Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

Susret Liderovog Kluba izvoznika

(Lider) Prvi se put, tek na 11. susretu Liderovog Kluba izvoznika, mogao vidjeti blagi optimizam izvoznika, potaknut među ostalim i mjerama Akcijskog plana podrške izvozu 2014.-2015. u čijoj je izradi sudjelovalo i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova...


(Lider) Prvi se put, tek na 11. susretu Liderovog Kluba izvoznika, mogao vidjeti blagi optimizam izvoznika, potaknut među ostalim i mjerama Akcijskog plana podrške izvozu 2014.-2015. u čijoj je izradi sudjelovalo i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova.

Za razliku od dosad, 11. susret Liderovog Kluba izvoznika prvi je na kojem naših 18 članova ne moraju ponavljati kako je izvoz važan da bismo izašli iz recesije. Danas nikog ne uvjeravamo da nas čuje, već naši domaćini iz Ministarstva vanskih i europskih poslova ukazuju na konkretne mjere koje su poduzete u sklopu Akcijskog plana podrške izvozu 2014.-2015. – rekao je Miodrag Šajatović, glavni urednik Lidera otvarajući 11. susret Kluba izvoznika, održan 26. svibnja u MVEP.

Ovo nije plan kojeg smo izradili tek tako da ga imamo, rekla je prva potpredsjednica Vlade i mvep Vesna Pusić. Riječ je o mjerama koje smo formulirali osluškujući primjedbe izvoznika okupljenih u Liderovom klubu i drugim izvozničkim grupacijama, te same investitore. Iz toga smo detektirali dva ključna mjesta našeg djelovanja. Kao prvo, da moramo pomoći onima koji kod nas žele investirati i izvoznicima koji vani žele plasirati svoje robe i usluge. I stoga smo krenuli od kraja, dakle od prepreka koje poduzetnici, naši i strani imaju. Druga je stvar bila stvaranje mehanizama u kojem svaka izabrana vlast nastavlja dalje kao partner gospodarstvenika i kao uslužni javni servis – naglasila je ministrica Pusić, te nastavila kako javno dostupni podaci o ovogodišnjem rastu izvoza nisu slučajnost, već mu je prethodilo niz predradnji i od strane MVEP-a, na primjer kroz pripremu plana i konkretnih mjera, usvojenih početkom svibnja na Sjednici Vlade RH. Prvi razgovor s investitorima je već obavljen, a u pripremi su još tri ali jasno je, kazala je, da njih najviše zanima stabilnost uvjeta, predvidljivost poreza, trajnost zakona, efikasna administracija. Zbog ovog posljednjeg, MVEP je uveo i osobnog savjetnika za investitora koji pomaže u rješavanju takvih problema, ali, naglasila je ministrica tu još nismo zašli u strukturni problem.

Bitno je za izvoznike i to da smo u sklopu mjera ovog Akcijskog plana predvidjeli milijardu kuna koje će dodjeljivati HBOR, preko programa podrške izvozu. No, mi imamo i mnoštvo drugih mehanizama kojima možemo pomoći, a jedna od njih su i projekti razvojne pomoći. Od slijedeće godine Hrvatska počinje uplaćivati u Zajednički fond za razvojnu pomoć EU, čija sredstva možemo i trebamo i mi koristiti naglasila je ministrica.

U redovnom i kratkom predstavljanju kontrolne točke izvoza Manuela Tašler, zamjenica glavnog urednika Lidera, prvi puta je članovima kluba, mogla iznijeti malo optimističnije podatke, točnije da je izvoz u prosincu 2013. u odnosu na onaj u prosincu 2012. godine, porastao oko deset posto. Istaknula je ujednačen rast na svim tržištima, pa čak i 15 postotni rast na tržištu CEFTA-e, čijeg su se sloma zbog ulaska u EU svi pribojavali. Istaknula je i kako pozdravlja što je jedna od mjera Akcijskog plana aktiviranje Državnog zavoda za statistiku da brže izlaze s izvješćima jer eto na kraju svibnja na okruglom stolu barata se službenim podacima za samo prva dva mjeseca. Jedini pad dogodio se u farmaceutskom sektoru, međutim radi se o smanjenju cijena na domaćem tržištu, a kako je hrvatsko tržte referentno za još nekoliko tržišta, pala njegova vrijednost unatoč činjenici što je porastao volumen izvoza.

Joško Klisović, zamjenik ministrice detaljno je izložio mjere Akcijskog plana, i objasnio kako je on usmjeren na rješavanje tri glavna cilja; podržavanje izvoza, zaštitu interesa naših tvrtki i privlačenje investicija, te naveo brojne druge akcije koje su provedene u MVEP-u. Riječ je o 1532 aktivnosti koje su u tom smjeru učinjene.

Zanimljivo, nakon svih izlaganja, inače skeptični članovi kluba prvi puta su istaknuli da osjećaju da je za stvaranje izvozne klime nešto konkretno učinjeno. Ipak, Tea Rakočevića, direktora korporativnih komunikacija JGL-a zanimalo je kada će proraditi najavljen izvoznički portal, Vatroslava Sablića, direktora ELKE kakav je stav MVEP-a prema poslovanju na tržištima nekadašnjih 'nesvrstanih', Tihomir Premužak, direktor Vetropack Straže predložio je potpredsjednici Vlade da prikazan 'business model' njena ministarstva bude ogledan i za druga. Ipak, Ivan Topčić, direktor TIM Kabela, inzistirao je tome da se bude čim konkretniji; dakle tko što čini, kada, u kojem vremenu, primjerice kada je riječ o najavljenom lipanjskom susretu gospodarstvenika u Afganistanu zanimalo ga je hoće li unaprijed znati ima li takvo putovanja konkretnog smisla ili ne.

Na sva pitanja Klisović i ministrica Pusić, na kraju su susreta dali konkretne odgovore, a prvi čovjek Liderovog Kluba izvoznika Miodrag Šajatović, najavio je novi susret 2. srpnja na Liderovoj Konferenciji o izvozu.



Priopćenja