Autorski članak Davora Božinovića, hrvatskog veleposlanika pri Misiji NATO-a u Bruxellesu
Ujedinjeni narodi i NATO u osnovi su različite organizacije koje imaju
isti cilj – mir. Od samog pisanja Povelje Ujedinjenih naroda, kao i
u razdoblju kasnijeg konceptualiziranja svjetske organizacije, bila
su evidentna dva donekle komplementarna pristupa osiguravanju svjetskog
mira: univerzalizam i regionalizam. Posebno je neuspjeh Lige naroda
ojačao regionalnu dimenziju, koja je unutar strukture Ujedinjenih naroda
smještena u odnos prvenstva Vijeća sigurnosti nad regionalnim pristupima
svjetskom miru, što nije potpuno otklonilo potrebu za njihovom doradom.
Završetkom hladnoga rata Ujedinjeni su narodi morali povećati angažman
u rješavanju regionalnih konflikata, pri čemu se ubrzo došlo do spoznaje
da se svjetska organizacija teško nosi s teretom nalaženja rješenja
za povećan broj kriznih situacija. Utoliko se počela provlačiti spoznaja
da je riječ o poslu koji lako naoružani “UN-plavci” ne mogu izvesti
sami te da se u njegovu uspješnom obavljanju ponekad moraju oslanjati
na pomoć regionalnih organizacija. Pojačana suradnja UN-a i NATO-a došla
je do izražaja tek u ratovima koji su se zbili na području bivše Jugoslavije,
gdje je NATO, u slučaju kampanje protiv SR Jugoslavije, a nakon što
je i glavni tajnik UN-a istaknuo nužnost uporabe sile kad su druga sredstva
praktički iscrpljena, donio autonomnu odluku o upotrebi snaga.
Evolucija NATO-a kao sigurnosne organizacije pratila je njegovo jače
povezivanje s ostalim međunarodnim organizacijama, ponajviše s UN-om,
o čemu se redovito raspravlja na različitim forumima između dviju organizacija.
Sljedeća točka od koje se bilježi nova faza razvoja međunarodnih odnosa,
vezana za 11. rujna, otvorila je cijeli niz pitanja vezanih za prilagodbu
NATO-a novim izazovima sigurnosti. Bivši glavni tajnik Kofi Annan kazao
bi da postoji obilje posla što ga imaju obaviti obje organizacije, tako
da su UN i NATO s istim ciljem na Kosovu ili Darfuru. Upravo na temelju
Povelje UN-a i prema odluci Vijeća sigurnosti, NATO danas u Afganistanu,
uime međunarodne zajednice, radi na uspostavi sigurnosti i obnovi zemlje.
Hrvatska je dio tih međunarodnih napora upravo pod vodstvom NATO-a.
Za Hrvatsku će se stoga u sljedeće dvije godine, u kojima će djelovati
kao nestalna članica Vijeća sigurnosti te postati članicom NATO-a, otvoriti
cijeli niz mogućnosti za valorizaciju vlastite uloge u pitanjima svjetskog
mira. Ona tu zacijelo ima što ponuditi, ali i dobiti. Investiranje u
pitanja međunarodne sigurnosti najbolje je jamstvo za ugled pojedine
zemlje, a Hrvatska je, politikom prema svom okruženju te aktivnim doprinosom
UN-u i operacijama NATO-a, prepoznata kao čimbenik regionalne sigurnosti
s vizijom univerzalne odgovornosti.