U 2007. godini robna razmjena izmedu Hrvatske i Japana iznosila je 485.5 milijuna USD, pri cemu je snažno izražen vanjskotrgovinski deficit s hrvatske strane (omjer Hrvatska:Japan iznosi 1:6). U 2007. godini Hrvatska je u Japan izvezla robe u vrijednosti 69 milijuna USD, dok je u isto vrijeme iz Japana uvezla robe u vrijednosti 416 milijuna USD. Najznacajniji izvozni proizvod je tuna (svježa ili rashladena, te zamrznuta) koja cini više od 93% ukupnog hrvatskog izvoza u Japan, za cime slijedi jednostavno obradeno drvo (3.7%). Iz Japana uvozimo osobne automobile (26%), strojeve za tiskanje (10%), uredaje za klimatizaciju (3.7%), motocikle (3.6%) i dr.
Kao što se može zakljuciti i iz robne razmjene, bilateralni gospodarski odnosi izmedu Japana i Hrvatske ostavljaju mnogo prostora za njihovo unaprjedenje. Do sada jedino Yazaki, poznati proizvodac elektronicke opreme za automobilsku industriju ima svoj centar za istraživanje i razvoj (R&D), kojega je 1999. otvorio u Zagrebu.
U cilju intenziviranja gospodarske suradnje i privlacenja japanskih investicija, u lipnju 2007. godine održan je u Tokiju Hrvatski investicijski seminar na kojemu su sudjelovali predstavnici Agencije za promicanje izvoza i ulaganja (APIU), Hrvatske gospodarske komore (HGK) i Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR) s hrvatske strane, te Japanskog instituta za prekomorska ulaganja (Japan Institute for Overseas Investment – JOI), Japanske banke za medunarodnu suradnju (Japan Bank for International Cooperation – JBIC) i tvrtke Yazaki s japanske strane. Tom su prigodom potpisani Memorandumi o razumijevanju i suradnji izmedu APIU i JOI-a, te izmedu HBOR-a i JBIC-a, cime su stvoreni preduvjeti za aktivniju i snažniju gospodarsku suradnju izmedu Hrvatske i Japana na institucionalnoj bazi.
Iste je godine u svibnju JOI odaslao misiju u cilju ispitivanja investicijske klime u Hrvatskoj, o cemu je objavljen clanak u casopisu JOI Magazine. Takoder, JOI je priredio detaljno izvješce o poslovnoj i investicijskoj klimi u Hrvatskoj, koje je objavljeno u travnju 2008. i koje se distribuira japanskim poslovnim subjektima putem JBIC-a. Misija JOI-a pozitivno je ocijenila napredak koji je Hrvatska ucinila u poboljšanju investicijske klime u odnosu na 2003. godinu, kada je misija JOI-a posljednji puta boravila u Hrvatskoj. Posebno su pohvalili uslugu HITRO.HR servisa, kao i pojednostavnjenje administrativnih procedura i pravne regulative u okviru projekta HITRO.REZ. Takoder su impresionirani aktivnim pristupom Agencije za promicanje izvoza i ulaganja koja, kao mjesto prvog kontakta za investitore, daje jasnu poruku japanskim investitorima da su dobrodošli u Hrvatsku.
Takoder, u sklopu službenog radnog posjeta Japanu predsjednika Stjepana Mesica u ožujku 2008. godine, u organizaciji Veleposlanstva RH u Japanu, HGK, APIU, JBIC-a i JOI-a održan je u Tokiju Hrvatski poslovni forum na kojemu je nazocilo stotinjak predstavnika japanskih tvrtki i institucija. Na Poslovnom forumu su kao komparativne prednosti Hrvatske navedeni: (1) strateški položaj, (2) kvalitetna radna snaga i (3) niži troškovi poslovanja (elektricna energija, plin, gorivo) u odnosu na druge zemlje regije. U prilog kvaliteti radne snage govori podatak da vodeca japanska brodarska tvrtka Nippon Yusen (NYK) zapošljava oko 250 hrvatskih kapetana i casnika s cijom su kvalitetom i radnim navikama iznimno zadovoljni
Veleposlanstvo RH u Japanu prisno suraduje s JOI-em, Japanskim institutom za prekomorska ulaganja, u cijem je pridruženom clanstvu zajedno s APIU. Kao clanica JOI-a, Veleposlanstvo u suradnji s APIU redovito objavljuje tekstove o investicijskoj klimi i mogucnostima za ulaganje u Hrvatsku u dvomjesecniku JOI Magazine, te objavljuje informacije namijenjene japanskim investitorima na internet stranicama JOI-a, što su jedne od osnovnih aktivnosti usmjerenih na promidžbu ulaganja. Takoder, Veleposlanstvo redovito dostavlja informacije JOI-u i JETRO-u, koje one zatim prosljeduju svojim clanicama.
Od kolovoza 2007. godine na policama japanskih prodavaonica specijaliziranih za prodaju inozemnih proizvoda mogu se naci hrvatske mineralne vode Jana i Jamnica. Valja napomenuti i to da se od travnja 2008. godine Jamnica našla na policama jednoga od vodecih lanaca supermarketa u Japanu SEIYU. Takoder, uslijed povecanja broja Japanaca koji turisticki posjecuju Hrvatsku, nekoliko japanskih tvrtki specijaliziranih za prodaju suvenira pocele su pokazivati zanimanje za hrvatske proizvode, te ce se uskoro u njihovim prodajnim katalozima naci proizvodi Kraša, SMS-a i Kutjeva.
U ovome trenutku Hrvatska ostvaruje najbolje rezultate u turizmu. U 2007. godini zabilježeno je više od 86,000 dolazaka japanskih turista, što je porast od 33% u odnosu na 2006. godinu. Takoder, krajem kolovoza i pocetkom rujna 2007. vodeca japanska turisticka agencija JTB (Japan Travel Bureau) i vodeca japanska zrakoplovna kompanija JAL (Japan Airlines) zajednicki su realizirali cetiri charter leta iz Tokija za Zagreb i Dubrovnik, što su prvi izravni letovi iz Japana za Hrvatsku uopce. U periodu od sijecnja do kolovoza 2008. Hrvatsku je posjetilo više od 95,000 Japanaca, što je za 92% više u odnosu na isti period prošle godine. Takoder, za razliku od cetiri prošlogodišnja, ove je godine realizirano deset charter letova, a pored JTB-a u organiziranje charter letova ukljucilo se još nekoliko japanskih turistickih agencija.
U cilju daljnje promidžbe hrvatske turisticke ponude u Japanu, u rujnu 2007. godine u Tokiju je organizirana Radionica na temu hrvatskog turizma za japanske turisticke agencije, na kojoj su, pored desetak hrvatskih putnickih agencija, sudjelovali HGK, HTZ i Turisticka zajednica grada Zagreba. Ista je radionica ponovljena i u rujnu 2008. godine, pobudivši još veci interes kod japanskih turistickih agencija. Od znacaja je otvaranje ureda HTZ-a u Tokiju u sijecnju 2008. godine s obzirom da je turizam podrucje u kojemu se ocekuje najsnažniji rast u narednom periodu.
Takoder, dovršenjem novog kontejnerskog terminala u luci Rijeka i projekta nizinske pruge Rijeka-Botovo stvorit ce se uvijeti za otvaranje logistickih centara u Hrvatskoj i preusmjeravanja transporta iz Japana sa sjevernoeuropskih luka na luku Rijeka, što bi bilo od posebnog znacaja za japanske tvrtke koje imaju svoje proizvodne pogone u zemljama Srednje i Istocne Europe.
Tokyo, 1. studeni 2008.
Priopćenja