
 

 

PRESUDA SUDA 

16. prosinca 1992.(
*
) 

„Povreda obveze države članice – Pristup teledistribucijskim mrežama – Uvjeti” 

 

U predmetu C-211/91,  

Komisija Europskih zajednica, koju zastupa Pieter Van Nuffel, član pravne službe, 

u svojstvu agenta, s izabranom adresom u Luxembourgu, kod Roberta Haydera, 

predstavnika pravne službe, Centre Wagner, Kirchberg,  

tužitelj,  

protiv  

Kraljevine Belgije, koju zastupa Jan Devadder, ravnatelj uprave u Ministarstvu 

vanjskih poslova, vanjske trgovine i razvojne suradnje, u svojstvu agenta, s izabranom 

adresom za dostavu u Luxembourgu, u sjedištu veleposlanstva Belgije, 4, rue des 

Girondins,  

tuženika,  

radi utvrđivanja toga da je, zadržavajući u zakonodavstvu primjenjivom u Flamanskoj 

zajednici zahtjeve protivne pravu Zajednice kad je riječ o emitiranju televizijskih 

programa na teledistribucijskim mrežama i uvjetima kojima podliježu televizijske 

postaje koje nisu javne, Kraljevina Belgija povrijedila obveze koje ima na temelju 

članaka 52., 59., 60. i 221. Ugovora o EEZ-u,  

SUD, 

u sastavu: O. Due, predsjednik, G. C. Rodríguez Iglesias i J. L. Murray, predsjednici 

vijeća, G. F. Mancini, R. Joliet, F. A. Schockweiler, J. C. Moitinho de Almeida, F. 

Grévisse i D. A. O. Edward, suci,  

nezavisni odvjetnik: G. Tesauro,  

tajnik: H. von Holstein, zamjenik tajnika,  

uzimajući u obzir izvještaj za raspravu,  

saslušavši izlaganja stranaka na raspravi od 10. studenoga 1992., tijekom koje je 

Kraljevinu Belgiju zastupala J. Stuyck, odvjetnica u odvjetničkoj komori u 

Bruxellesu,  

saslušavši mišljenje nezavisnog odvjetnika na raspravi održanoj 24. studenoga 1992.,  

donosi sljedeću  



 

 

 

Presudu 

 

1 Zahtjevom podnesenim tajništvu Suda 8. kolovoza 1991. Komisija Europskih 

zajednica podnijela je, na temelju članka 169. Ugovora o EEZ-u, tužbu kako bi se 

utvrdilo da je, kad je riječ o zakonodavstvu primjenjivom u Flamanskoj zajednici, 

Kraljevina Belgija povrijedila obveze koje ima na temelju članaka 52., 59., 60. i 221. 

Ugovora o EEZ-u, time što je  

 – zabranjivala na distribucijskoj mreži prijenos televizijskih programa radiodifuzijskih 

servisa drugih država članica, ako program nije na jeziku ili jednom od jezika države 

članice u kojoj taj radiodifuzijski servis ima sjedište;  

 – uvjetovala prethodnim odobrenjem, s kojim mogu biti povezani neki uvjeti, prijenos 

na distribucijskoj mreži televizijskih programa radiodifuzijskih servisa drugih država 

članica koji nisu javni;  

 – zadržavala 51 % kapitala televizijskog nakladnika koji nije javan, a obraća se cijeloj 

Flamanskoj zajednici, za izdavače dnevnih listova i tjednika na nizozemskom jeziku, 

koji imaju sjedište u nizozemskoj govornoj regiji ili u dvojezičnoj regiji Bruxelles- 

Capitale; 

 – davala diskriminirajući karakter vlastitim kulturnim produkcijama koje čine 

obvezan dio programa televizijskih nakladnika koji nisu javni.  

2 Belgijska vlada ne osporava zadnja tri prigovora.  

3 Za opširniji prikaz navoda iz spora, predmetnih propisa, tijeka postupka kao i 

tužbenih razloga i argumenata stranaka upućuje se na izvještaj za raspravu. Ti su 

dijelovi spisa u nastavku izloženi samo u mjeri u kojoj su potrebni Sudu za 

obrazlaganje odluke.  

Prvi prigovor: uvjet o jeziku programâ  

4 Prvi prigovor tiče se zabrane, koja se odnosi na teledistribucijske nakladnike, da na 

svojim mrežama prenose programe radijskih i televizijskih radiodifuzijskih postaja 

drugih država članica čije se emisije ne emitiraju na jeziku ili na jednom od jezika 

države članice u kojoj postaja ima sjedište. Ta je zabrana navedena u člancima 3. i 4. 

Dekreta Flamanske zajednice od 28. siječnja 1987. o prijenosu radijskih i televizijskih 

programa na mrežama za radijsku i televizijsku distribuciju i o odobrenju televizijskih 

nakladnika koji nisu javni (Moniteur belge od 19.3.1987., str. 4196.).  

5 Valja utvrditi da dotični propisi predstavljaju zapreku za slobodno pružanje usluga u 

smislu da sprečavaju radiodifuzijske postaje sa sjedištem u drugim državama 

članicama da kabelskim mrežama Flamanske zajednice prenesu programe emitirane 

na jeziku koji nije jezik zemlje u kojoj imaju sjedište.  



 

 

6 Ta zapreka ima diskriminirajući karakter ne samo zato što se, kao što je priznala 

belgijska vlada, ne primjenjuje na postaje sa sjedištem u Belgiji, nego u prvom redu 

zato što za postaje sa sjedištem u državi članici koja nije Nizozemska isključuje 

mogućnost da publici Flamanske zajednice ponudi programe na nizozemskom, dok ta 

mogućnost za nacionalne postaje, dakako, postoji.  

