjedatelju te nadzire rad Tajništva čije je sjedište u Beču. Dužnost glavnog tajnika trenutno obnaša Švicarac Thomas Greminger.
U okviru ljudske dimenzije OESS-a djeluju i tri stalne
funkcionalne institucije koje se bave specifičnom problematikom, a u svom radu imaju visok stupanj autonomije:
Ured za demokratske institucije i ljudska prava (Office for Democratic Institutions and Human Rights - ODIHR), sa sjedištem u Varšavi;
Visoki povjerenik za nacionalne manjine (High Commissioner on National Minorities - HCNM) sa sjedištem u Hagu;
Predstavnik za slobodu medija (Representative on Freedom of the Media - FoM) sa sjedištem u Beču.
Republika Hrvatska i OESS
Republika Hrvatska je
punopravna sudionica OESS-a od 24. ožujka 1992., i od tada redovno i ravnopravno sudjeluje u radu Organizacije. Iako je odnos Republike Hrvatske i OESS-a bio obilježen činjenicom da je
u Hrvatskoj do kraja 2007. djelovala OESS-ova terenska misija, a od 1. siječnja 2008. do 31. prosinca 2011. Ured OESS-a u Zagrebu, danas se Republika Hrvatska navodi kao
primjer zemlje koja je uspješno iskoristila OESS-ovu nazočnost na dobrobit vlastitih institucija i građana, afirmirajući time i ulogu OESS-a u širem međunarodnom kontekstu.
Odlukom Stalnog vijeća OESS-a (15. 12. 2011.)
o zatvaranju Ureda u Zagrebu po isteku njegova mandata (31. 12. 2011.), okončana je 15-godišnja terenska nazočnost OESS-a u Hrvatskoj. Odlukom je pozdravljen uspjeh koji je Ured OESS-a u Zagrebu ostvario u provedbi svog mandata, kao i napredak te konkretna postignuća RH i njezinih institucija koja su rezultirala pozitivnom ocjenom država sudionica OESS-a o uspješnom ispunjenju mandata Ureda. Na donošenje odluke o zatvaranju Ureda svakako je utjecalo i okončanje pristupnih pregovora Republike Hrvatske s EU, osobito ispunjavanje obveza Hrvatske u p23, kao i potpisivanje pristupnog ugovora s EU. Spomenuta odluka po sadržaju i implikacijama ima poseban značaj jer se radi o
prvom slučaju zatvaranja terenske misije putem odluke Stalnog vijeća OESS-a, konsenzusom svih država sudionica. Okončanje mandata Ureda
OESS-a u Zagrebu predstavlja značajan zajednički uspjeh Hrvatske i OESS-a te izvrstan primjer za ostale države regije kao i potencijalni model zatvaranja terenskih misija ne samo u JIE nego na čitavom prostoru OESS-a.
Republika Hrvatska aktivno sudjeluje u terenskim aktivnostima OESS-a sekundirajući osoblje u misije OESS-a. Također Hrvatska ima i promatrače u posebnoj promatračkoj misiji (SMM) OESS-a u Ukrajini.