7 Međutim, kako bi opravdala predmetne propise, belgijska vlada navodi ciljeve 

kulturne politike, odnosno održavanje pluralizma u tisku, koji izravno ima koristi od 

prihoda od reklama nacionalnih televizijskih postaja, očuvanje i razvoj umjetničke 

baštine kao i održivost nacionalnih postaja.  

8 Te argumente nije moguće prihvatiti.  

9 Prvi i treći cilj kulturne politike na koje se poziva belgijska vlada prikazuju da 

inkriminirana mjera zapravo ima za cilj ograničiti učinkovito tržišno natjecanje na 

nacionalne postaje, s ciljem očuvanja njihova prihoda od reklama. Što se tiče cilja 

očuvanja i razvoja umjetničke baštine, dovoljno je istaknuti, kao što je to učinila i 

Komisija, da je inkriminirana mjera zapravo takve naravi da smanjuje potražnju za 

televizijskim produkcijama na nizozemskom.  

10 Nadalje, uostalom, opravdanja koja je navela belgijska vlada nisu obuhvaćena 

nijednim od izuzeća od slobodnog pružanja usluga priznatih člankom 56., odnosno 

javnim poretkom, javnom sigurnošću i javnim zdravstvom.  

11 Dakle, kao što proizlazi iz ustaljene sudske prakse Suda (vidjeti osobito presudu od 

25. srpnja 1991., Collectieve Antennevorziening Gouda, t. 11., C-288/89, Zb., str. I-

4007.), samo se na te iznimke može uspješno pozvati da bi se opravdali nacionalni 

propisi koji se ne primjenjuju jednako na pružanje usluga bez obzira na podrijetlo tih 

usluga.  

12 Što se tiče argumenta za koji belgijska vlada vjeruje da može istaknuti na temelju 

presude od 3. prosinca 1974., Van Binsbergen (33/74, Zb., str. 1299.), a prema kojem 

se pružatelj usluga ne može izuzeti od pravila primjenjivih na pružatelje usluga sa 

sjedištem u državi članici prema kojoj je njegova djelatnost usmjerena, taj se 

argument ne može prihvatiti. Naime, iako je točno da prema točki 13. te presude 

država kojoj je usluga namijenjena može donijeti odredbe kako bi spriječila da 

pružatelj čija je djelatnost u cijelosti ili uglavnom usmjerena prema njezinu državnom 

teritoriju primijeni slobodu zajamčenu člankom 59. s namjerom da izbjegne 

profesionalna pravila koja bi na njega bila primjenjiva u slučaju da ima sjedište na 

državnom području te države, iz nje ipak ne proizlazi da je državi članici dopušteno 

općenito isključiti mogućnost da neke usluge osiguravaju gospodarski subjekti sa 

sjedištem u drugim državama članicama, što bi dovelo do ukidanja slobode pružanja 

usluga.  

13 Iz toga proizlazi da prvi prigovor koji je iznijela Komisija treba prihvatiti.  

Ostala tri prigovora  

14 Kao što priznaje sama vlada tuženik, kod isteka roka postavljenog u obrazloženom 

mišljenju provedbeno zakonodavstvo u Flamanskoj zajednici nije bilo u skladu s 



 

 

člancima 59. i 60. Ugovora što se tiče drugog prigovora, s člancima 52. i 221. što se 

tiče trećeg prigovora i s člankom 59. što se tiče četvrtog prigovora.  

15 Stoga valja prihvatiti i ta tri prigovora te shodno tomu treba utvrditi da iz tužbenog 

zahtjeva Komisije proizlazi da je došlo do povrede obveze .  

Troškovi  

16 U skladu s člankom 69. stavkom 2. Poslovnika, svakoj stranci koja izgubi spor nalaže 

se snošenje troškova. Budući da tuženik nije uspio u svojem zahtjevu, valja mu 

naložiti snošenje troškova.  

Slijedom navedenog,  

SUD 

proglašava i presuđuje:  

1. Kad je riječ o zakonodavstvu primjenjivom u Flamanskoj zajednici, 

Kraljevina Belgija povrijedila je obveze koje ima na temelju članaka 52., 

59., 60. i 221. Ugovora o EEZ-u , time što je 

 – zabranjivala na distribucijskoj mreži prijenos televizijskih programa 

radiodifuzijskih servisa drugih država članica ako program nije na jeziku 

ili jednom od jezika države članice u kojoj taj radiodifuzijski servis ima 

sjedište,  

 – uvjetovala prethodnim odobrenjem, s kojim mogu biti povezani neki 

uvjeti, prijenos na distribucijskoj mreži televizijskih programa 

radiodifuzijskih servisa drugih država članica koji nisu javni,  

 – zadržavala 51 % kapitala televizijskog nakladnika koji nije javan, a 

obraća se cijeloj Flamanskoj zajednici, za izdavače dnevnih listova 

tjednika na nizozemskom jeziku čije je sjedište u pokrajini nizozemskog 

jezika ili dvojezičnoj pokrajini Bruxelles-Capitale; 

 – davala diskriminatoran karakter vlastitim kulturnim produkcijama 

koje čine obvezan dio programa televizijskih nakladnika koji nisu javni.  

2. Kraljevini Belgiji nalaže se snošenje troškova.  

Objavljeno na javnoj raspravi u Luxembourgu 16. prosinca 1992. 

 

[Potpisi] 

                                                           
*
 Jezik postupka: nizozemski 


